کریدور سبز تسهیلات ویژه‌ای برای تجار فراهم می‌کند

نایب رییس اتاق مشترک ایران و روسیه گفت: کریدور سبز ایران و روسیه تسهیلات ویژه‌ای برای تجار این دو کشور فراهم می‌کند.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ قدیر قیافه درباره طرح کریدور سبز برای تجارت دو کشور ایران و روسیه اظهار کرد: در حقیقت کریدور سبز یک رفتار تسهیل‌گرایانه است و بعد از توافق بین دو کشور در گمرک‌های آن‌ها اتفاق می افتد.

او ادامه داد: ایران و روسیه برای کالاهای مصرفی، صنعتی، مواد غذایی، واسطه‌ای و سایر کالاهایی که تولید هر دو کشور است تسهیلات ویژه‌ای را قائل می‌شوند که درنهایت قیمت تمام شده کالا را کاهش و سرعت انتقال آن افزایش می‌یابد. تسهیلات در طرح کریدور سبز به این شیوه است که زمانی که کالاهای ایرانی وارد گمرک روسیه شدند، گمرک این کشور یک مقررات خاصی را به کار می‌برد. یعنی اینکه حداقل بررسی و ارزیابی از این کالا انجام می‌دهد.

قیافه با اشاره به قواعد این طرح عنوان کرد: مشروط بر اینکه طرفین، فرستنده و گیرنده کالا، هر دو عامل اقتصادی مجاز بر اساس استانداردهای گمرک طرفین شناخته شده باشد، آن‌ها می‌توانند از این تسهیلات استفاده کنند چون اسامی آن‌ها رد و بدل شده است‌. یعنی اینکه قیمتی که داخل اسناد حمل آنها درج شده، به عنوان قیمت پایه برای ترخیص کالا در گمرک‌های دو کشور استفاده خواهد شد.

نایب رییس اتاق مشترک ایران و روسیه با بیان اینکه در این طرح امکانات و تسهیلات ویژه‌ای به تجار داده می‌شود، خاطر نشان کرد: این موضوع به این مفهوم است که اگر در گذشته برای واردات کالایی به طور مثال زمانی که گوجه‌فرنگی ایرانی به خاک روسیه وارد می‌شد، ۱۵ روپیه پرداخت می‌شد اما هم‌اکنون، بر اساس این مقررات برای هر واحد این کالا ۸ روپیه پرداخت می‌شود. این یک امکان ویژه‌ای است که گمرک روسیه و ایران به یک دیگر می‌دهد.

او تصریح کرد: وقتی که تاجر ایرانی ارزش واقعی کالای ایرانی گمرک روسیه بپذیرد، این بزرگترین تسهیلاتی است که به او ارائه می‌شود. کانتر ایرانی که حامل کالای ایرانی است وقتی که وارد گمرک روسیه می‌شود، حداقل بازبینی‌ها از کالاها انجام می‌شود و یا بازدید انجام نمی‌شود.

قیافه افزود: اگر مدارک لازم درست باشد، از کانتر آن به طور کامل بازدید نمی‌کنند و به همان صورت آن را ترخیص می‌کنند چون می‌گویند این عامل اقتصادی کشور ایران و روسیه است و این تاجر تخلف نمی‌کند. یعنی در گذشته برای ترخیص کالا یک روز وقت تلف می‌شد، اما هم اکنون شاید فقط مثلا ۱۵ ساعت زمان ببرد.

نایب رییس اتاق مشترک ایران و روسیه با تاکید بر اینکه این طرح در دست اجراست، عنوان کرد: اقداماتی که برای طرح کریدور سبز انجام شده، پروتکل این طرح و اسناد جانبی آن امضا شده، و فعالان مجاز اقتصادی دو طرف معرفی شدند و قرار است که به سرعت اجرایی شود.

منبع: ایسنا

401

کد خبر: 840934

وب گردی

وب گردی