دولت باید مشکلات عدیده‌ای که در آموزش عالی وجود دارد را برطرف کند

رییس دانشگاه هنر با بیان اینکه بخشی از نابسامانی‌ها در آموزش عالی،به دلیل توسعه بی‌رویه دانشگاه‌ها در سطح کشور است، گفت: ایجاد دانشگاه‌ها و رشته‌های متعدد و جذب دانشجوی زیاد در دانشگاه‌ها هزینه‌های زیادی را در بر دارد، این معضلی است که در آینده خود را بیشتر نشان خواهد داد.

به گزارش ایسکانیوز، دکتر غلامرضا اکرمی با بیان اینکه پیشنهادی برای تصدی وزارت علوم دریافت نکرده است گفت: در حال حاضر به طور کلی وزارت علوم دچار نابسامانی است و یکی از ضرورت‌ها این است که به این نابسامانی‌ها رسیدگی شود.

وی با اشاره به اینکه بخشی از این نابسامانی‌ها در آموزش عالی، ناشی از توسعه بی‌رویه دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی در سطح کشور است، گفت: این مساله معضلی اساسی در حوزه آموزش عالی است.

رییس دانشگاه هنر با اشاره به اینکه در کشور به دانشگاه‌هایی نیاز داریم که افراد متخصص، آگاه و با معلومات تربیت کنند، گفت: بسیاری دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی هنوز تعریف دانشگاه را ندارند و این کاری دشوار برای هر وزیری است که انتخاب شود تا این مساله را سامان دهد و دانشگاه‌ها را به معیارهای کیفی نزدیک‌تر کند.

وی ادامه داد: طی سالهای اخیر بسیاری دانشگاه‌ها از نظر کمی توسعه پیدا کرده‌اند اما از لحاظ کیفی هنوز به استاندارد مطلوب آموزش عالی نرسیده‌اند و این مشکل اساسی است که وجود دارد.

رییس دانشگاه هنر در ادامه تاکید کرد: یکی از مشکلات آموزش عالی نابسامانیها در سطوح دانشگاه‌های زیر مجموعه وزارت علوم است، همچنین مشکلاتی که در ساختار تشکیلاتی آموزش عالی دیده می شود که این مسائل باید به نظم دربیایند.

اکرمی کمبود اعتبار را از دیگر مشکلات دانشگاه‌ها دانست و افزود: اگر برای آموزش عالی در کشور اهمیت قائلیم و معتقدیم نیروی انسانی متخصص و آگاه باید مدیریت کشور را بر عهده بگیرد توجه به این مسائل برای تحقق این امر حیاتی است.

وی ادامه داد: دولت باید مشکلات عدیده‌ای که در آموزش عالی وجود دارد را برطرف کند و این مشکلات را در اولویت آموزش عالی بگذارد. البته این مشکلات تنها مشکل آموزش عالی نیست بلکه آموزش و پرورش نیز با همین مسائل دست به گریبان است و اگر بخواهیم آینده کشور را بسازیم باید به آموزش در همه سطوح اهمیت دهیم.

اکرمی تاکید کرد: تعدیل دانشگاه هایی که کیفیت ندارند و در سطح استاندارد نیستند، هزینه‌های آموزش عالی را کاهش می‌دهد و برخی مشکلات آموزش عالی کشور را حل می‌کند و اختصاص اعتبارات مالی به دانشگاه ها نیز می‌تواند در این زمینه موثر باشد.

رییس دانشگاه هنر در گفت و گو با خبرنگار ایسنا گفت: اگر می خواهیم اعتبار بین المللی داشته باشیم و در دنیا مطرح باشیم باید دانشگاه های ما دارای استانداردهای بین المللی باشند در حالی که هنوز بسیاری دانشگاه ها مسائل و مشکلات کالبدی دارند و امکانات و فضای فیزیکی درستی ندارند.

وی تاکید کرد: آموزش امر مقدس و مهمی است و نمی‌شود در هر مکانی اتفاق بیفتد بنابراین توجه به فضای فیزیکی دانشگاه‌ها و تجهیزات آموزشی اثر بخشی آموزش را بیشتر می‌کند و موجب می‌شود دانشجویان برای آموزشی که می‌بینند و علمی که می آموزند ارزش قائل شوند.

کد خبر: 841069

وب گردی

وب گردی