سازمان های امدادی ، امید مردم در بحران 

معاون کنترل کیفیت و اعتبار بخشی اورژانس کشور سازمان های امدادی را امید مردم در لحظات بحرانی و وقوع حوادث عنوان کرد و به اهمیت نقش اورژانس در حین و بعد از وقوع حادثه اشاره کرد.

به گزارش ایسکانیوز، روزبه رجائی غفوری، معاون کنترل کیفیت و اعتبار بخشی اورژانس کشور در برنامه «فرصت طلایی» شبکه رادیویی سلامت با بیان اینکه اورژانس یکی از نقاط کلیدی و امیدبخش برای حادثه دیدگان است، گفت: شماره 115 از هر دستگاه تلفنی بدون کد در دسترس مردم است و با توجه به فشار روانی در حین حادثه برای افراد بهتر است در منزل نشانی نوشته شده و در کناردستگاه تلفن قرار داده شود که هر لحظه لازم شد بخوانند چون اضطراب ناشی از حادثه باعث فراموشی می شود.
وی در ادامه به اهمیت بیان شرح حال مصدوم یا بیمار اشاره و بیان کرد: در دقایق ابتدایی مهم ترین اقدام بیان شرح حال فرد مصدوم برای کارشناس اورژانسی است که پشت خط قراردارد تا با راهنمایی های انجام گرفته از لحظات بهترین استفاده را برده و جان افراد را نجات دهیم .

رجایی غفوری افزود: کارشناسان تلفنی اورژانسی اغلب کارشناسان پرستاری هستند و با دریافت شرح حال بیمار می توانند کمک کنند و گاهی نیاز به اعزام آمبولانس نیست پس شرح حال مصدوم یا بیمار از مهمترین موارد مورد درخواست اورژانس با تماس گیرندگان است.

معاون کنترل کیفیت و اعتبار بخشی اورژانس کشور ادامه داد: حضور به موقع گروه های امدادی در صحنه حوادث بسیار مهم است و این امر علاوه بر نجات جان مردم، موجب افزایش رضایتمندی از خدمات دولتی شده و این افزایش حس اعتماد و امنیت روانی مردم از جمله عوامل توسعه کشور است هرچند اغلب دیر رسیدن آمبولانس عدم ارائه نشانی درست از سوی تماس گیرندگان است و به طور کلی زمان در کلان شهر ها 10 دقیقه و در جاده ها 14 دقیقه زمان استاندارد رسیدن آمبولانس به صحنه حادثه است .

وی افزود: در واقع تعدد و کیفیت خدمات رسانی سازمان های امدادی امروزه از شاخص های مهم سنجش توسعه یافتگی جوامع در سطح بین المللی است و خوشبختانه ایران اسلامی نیز ظرفیت های بزرگی در این عرصه دارد و سازمان های امدادی کشورمان باوجود نواقص نسبی سخت افزاری و نرم افزاری خدمات ارزشمندی به شهروندان ارایه می کنند.
رجایی غفوری با اشاره به لزوم اطلاع رسانی و فرهنگ سازی از طریق رسانه در خصوص پیشگیری از سوانح و حوادث و راه های مواجهه با آن خاطر نشان کرد: با وجود آموزش های صورت گرفته از سوی نهادهای مختلف همچنان نیاز به فرهنگ سازی در جامعه احساس می شود و رسانه ها نقش بسزایی می توانند در این راستا ایفا کنند.
یادآور می شود، نخستین جشنواره کشوری «پیشگیری از سوانح و حوادث» به همت شبکه رادیویی سلامت از چهارم شهریور ماه آغاز شده است و علاقه مندان برای شرکت در این جشنواره می توانند آثار خود تا یکم آذر ماه به دبیرخانه جشنواره به نشانی info@jpsh.ir یا سایت جشنواره به نشانی www.jpsh.ir ارسال کنند.

701

کد خبر: 840786

وب گردی

وب گردی