فعالیت‌های مرمتی بازار تبریز با مشارکت بازاریان انجام می‌شود

مدیر پایگاه میراث جهانی بازار تبریز گفت: با توجه به محدودیت‌های منابع مالی فعالیت‌های مرمتی این بازار همواره با مشارکت بازاریان و کسبه و زیر نظر پایگاه صورت می‌گیرد و در این امر مهم همواره قدردان همکاری‌های آنان هستیم.

به گزارش ایسکانیوز،حسین اسمعیلی سنگری، مدیر پایگاه میراث جهانی بازار تبریز، تحقق اقدامات زیر بنایی بازار تبریز را در سایه همکاری‌های مشترک بازاریان، دستگاه‌های اجرایی و شهرداری تبریز برای حفظ و صیانت از این میراث فرهنگی و تاریخی ارزشمند دانست
به گفته وی به منظور آماده نمودن هر چه بیشتر بازار تبریز به عنوان یک اثر تاریخی ارزشمند جهانی و نیز برای رویداد تبریز 2018 عملیات ساماندهی تأسیسات زیربنایی بازار تاریخی تبریز اعم از ساماندهی تأسیسات و کف‌سازی با مشارکت و همکاری دستگاه‌های اجرایی زیر نظر کارشناسان پایگاه میراث جهانی بازار تبریز و اداره کل میراث فرهنگی استان در حجم گسترده‌ای آغاز و در حال انجام است.
اسمعیلی سنگری گفت: ایجاد تأسیسات زیرساختی و فاضلاب بازار تبریز، با وجود محدودیت‌های بافت تاریخی که در سال‌های گذشته بیشتر شبیه آرزو بود، با دستور اکید مدیرکل میراث فرهنگی استان و با اهتمام پایگاه جهانی بازار و شرکت آب و فاضلاب استان به تحقق پیوست. خط اصلی لوله فاضلاب به‌طور کامل تعویض شده است و دیگر بخش‌های بازار به ترتیب به این شاخه متصل خواهد شد که موجبات تسهیل اتصال بازار به شبکه آب و راحتی بازاریان را فراهم خواهد نمود.
مدیر پایگاه میراث جهانی بازار تبریز افزود: یکی از الزامات پلان بلندمدت مدیریت بازار تبریز که از شرایط ثبت جهانی آن نیز بود، ساماندهی زیرساخت‌هاست که طبق برنامه در حال اجراست.
اسمعیلی سنگری خاطرنشان کرد: در حالی که اقدامات و وظایف ذاتی پایگاه اعم از مرمت، استحکام‌بخشی و ... به‌طور روتین در حال اجراست، اقدامات پژوهشی اعم از مستند نگاری و مجموعه شناسی فضاهای مختلف بازار جهانی تبریز به‌طور مستمر پیگیری می‌شود.
وی افزود: با توجه به محدودیت‌های منابع مالی، فعالیت‌های مرمتی همواره با مشارکت بازاریان و کسبه و زیر نظر پایگاه صورت می‌گیرد. در این امر مهم همواره قدردان همکاری‌های آنان هستیم و امیدواریم در ادامه نیز با شکیبایی و صبر، خادمان خود را در این موضوع همراهی نمایند.
اسمعیلی ادامه داد: در سراها و تیمچه‌های شعربافان، حاج علی‌اکبر، کشمش چیلر و حاج سیدحسین اول با همکاری بازاریان توسط پایگاه‌های میراث بازار تبریز کف‌سازی صورت گرفته است.
وی با بیان اینکه طرح مرمت بخش‌های مختلف بازار تبریز به ترتیب اولویت آغاز شده است، یادآور شد: خوشحالم که به اطلاع مردم شریف و اصحاب محترم رسانه برسانم که سیم‌کشی‌های برق به صورت پایلوت از محل راسته صادقیه آغاز و تحت نظارت دقیق کارشناسان در حال انجام است.
مدیر پایگاه میراث جهانی بازار تبریز در خصوص دپوهای قابل اشتعال در برخی سراها و حیاط‌های بازار گفت: با هماهنگی‌های صورت گرفته با بازاریان و کسبه محترم و کلیه هیئت‌امنای بازار و شهرداری منطقه تاریخی و فرهنگی تبریز این دپوها تخلیه و به انبارهای خارج از بازار انتقال یافته است.
حسین اسمعیلی سنگری تشریح کرد: مشارکت و همکاری گسترده اصناف در مرمت بازار تبریز در کنار بخش دولتی یکی از عوامل مهم مدنظر در ثبت جهانی بازار بود که امیدواریم این همکاری و مشارکت تداوم یابد و بازار تبریز نگین درخشان بازارهای ایران باشد.
مدیر پایگاه جهانی بازار در پایان یادآور شد: با توجه به پیش رو بودن تبریز 2018، حمایت رسانه‌ها در راستای انعکاس اقدامات صورت گرفته و جلب اعتماد افکار عمومی، مهم‌ترین سرمایه‌ای است که می‌تواند ما را در بهسازی و احیای بازار و حفظ این گنجینه تاریخی کمک نماید.
به گزارش تبریزبیدار، بازار تبریز از بزرگ‌ترین و مهم‌ترین بازارهای سرپوشیده در سطح ایران و قاره آسیا به شمار می‌رود. این بازار بزرگ‌ترین بازار سرپوشیده جهان است که در مردادماه سال 1389 در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسید.

902/900

کد خبر: 840778

وب گردی

وب گردی