نویسنده «سرزمین کُرمانج ها»: آثار ضعیف به بدنه ادبیات دفاع مقدس ضربه می زند

نویسنده کتاب «سرزمین کُرمانج ها» با اشاره به اینکه بزرگنمایی رفتار و افکار شهدا باعث می شود این آثار برای مخاطب چندان باور پذیر نباشد، گفت: از این نظر آثار مربوط به زندگینامه شهدا آسیب پذیر هستند.

سعید اسدی‌فر در گفت و گو با خبرنگار فرهنگی ایسکانیوز درباره نگارش زندگینامه شهدا، اظهار کرد: نگارش کتاب هایی درباره زندگینامه شهدا بسیار خوب است ولی در برخی موارد این کتاب ها از واقعیت دور شده و غلو آمیز هستند و یک جوان 20 ساله را در رفتار و افکار مانند یک مجتهد 60 ساله به خواننده معرفی می کنند.

وی با بیان اینکه برخی از زندگینامه شهدا در بین مردم چندان باورپذیر نیست، بیان کرد: البته درست است که همه این افراد مسلمان واقعی بوده اند و به جبهه رفته و به نوعی به استقبال مرگ رفته اند ولی تا این حد برجسته کردن رفتارها، شایسته نیست و این بزرگنمایی در آینده به آثار دفاع مقدس لطمه می زند.

نویسنده کتاب «سرزمین کُرمانج ها» ادامه داد: بزرگنمایی رفتار و افکار شهدا باعث می شود این آثار برای مخاطب چندان باور پذیر نباشد و این باعث شود حتی نویسنده ای که در این زمینه به درستی قلم می زند، نیز آثارش مورد بی توجهی مخاطبان قرار گیرد و از این نظر آثار مربوط به زندگینامه شهدا آسیب پذیر هستند.

وی افزود: برای دور شدن از انحراف آثار و زندگینامه شهدا در قدم اول نویسنده باید واقعیت ها را بدون اغراق بنویسد و مانند یک گزارشگر بی طرف و به دور از تعصبات و احساسات شخصی اش، عین واقعه را به نگارش درآورد و در غیر این صورت این آثار خواه ناخواه از واقعیت اصیل خود دور می شوند.

اسدی فرد با بیان اینکه آثار خلاف واقع از زندگینامه شهدا در زمینه دفاع مقدس کم هستند، اظهار کرد: بسیاری از آثار با ویژگی های خوب در زمینه زندگینامه شهدا و دفاع مقدس منتشر شده اند اما همین آثار محدود ضعیف، به بدنه ادبیات دفاع مقدس ضربه وارد می کنند.

وی افزود: ضرورت ساده و درست نویسی بدون اغراق در تاثیرگذاری آثار ادبیات مقدس اهمیت زیادی دارند، البته نویسندگان باید جو موجودآن زمان را در نگارش آثارش در نظر بگیرند تا مخاطب خود را در آن دوران تصور کند. به طور مثال برای بیان دوران سلطنت فتحعلی شاه، یک نویسنده در ابتدای امر باید به بیان فضا و حال و هوای زندگی مردم در آن دوران بپردازد و بعد بیان وقایع را شروع کند، همین طور در بیان خاطرات شهدا باید از این مسئله پیروی کرد و خواننده باید در حال و هوای آن دوران قرار بگیرد تا اعمال و رفتار شخصیت در داستان برایش باورپذیر شود.

نویسنده کتاب «از اروند تا ارس»، گفت: در زندگینامه شهید «رحیم غروبی» از فضایی که در آن رشد کرد تا رسوماتی که در شهرشان حاکم بود و مناسبات مردم را ذکر کردم زیرا این عوامل در شکل گیری شخصیت یک فرد تاثیر بسزایی دارد و نباید در نگارش زندگینامه از خاطرات فرد حذف شود در حالی که انتشارات فاتحان از چاپ این مطالب در کتابم خودداری کرد.

اسدی فر با بیان اینکه برخی انتشارات، سعی در روایت زندگی شهید به دور از واقعیات دارند، بیان کرد: در زندگینامه شهدا سعی دارند وی را فردی دنیا گریز که تنها به فکر مذهب است و اصرار عجیبی در شهادت دارد، ترسیم کنند که تنها برای شهادت قدم در راه جبهه نبرد گذاشته است.

502

کد خبر: 841308

وب گردی

وب گردی