پل «پیروزی» را بشناسید

«پل ورسک» مهمترین و مرتفع ترین پل خط آهن شمال ایران است؛ ازاین پل که شهرت جهانی نیز دارد و نام آن در تمامی آثاری که پس از پایان جنگ جهانی دوم منتشر شد ، «پل پیروزی » نام برده شده است.

به گزارش ایسکانیوز،یکی از بزرگترین پل های راه آهن سراسری ایران که در اواسط آبان سال 1313 در شهرستان سوادکوه استان مازندران، توسط شرکت مهندسی دانمارکی کامپساکس، توسط مهندسان آلمانی و اتریشی آغاز شد و در 5 اردیبهشت سال 1315 بازگشایی شد.

پل ورسک یکی از قدیمی ترین و مهمترین پل های ارتباطی و سراسری ایران به شمار می رود. تنها کار این پل مخصوص عبور قطار است و الان بعد از 80 سال هنوز پابرجاست.

پل ورسک در زمان جنگ جهانی دوم به دلیل نقشی که ایفاء کرد مهم و معروف شد زیرا این پل به نوعی کمک رسانی به اتحاد جماهیر شوروی که در محاصره آلمان (هیتلر)بود ایفای نقش کرد معروف و لقب پل پیروزی را گرفت.

این پل در زمان و دستور رضاخان توسط یک شرکت دانمارکی کامپساکس و با تضمین 70 ساله احداث شد اما الان بعد از 80 سال هنوز پابرجاست. پس از تاسیس این پل رضا خان برای گشایش پل به سواد کوه آمد و پس از بررسی و نگرش بر ساخت این پل دستور داد تا مهدس سراتریش با خانواده اش به زیر پل رفته و همانجا بمانند تا اولین قطار از روی پل بگذرد.

از شگفتی‌های ساخت این پل عدم استفاده از هیچ سازه فلزی در ساخت آن است

پل ورسک در ارتفاع 110 متری از ته دره با دهانه 66 متری و با وسایل ابتدایی ساخته شده است و نام این پل در کتاب رکورد گینس در بخش پل های با ارتفاع بیش از 61 متر به ثبت رسیده است.

از لحاظ جغرافیایی، پل ورسک در دره ورسک در روستای ورسک در شهرستان سوادکوه و 180 کیلومتری تهران در محور فیروزکوه و مسیر راه آهن شمال قرار دارد که دو کوه عظیم و سخت گذر عباس آباد را به یکدیگر اتصال می دهد.این پل در محدوده کوهستانی استقرار یافته است.

مدیرعامل راه آهن شمال گفته است: براساس قراردادی که با دانشگاه صنعتی شریف برای سنجش مقاومت پل ورسک منعقد شده ، سنسوری بر روی پل نصب شده که میزان ضربه های ناشی از تردد قطار را بر روی پل بررسی می کند و درصورت ایجاد مشکل ، هشدارهای لازم به مرکز مانیتورینگ ارسال می شود.


سه خط طلا

سه خط طلای راه‌آهن شمال مربوط به دره ای در سه کیلومتری بعد از پل ورسک و بعد از روستای ورسک به سمت گدوک در ارتفاعات شرق جاده تهران – شمال مشاهده می‌باشد. طراحی این خطوط به جهت کم کردن شیب و افزایش ضریب قدرت لوکوموتیوها در نظر گرفته شده است که برای ایرانیان ارزشی به مراتب بیشتر از طلا دارد.

لادیسلاوس فون رابسویچ درباره ساخت این پل به روزنامه اطلاعات در 5 اردیبهشت 1315 گفته بود: «روزی که این مدل را برای احداث پل ورسک تهیه کردم مهندسان دیگر با نظر حیرت به آن نگریسته و اجرای نقشه و احداث آن را در شمار یکی از فتوحات علم مهندسی به حساب آوردند. امروز این پل احداث شده، همه، من و رفقایم را تشویق و تحسین می‌کنند و آن را در شمار بهترین پل‌های قشنگ و شاهکار مهندسی می‌دانند.»

902/900

خبرنگار؛ مرضیه کنگرانی

کد خبر: 840962

وب گردی

وب گردی