مشاهیر و شعرای به نام آذربایجان در انتظار

مقبره الشعرای تبریز یکی از اماکن فرهنگی تبریز است که بیش از دو سال است در جهت توسعه، به حصار کشیده شده است؛حصاری که مشخص نیست آیا تا میزبانی تبریز در سال 2018 برداشته خواهد شد یا خیر.

به گزارش ایسکانیوز، مقبره الشعرای تبریز محل دفن بیش از چهارصد شاعر بزرگ و نام آشنای ایرانی است که هرکدام از این شاعران به تنهایی تاریخ و فرهنگ یک ملت را به دوش می‌کشند، هرچند دور زمان و گذر تاریخ به گونه‌‌ای رقم خورده است که بیشتر اهالی آذربایجان و ایران مقبره الشعرا را با نام شاعر بزرگ آذربایجانی "استاد شهریار" می‌شناسند.

جا ماندن مقبره الشعرای تبریز از قافله شعر و ادب

این مقبره تاریخی که در کنار امامزاده سید حمزه (ع) قرار گرفته و به سبب فضای سبز و پارک مانند آن محل تفریح و گردش برای مردم تبریز و مسافران است اما همچنان آنطور که باید و شاید به مسافران و گردشگران شناسانده نشده است.

امثال مقبره الشعرای تبریز در شهرهایی مانند اصفهان،شیراز و یزد محفل ادبی و شعر برای دوستداران ادب می‌‌باشد و به نوعی این اماکن پاتوق اهالی فرهنگ است اما مقبره الشعرای تبریز همچنان از این بعد خارج است.

بیشتر کسانی که به این مقبره سر می‌زنند یا مسافرانی هستند که برای دیدن این بنا و محل دفن شعرای بزرگی مانند استاد شهریار به این مکان می‌روند و یا اهالی تبریز هستند که در کنار گذراندن اوقات فراغت خود سری هم به این مقبره فرهنگی می‌زنند.

تبدیل مقبره الشعرای تبریز به یک مجموعه فرهنگی توریستی نیازی بود که بعد از انتخاب تبریز به عنوان پایتخت گردشگری کشورهای اسلامی بیش از پیش نمود پیدا کرد به همین سبب نیز شهرداری تبریز پیش قدم شد تا در جهت توسعه و بازسازی قسمتی از این مقبره تاریخی قدم بردارد هرچند که این بازسازی به

مانند دیگر پروژه های اجرایی شامل مرور زمان شده و به کندی پیش می‌رود.

از دست رفتن فرصت تبریز 2018 و فرصت تراشی برای رقبا

نزدیک به سه ماه دیگر سال 2018 میلادی آغاز می شود و به دنباله آن نیز همانطور که بارها اعلام شده است میزبانی تبریز به عنوان پایتخت کشورهای اسلامی نیز شروع خواهد شد، اشاره به این نکته خالی از لطف نیست که گردشگران خارجی نمی‌دانند که فصل آغاز سال 2018 آغاز زمستان در تبریز است و مسئولین شهری به این بهانه رسیدگی به اماکن را کنار گذاشته‌اند بلکه با ادامه این روند شاهد بی نظمی و محرومیت از اماکن تفریحی تاریخی خواهند بود.

از سوی دیگر نیز پس از تبریز باکو در سال 2019 این میزبانی را برعهده خواهد داشت و بدون شک فرصت اضافی به ما نخواهد داد تا خواب زمستانه مسئولین جبران شود، به هر اندازه‌‌ای که تبریز در این رویداد پر اشتباه تر عمل کند کشور همسایه درس‌های خود را خواهد گرفت و کم اشتباه تر ظاهر خواهد شد.

همین مساله نیز در ذهن گردشگرانی که به هر دوی این شهرها مسافرت کرده اند باقی خواهد ماند و متضرر اصلی تبریز و گردشگری استان خواهد بود،مقبره الشعرای تبریز به عنوان یکی از اماکن فرهنگی و البته جذاب برای گردشگران خارجی همچنان منتظر مهر مسئولین است تا از حصار داربست‌ها و بنرهایی که روی آنها نام تبریز 2018 دیده میشود آزاد شود.

پتانسیل بالای مقبره الشعرا که مدفن چند صد شاعر نامی است قابل چشم پوشی برای گردشگران نخواهد بود و به دلیل قرار گرفتن این مجموعه عظیم در کنار مکان زیارتی امامزاده سید حمزه (ع) مطمئنا میزان بازدید کنندگان این مجموعه نیز بیشتر خواهد بود.

زمانی برای اتمام مقبره الشعرا مشخص نیست

محمدحسین اسحقی در بازدید از مراحل پیشرفت و عملیات اجرایی مقبره‌الشعرا اظهار داشت: در دو سال گذشته، بیش از ۱۵ میلیارد تومان از سوی شهرداری تبریز، در دو فاز شمالی و جنوبی این پروژه هزینه شده‌ و فاز جنوبی پروژه در آستانه تکمیل قرار گرفته است.

اسحقی با تاکید بر این‌که ظرفیت‌ها و منابع پروژه باید در خدمت تسریع در پیشرفت آن باشد، خاطرنشان کرد: پیشرفت‌های فاز جنوبی پروژه، می‌تواند مقدمه‌ای برای تسریع در بخش‌های شمالی باشد، که البته این امر، نیازمند حمایت و پشتیبانی است.

وی با اشاره به این که بسیاری از نامداران تاریخ ادبیات در این محل مدفون هستند، گفت: مقبره‌الشعرا دارای وجهه ملی است و با پیش‌بینی سالن‌ها، تالارها، نگارخانه‌ها و سایر بخش‌های جنبی، در خدمت برنامه‌های فرهنگی شهر، استان و کشور خواهد بود؛ بنابراین، انتظار داریم پیشرفت مطلوب این پروژه در تخصیص اعتبارات ملی و فرهنگی مد نظر قرار گیرد.

سرپرست شهرداری تبریز متذکر شد: شهرداری تبریز این طرح را به عنوان یکی از مهم‌ترین بناهای هویتی شهر، در اولویت برنامه‌های عمرانی خود قرار داده است؛ اما حجم پروژه بسیار بیشتر از آن است که با تزریق‌های شهرداری به نقطه مطلوب هدایت شود.

فرصت های باقی مانده را از دست ندهیم

بعد از بلاتکلیفی نزدیک به دو ماه در شهرداری بالاخره شهردار تبریز نیز پس از کش و قوس‌‌‌‌های فراوان انتخاب شد و مردم انتظار دارند که در اولویت کاری شهردار علاوه بر رسیدگی به مشکلات تسریع روند پروژه های نیمه کاره برای تبریز 2018 صورت بگیرد.

به گزارش آناج، مسئولین شهری نیز باید توجه کنند که علاوه بر تسریع توسعه امکان توریستی بایستی به امکانات رفاهی و معرفی درست و تبلیغ آنها نیز اهتمام ویژه ورزند زیرا مسافرانی که عازم تبریز هستند انتظار دارند در شهری که میزبان چنین رویداد فرهنگی و اجتماعی مهم است نقشه ها و کیوسک های راهنمایی دقیق به مانند بعضی شهرهای توریستی وجود داشته باشد تا از سرگردانی و اتلاف وقت مسافران جلوگیری شود.

902/900

کد خبر: 840763

وب گردی

وب گردی