هیئت‌داران بخوانند؛ هزینه پخت انواع غذاهای نذری برای 100 نفر چقدر آب می خورد؟

اگرچه امسال قیمت مواد غذایی در ماه محرم افزایش چشمگیری نیافته است اما افزایش هزینه های جانبی منجر به افزایش  هزینه پخت نذری شده است.

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ هر سال در دهه اول محرم، هیئت ها و مساجد اقدام به پخت نذری می کنند، اگرچه در سال جاری قیمت مواد غذایی تقریبا ثابت مانده و تغییری نکرده است اما باز هم هزینه پخت نذری در مقایسه با سال گذشته افزایش یافته است.

بر اساس این گزارش قیمه، قرمه سبزی، عدس پلو و زرشک پلو از غذاهایی هستند که در ایام محرم بین عزاداران حسینی پخش می شود که هزینه طبخ آن بسته به میزان و نوع مواد اولیه متفاوت است.

***هر پرس قیمه نذری هفت هزار تومان

بر اساس این گزارش، برای طبخ قیمه در ایام محرم برای 100 نفر به طور میانگین به 15 کیلوگرم برنج، هفت کیلوگرم گوشت خرد شده گوسفندی ، 3.5 کیلوگرم لپه، هشت کیلوگرم پیاز، یک کیلوگرم لیموعمانی و سیب زمینی و دارچین و گلاب و زعفران و روغن نیاز است.

اگر در طبخ نذری از برنج ایرانی استفاده شود، با در نظر گرفتن برنج کیلویی 12 هزار تومان هزینه برنج نزدیک به 180 هزار تومان می شود. همچنین اگر از گوشت گوسفندی داخلی استفاده شود با توجه به قیمت 44 هزار تومانی گوشت تقریبا باید 330 هزار تومان برای گوشت پرداخت.

گفتنی است با احتساب لپه کیلویی ده هزار تومان باید 35 هزار تومان برای لپه ،نزدیک به شصت هزار تومان برای لیمو عمانی و نزدیک به 150 هزار تومان برای پیاز و سیب زمینی و ادویه و روغن باید در نظر گرفت.

همچنین اگر از زعفران هم استفاده شود، بسته به میزان مصرف هزینه آن از 50 تا 100 هزار تومان می شود.

بر اساس این گزارش، با در نظر گرفتن هزینه ظروف یک بار مصرف می توان گفت هزینه پخت قیمه نذری برای 100 نفر بیش از 750 هزار تومان است که نباید از این نکته نیز غافل شد که اگر در پخت نذری از برنج خارجی و گوشت های وارداتی استفاده شود، این رقم نصف می شود.

*** هزینه پخت زرشک پلو در محرم

بر اساس این گزارش زرشک پلو با مرغ یکی از غذاهایی است که در سال های اخیر حضور پررنگ تری در ایام محرم داشته است. برای تهیه زرشک پلو با مرغ برای 100 نفر به طور میانگین به 30 کیلوگرم مرغ و به عبارتی برای هر نفر 300 گرم مرغ نیاز است، همچنین به 18 کیلوگرم برنج ، هفت کیلوگرم پیاز، دو کیلو زرشک و یک کیلو گرم رب گوجه فرنگی ونیز زعفران نیاز است.

گفتنی است با در نظر گرفتن برنج ایرانی به قیمت هر کیلو 12 هزار تومان هزینه پخت برنج آن نزدیک به 220 هزار تومان می شود.همچنین با در نظر گرفتن مرغ کیلویی هفت هزار و 500 تومان هزینه مرغ برای 100 نفر نزدیک به 225 هزار تومان می شود.

همچنین هزینه زرشک نزدیک به 50 هزار تومان و هزینه زعفران نیز نزدیک به 100 هزار تومان می شود.ضمن این که باید نزدیک به 100 هزار تومان نیز برای خرید روغن و رب گوجه فرنگی و پیاز هزینه کرد.

یک حساب سر انگشتی نشان می دهد که با در نظر گرفتن هزینه ظروف یک بار مصرف برای پخت زرشک پلو با مرغ باید بیش از750 هزار تومان هزینه کرد که اگر در طبخ آن از برنج خارجی استفاده شود این هزینه کاهش می یابد.

*** عدس پلو نذری با صرفه اقتصادی

بر اساس این گزارش عدس پلو نیز در ایام محرم طرفداران خاص خود را دارد و به طور میانگین برای پخت عدس پلو برای 100 نفر به 10 کیلوگرم برنج،5 کیلوگرم عدس، 4 کیلوگرم گوشت چرخکرده، سه کیلوگرم پیاز و زردچوبه و نمک و فلفل و زیره ودارچین نیاز است.

گفتنی است برای پخت عدس پلو با در نظر گرفتن برنج ایرانی کیلویی 12 هزار تومان هزینه آن نزدیک به 120 هزار تومان می شود. همچنین هزینه عدس آن با توجه به قیمت عدس کیلویی ده هزار تومان نزدیک به 50 هزار تومان می شود. با در نظر گرفتن گوشت چرخکرده کیلویی 30 هزار تومان 120 هزار تومان هزینه گوشت آن می شود و در کنار آن باید بین 50 تا 70 هزار تومان برای روغن و پیاز و ادویه و نیز کشمش هزینه کرد.

این گزارش می افزاید با در نظر گرفتن هزینه ظروف یکبار مصرف هزینه پخت نذری عدس پلو برای 100 نفر نزدیک به 350 تا 400 هزار تومان می شود که در مقایسه با سایر غذاهای نذری می توان گفت عدس پلو اقتصادی ترین غذا در این ایام است.

****قرمه سبزی نذری پرطرفدار محرم

این گزارش می افزاید قرمه سبزی نیز از نذری های پرطرفدار در ایام محرم است که برای تهیه این غذا برای 100 نفر به 15 کیلوگرم برنج، هشت کیلوگرم گوشت خرد شده گوسفندی، دو کیلوگرم لوبیا قرمز، هفت کیلو پیاز یک کیلو لیمو عمانی و 10 کیلوگرم سبزی قرمه نیاز است.

بر اساس این گزارش با درنظر گرفتن برنج ایرانی کیلویی 12 هزار تومان نزدیک به 180 هزار تومان هزینه برنج می شود. همچنین با در نظر گرفتن گوشت کیلویی 44 هزار تومان نزدیک به 350 هزار تومان هزینه گوشت می شود. همچنین نزدیک به 20 هزار تومان هزینه لوبیا قرمز و نزدیک به شصت هزار تومان هزینه لیمو عمانی می شود.

همچنین باید نزدیک به 100 هزار تومان برای روغن و پیاز و ادویه در نظر گرفت و هزینه سبزی نیز نزدیک به 100 هزار تومان می شود.

یک حساب سر انگشتی نشان می دهد برای تهیه قرمه سبزی برای 100 نفر باید بیش از 800 هزار تومان هزینه کرد .

به گزارش ایسکانیوز نباید از این موضوع غافل شد که برای هیئتها و مساجد در ایام محرم سهمیه ویژه ای در نظر گرفته شده است و همچنین نمایندگان آن‌ها با مراجعه به امور پشتیبانی دام می توانند گوشت و مرغ را با قیمت مناسب تری از بازار تهیه نمایند. ضمن این که قیمت گوشت و برنج وارداتی در مقایسه با گوشت داخلی و برنج ایرانی بسیار کمتر است.

401

کد خبر: 841112

وب گردی

وب گردی