فریدون شهبازیان: برخی  اشعار و  موسیقی‌ها در شأن مصیبت ماه محرم نیست

آهنگساز برجسته موسیقی ایرانی، گفت: اگر ما می خواهیم به امامان احترام بگذاریم، باید آهنگسازان آهنگ های جدید بسازند و همچنین شعرا از اشعاری استفاده کنند که سرشار از  واژه های تفکر برانگیز باشد.

فریدون شهبازیان در گفت و گو با خبرنگار فرهنگی ایسکانیوز درباره اهمیت موسیقی آیینی بویژه در ایام محرم، اظهار کرد: موسیقی آیینی حوزه ای از هنر است که همواره مردم به دلیل ارادت قلبی به امامان از این قطعات استقبال کرده اند. مردم جامعه بزرگان دینشان را دوست دارند و به آنها احترام می گذارند اما ما موسیقیدانان با تولید کارهای تکراری به این نوع موسیقی لطمه می زنیم.

وی با بیان اینکه متاسفانه موسیقی ما به سمتی کشیده شده که راه درستی نیست، ادامه داد: اگر بخواهیم این حوزه از موسیقی را زنده کنیم، همه موسیقیدانان باید دست به دست هم دهند تا موسیقی را به راه صحیح از نظر راهبردی، کاربردی و کیفیت بکشانند.

این آهنگساز نیاز فطری انسان به موسیقی نشاندهنده ارزش والای این هنر دانست و اظهار کرد: وظیفه موسیقی دانان پیشرفت و اعتلای موسیقی اصیل ایرانی که برگرفته از ردیف آوازی و موسیقی محلی و مقامی است.

شهبازیان با اشاره به اینکه همه موسیقیدانان برای اصلاح موسیقی مذهبی باید دست به دست هم دهند، گفت: برای اصلاح مشکلات موسیقی مذهبی همه افراد فعال در این عرصه باید تلاش کنند تا با ارائه شعر و ملودی های مناسب بتوانیم مسیر درستی که در شأن ائمه باشد را پیدا کنیم.

وی در ادامه با اشاره به اینکه در حال حاضر نوحه خوانی بر روی ملودی های تکراری انجام می شود، افزود: کارهای تکراری نه تنها دیگر برای مردم جذابیت ندارد بلکه در ذهن ها این ایام را تداعی نمی کند و ما را به یاد آهنگ خواننده اصلی می اندازد.

شهبازیان با اشاره به اینکه واقعه کربلا احادیث و تفسیر های متفاوتی دارد، یادآور شد: اشعاری که برای قطعات محرم استفاده می شود باید ایجاز، استعاره و تشبیهاتی داشته باشد که مستقیما واژه های تکراری در واقعه کربلا را بیان نکند.

وی ساختن کارهای بی ارزش در وصف بزرگان دین را بی احترامی دانست و خاطر نشان کرد: برای ساختن قطعات جدید مذهبی- آیینی باید همت عمومی و همگانی بکار گرفته شود، از وزارت ارشاد تا صدا و سیما، آهنگسازان و شاعران دلشان برای پیشرفت و اعتلای موسیقی کشور بتپد.

503

کد خبر: 841284

وب گردی

وب گردی