عدم هماهنگی مسئولین برای برخورد با بدعت‌ها/ عروسی برای حضرت قاسم (ع) در ماه محرم یعنی چه؟!

رئیس شورای هماهنگی هیئات مذهبی شهر تبریز می‌گوید که ما با آئین ها و برنامه های در چارچوب تعالیم اهل بیت(ع) مشکلی نداریم، بلکه مشکل و محل ایراد ما مسئله بدعت گذاری است.

به گزارش ایسکانیوز، با آغاز ماه محرم در هر کوی و برزن نام و یاد مظلومیت ابی‌ عبدالله الحسین (ع) و فداکاری ایشان برای حفظ دین خداوند متعال شنیده می‌شود و به‌رسم سنت دیرینه اهل‌بیت(ع)، شیعیان تکایا و جمع‌های عزاداری را در هر منطقه به پا می‌کنند.
علی رغم این قدمت تاریخی و شور همراه با شعور حسینی عزاداری بسیاری از پیروان و عزاداران حضرت سیدالشهدا (ع)، هرازگاهی برخی از بدعت‌ها و سنت‌های ناشایست در برخی از هیأت دیده‌شده است که با تذکر علما و فقها همراه بوده است.
برای بررسی این مسائل در تبریز و نگاهی به فعالیت هیات تبریز، به پای گفت‌وگو با فرخ جلالی، رئیس شورای هماهنگی هیات مذهبی شهر تبریز نشستیم. جلالی منتقد صریح برخی از اقدامات و برنامه‌های برگزارشده ناروا در برخی هیئات است وبه‌صراحت از نبود ساختار منسجم و هماهنگ برای برچیدن این دستبرنامه‌ها انتقاد می‌کند.

برخی برنامه های هیئات مذهبی بدعت گذاری محسوب می‌شود
به نام خدا و با تشکر از شما که دعوت تبریزبیدار برای گفتگو را پذیرفتید، به عنوان پرسش ابتدایی، از برخی از فعالیت های ناروا و ناشایست با شئونات مذهبی در تبریز برایمان بگوئید...
بسم الله الرحمن الرحیم. بنده نیز خدمت شما و مخاطبین فهیم تبریزبیدار عرض سلام داشته و ایام حزن و اندوه اهل بیت(علیهم السلام) را تسلیت عرض می کنم. در خصوص برنامه های دهه محرم امسال و سال های پیشین، متاسفانه برخی اقدامات و برنامه ها در هیئات مذهبی بدعت گذاری محسوب می‌شود و که یکی از دلایل آن، شاید این است که ما در تبریز برخی اقدامات و برخوردها را ماسوای دیگر شهرها انجام می‌دهیم.
زمانی که در تبریز برخی از این برنامه ها را اجرا نمی کنیم، انتظار داریم در دیگر شهرها همان برنامه در تلویزیون رسمی نمایش داده نشود اما اینگونه اتفاق نمی افتد، مثلا در جریان برگزاری آئین تشت گذاری، در تبریز و استان آن را دارای اشکال می دانیم ولی تلویزیون شبکه اردبیل این مراسم را پوشش ویژه می دهد. شما بگوئید ما چگونه جلوی این مسئله را بگیریم، چه تفاوتی میان تبریز و اردبیل وجود دارد؟

صداوسیمای مرکز آذربایجان شرقی در این مسئله با ما همکاری می کند، اما متاسفانه صداوسیمای سایر استان ها از این تصمیم تبعیت نمی کنند و احساس بنده این است که آنها برنامه ای برای این مسئله ندارند.

عزاداری ها ساعت سی دقیقه بامداد پایان یابد
تاکنون شکایتی از سوی مردم درباره برخی اعمال احتمالی هیئات واصل شده است؟
بله در محرم امسال تاکنون ۵۰ مورد شکایت از محلات مختلف شهر تبریز به شورای هماهنگی هیات مذهبی شهر درباره عزاداری تا ساعت ۱:۳۰ دقیقه یا ساعت دو بامداد واصل شده است. بنده نمی دانم عزاداری تا این ساعت که باعث عدم اقامه نماز صبح و نارضایتی شهروندان شود، چه مفهومی دارد؟

شما چه ساعتی را اعلام کرده اید؟
ما اعلام کرده ایم حداکثر تا ساعت سی دقیقه بامداد مراسم به پایان برسد، اما برخی از هیئات را دیده ام که ساعت یک بامداد مراسم را آغاز می کنند.

