چرا اجازه می‌دهید تعاونی‌های اعتباری  به وجود بیایند و چرا نظارت  بر آنها وجود ندارد؟

رئیس کل دادگستری استان تهران گفت: موضوع تجمع کنندگان موسسه کاسپین به بانک مرکزی بر می‌گردد، گفت: در این رابطه بررسی‌های لازم در دادسرا در حال انجام است.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از میزان،غلامحسین اسماعیلی گفت: تعاونی‌های اعتبار‌ی که منحل شده‌اند (۸ تا که بودند ۳ تای آن‌ها مشکل داشتند) که یکی از آن‌ها فرشتگان بود که درحال حاضر مسئولان اصلی فرشتگان بازداشت هستند؛ برخی اموال شناسایی شده و برخی درحال شناسایی شدن است؛ متأسفانه کسری دارند و کسری آن‌ها نیز سنگین است.

رئیس کل دادگستری استان تهران گفت: بیشتر اعتراض این افراد به عملکرد بانک مرکزی است و افراد از قوه قضائیه بیشتر تقاضای حمایت و پشتیبانی دارند.

این مقام عالی قضایی در ادامه بیان کرد: در این رابطه از ناحیه دادسرا بررسی‌های لازم در حال انجام است.

به گزارش میزان، معاون اول دستگاه قضا در یکصدو هفدهمین نشست خبری با اصحاب رسانه در تشریح آخرین وضعیت پرونده مالی اعتباری کاسپین گفت: صحبتی مدت‌ها پیش مطرح شد که چند تعاونی اعتباری در هم ادغام شدند و به موسسه کاسپین تبدیل شدند که این حرف صحیح نبود و بنده در نشست‌های قبلی به این موضوع اشاره کردم. تعدادی از شرکت‌های تعاونی اعتباری که کارشان و یا مجوزشان مشکل داشت، توسط بانک مرکزی در جهت ساماندهی‌شان منحل شدند و ادغام نشدند. بانک مرکزی به افرادی که آن تعاونی‌ها را داشتند عنوان کرد که موسسه‌ای به نام کاسپین قرار است کارش شروع شود و شما بیایید سپرده‌گذاران‌تان را از این طریق سرویس دهید.

حجت الاسلام و المسلمین محسنی اژه‌ای ادامه داد: برداشت من این است که اشتباهی در اینجا رخ داده است؛ قبل ازاینکه این ۸ تعاونی اعتبار منحل شوند و دقیقا مفاصاحساب شوند و بدهی آن‌ها مشخص گردد و بعد کاسپین اعلام موجودیت کند، به کاسپین مجوز می‌دهند.

وی تاکید کرد: به هر تقدیر اقدام بعدی بانک مرکزی این بود که کمر خود را زیر بار این موسسات خم کرد و یک خط اعتباری تشکیل داد و تا جایی که اطلاع دارم ۱، ۵ هزار میلیارد ریال تا به امروز از این خط اعتباری استفاده شده برای پرداخت به کسانی که در آن موسسات سپرده‌گذاری کرده بودند و یک جدول زمانبندی درست شده است و سپرده‌های تا ۲، ۰، ۰ میلیون تومان را به یک نحوی پرداخت می‌کنند. تا به امروز به کاسپین اجازه داده شده که ۸، ۰ شعبه فعالیتش را داشته باشد و این تعداد بعد‌ها افزایش پیدا کند.


معاون اول دستگاه قضا تصریح کرد: یکی از گلایه‌هایی که همیشه از دولت و بانک مرکزی داشته‌ایم این است که چرا اجازه می‌دهید این تعاونی‌های اعتبار به وجود بیایند و چرا نظارت وجود نداشته است؟ چرا ما باید بنشینیم تا یک تعاونی فرشتگانی بوجود بیاید و براساس لیستی که بازپرس این پرونده به من داده است و واقعا تعجب آور است که مدیر عامل فرشتگان اموال زیادی را به نام همسرش کرده؛ اموال زیادی را به نام فرزندش و اموالی را هم بعضا به نام دیگر بستگانش کرده است. پول بادآورده آورده را به این ترتیب هزینه کرده‌اند و مردم به اینگونه گرفتار می‌شوند ودستگاه قضایی نیز گرفتار می‌شود.

سخنگوی قوه قضائیه خاطر نشان کرد: اقدامات خوبی در رابطه با پرونده کاسپین انجام شده؛ امیدوار هستیم با تمهیداتی که بانک مرکزی داشته و با خط اعتباری که انجام داده و مجلس هم به این موضوع وارد شده پول مردم انشاءالله زودتر به دستشان برسد قوه قضائیه نیز تلاش می‌کند که اموال را شناسایی کند، طبق گفته دادستان ۹، ۶، ۰ میلیارد تومان هم از پول‌های خود این‌ها به سپرده گذاران پرداخت شده است که جدای از این ۱، ۵ هزار میلیارد است.

گفتنی است؛ موسسه اعتباری کاسپین در چارچوب سیاست‌های بانک مرکزی به منظور ساماندهی و تبدیل تعاونی‌های اعتبار به موسسات، از تجمیع تعاونی‌های اعتبار فرشتگان، امید جلین گرگان، کشاورزان مازندران، حسنات اصفهان، دامداران و کشاورزان کرمانشاه، الزهرا مشهد، بدرتوس و پیوند از سال ۱۳۹۴ شکل گرفته و مشکلات تعاونی‌های مورد اشاره با سهامدارانشان به آن منتقل شده است.

705

کد خبر: 840775

وب گردی

وب گردی