اقدام جهاد دانشگاهی اردبیل برای تولید انبوه گیاهان دارویی و فرآوری آنها

رئیس جهاد دانشگاهی واحد اردبیل با بیان این‌که تاکنون 15 واحد فناور در مراکز رشد جهاد دانشگاهی اردبیل فعال شده‌اند، از اقدام این واحد برای تولید انبوه گیاهان دارویی و فرآوری آنها خبر داد.

مهران اوچی رئیس جهاد دانشگاهی واحد اردبیل اظهار کرد: ما امسال روی 130 گونه گیاهان دارویی کار کردیم، به طوری که با هشت الگوی کشت سعی‌مان بر این است تا زمینه فرآوری و استحصال آنها را فراهم کنیم.

وی با بیان اینکه بیش از هزار و 500 گونه گیاه دارویی در استان اردبیل شناسایی شده است، گفت: این شناسایی به صورت رسمی و استاندارد انجام نشده و باید نسبت به سازگاری و اهلی‌سازی این گیاهان شناسایی‌شده در استان متناسب با شرایط آب و هوایی اقدام کرد.

رئیس جهاد دانشگاهی واحد اردبیل به ویژگی‌های کشت گیاهان دارویی برای تغییر سیمای کشاورزی استان اشاره کرد و گفت: این کشت با رویکرد اصلاح الگوی این تغییر کشت با هدف متمایز کردن سیمای کشت استان اردبیل انجام شده تا به سمت کشت گیاهان دارویی که کم آب و مقاوم در برابر خشکسالی به نظر می‌رسد، حرکت کرده و بتوانیم به تولید انبوه گیاهان دارویی و فرآوری آنها اقدام کنیم.

اوچی بیان کرد: در سال جاری و برای سال آینده جهاد دانشگاهی تلاش می‌کند تا 100 هکتار از اراضی استان را زیر کشت گیاهان دارویی ببرد، بطوریکه جهاد دانشگاهی عملیات نظارت و مشاوره را در این حوزه انجام داده و کشت توسط بخش غیردولتی انجام می‌شود.

وی به فعالیت 15 واحد فناور در مرکز رشد جهاد دانشگاهی اشاره کرد و گفت: تاکنون یک مورد از این واحدهای فناور دانش‌بنیان شده و دو مورد نیز مراحل دانش‌بنیان شدن را سپری می‌کند تا به صورت تخصصی بتوانیم در حوزه گیاهان دارویی فعالیتی فراگیر داشته باشیم.

رئیس جهاد دانشگاهی واحد اردبیل در گفت‌وگو با ایسنا گفت: ما اولین محصولمان را با عنوان قطره ضد سینوزیت انحصارا و به صورت تخصصی به نام مرکز رشد جهاد دانشگاهی تولید و روانه بازار کردیم و سعی‌مان بر این است تا برای سایر محصولات تولید شده نیز برند خاص گرفته و اقدام به عرضه و بازاریابی آنها کنیم.

اوچی عنوان کرد: امیدواریم با همکاری مسئولان استان به‌ویژه استاندار اردبیل که نظر مثبت و مساعد به این حوزه دارند، بتوانیم در زمینه شناسایی، کشت و توسعه گیاهان دارویی اقدامات مناسب و مطلوبی را انجام دهیم.

کد خبر: 840795

وب گردی

وب گردی