ابتلای ۱۶ نفر در آذربایجان شرقی به هپاتیت در قمه زنی گروهی در استان
مشاهده شده است که برخی از مراسماتی در هیئات معدودی برگزار می شود که سبب وهن مذهب و عزاداری ابی عبدالله الحسین(ع) می شود، نظرتان در این باره به صورت مصداقی چیست؟
ما با آئین ها و برنامه های در چارچوب تعالیم اهل بیت(ع) مشکلی نداریم، بلکه مشکل و محل ایراد ما مسئله بدعت گذاری است، مراسم عروسی ششم محرم برای حضرت قاسم(ع) در محرم یعنی چه؟ چه مفهومی دارد؟ آیا حضرت لیلا(ع) در کربلا حضور داشت و اصلا مراسم عروسی برگزار شده است؛ علما بهتر می دانند! عروسی در ماه عزای سیدالشهدا(ع) چه مفهومی دارد؟ کتاب شهید مطهری را بخوانند ببینند در این باره چه نوشته است، این اشعار چیست که در این قبیل مراسمات می خوانند؟

از سوی دیگر سال گذشته بر اثر استعمال نامناسب، مخفیانه و غیربهداشتی از قمه در جریان قمه زنی جمعی در آذربایجان شرقی، ۱۷ نفر به بیماری هپاتیت مبتلا شدند، گذشته از حکم شرعی و نحوه استفاده از قمه، آیا این عزیزان نمی دانید که مسائلی همچون قمه زنی و استفاده از آلات موسیقی در شبکه بیگانه پخش شده و بر علیه مکتب اهل بیت(ع) استفاده می کنند؟! چرخاندن گهواره و علم به بهانه های مختلف برای جمع کردن پول چه مفهوم و معنایی در تعالیم شیعی دارد؟

عدم هماهنگی مسئولین را به وضوح مشاهده می کنم
چرا برخوردی با این قبیل کارها انجام نمی شود؟
خوشبختانه کلاس های برای آموزش در این حوزه برگزار شده اما هماهنگی جدی بین نهادها و واحدهای مربوطه در حوزه مقابله با این دست بدعت ها دیده نمی شود. ما تاکنون برای ۱۵۰ مورد از هیات «شاه حسین گویان» مجوز فعالیت داده ایم، آیا فرد و ارگانی به موضوع مجوزدار بودن یا نبودن دیگر هیئات رسیدگی می کند و آن ها را تمییز می کند؟

تا سال گذشته شمایل جمع آوری شده بود اما امسال دوباره برپا شده است و یک تشکیلات منسجم باید براساس دستورالعمل ابلاغی، با هماهنگی همه سازمان ها مانع انجام این دست مسائل شوند که متاسفانه متولی سیستم مشخصی برای این کار وجود ندارد.
در کنار مساجد، حسینیه ایجاد نشود
توصیه شما برای هیات و دسته جات حسینی چیست؟
درخواست بنده از هیات «شاه حسین گویان» هماهنگی و همکاری با مامورین راهنمایی و رانندگی، جمع آوری شمایل نصب شده، عدم قمه زنی و استفاده از طوق ها(که بدون شک این خلاف قانون بوده و جمع آوری خواهد شد)، رعایت ساعت عزاداری است و خواهش دیگر من این است که لزومی ندارد در کنار مساجد، یک حسینیه ایجاد نشود، مسجد برای ما یک سنگر است و ارتباط با مساجد باید به صورت تنگاتنگ باشد.

گرامیداشت عید غدیرخم امسال، چندین برابر سال های قبل بود
کمی به برگزاری مراسم عیدغدیر خم امسال برگردیم، شاهد تفاوتی ملموس در جریان برگزاری مراسمات آن بودیم، در این باره چه اقداماتی انجام دادید؟
نسبت به سال های گذشته در خصوص عید غدیر خم قدم های مثبتی از سوی سازمان تبلیغات اسلامی، شورای هماهنگی هیئات مذهبی و تشکل های مردم نهاد فعال در تبریز برداشته شده است که نتیجه برگزاری جلسات مشترک با این تشکل هاست که اگر مراسم عید سعید عید غدیر امسال را با سال گذشته مقایسه کنید، در می یابید که گرامیداشت این عید بزرگ چندین برابر سال های قبل برگزار شد.
در ۲۸ نقطه تبریز توسط همکاران شهرداری تبریز مراسم نورافشانی برگزار شد و حداقل در ۳۰-۴۰ نقطه مرکزی شهر، شربت و شیرینی بین شهروندان پخش گردی دو به نوبه خود از تلاش های عزیزان دست اندرکار کمال تشکر را دارم و انشالله گرامیداشت عید غدیرخم در سال های آتی باشکوه تر و پررونق تر از سال های قبل خواهد بود.

بسیار متشکریم بابت وقتی که در اختیار ما قرار دادید.
خواهش می کنم. امیدوارم شما نیز در سایه الطاف خداوند متعال پیروز و موفق باشید.

902/900

کد خبر: 841124

وب گردی

وب گردی