تسهیلات ویژه‌ برای طرح‌های علمی، پژوهشی و پروژه‌های نو

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد یادگار امام خمینی (ره) شهرری گفت: درصدد راه‌اندازی نظام پیشنهادها و راهکارهای نوین هستیم و برای استادانی که طرح‌های علمی، پژوهشی و یا پروژه‌های بدیع و نو ارائه کنند تسهیلات ویژه‌ای داریم.

به گزارش ایسکانیوز، با حضور دکتر سعید قاضی مغربی رئیس واحد یادگار امام خمینی (ره) شهرری، معاونین، روسای دانشکده ها و مدیران گروه های آموزشی نشست شورای آموزشی واحد در سالن اجتماعات دانشکده مدیریت و حسابداری واحد یادگار امام خمینی(ره) برگزار شد.

در ابتدای این نشست دکتر سعید قاضی مغربی رئیس واحد یادگار امام خمینی (ره) شهرری ضمن عرض تسلیت به مناسبت ایام شهادت و سوگواری سرور و سالار شهیدان حضرت ابا عبدالله الحسین (ع) و ۷۲ تن از یاران با وفایش و گرامیداشت هفته دفاع مقدس، با اشاره به تکریم ارباب رجوع و اولیاء آنان و معضل کمبود دانشجو در کل کشور برای اکثریت رشته ها گفت: با یک نگاه کلی به نظام و چارچوپ خانواده ها در ایام قدیم و جدید در می یابیم در گذشت هر خانواده دارای چهار یا پنج فرزند بود اما امروزه هر خانواده یک یا نهایتاً دو فرزند دارد، بنابراین برای جذب دانشجو باید به دنبال راهکار و ایده های نو و جدید باشیم.

دکتر قاضی مغربی گفت: رشته های درسی به صورت مقطعی در یک بازه زمانی با استقبال مواجه می شوند و پس از مدتی رو به افول می روند. اگر در حال حاضر رشته های همانند حسابداری یا روانشناسی متقاضی بالای برای ثبت نام دارد اما رشته های مانند تاریخ یا نساجی متقاضیان آن کم است تنها به این علت است کران ها مشخص شده اما انتظارات دانشجو لحاظ نشده است.

دکتر سعید قاضی مغربی رئیس واحد یادگار امام خمینی (ره) شهرری ضمن تشکر از تلاش های قابل تقدیر مسوولان فعلی و اسبق دانشگاه آزاد اسلامی بیان داشت: حسن انتخاب دکتر محمد مهدی طهرانچی به عنوان سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی استان تهران و واحد تهران مرکزی این است وی شخصیتی فرزانه، دانشمند و متفکرست . با دیدگاه های کلانی وارد سیستم دانشگاه آزاد اسلامی شده و دارای دیدگاه و نگرش های نو و بدیع است. امیدواریم با حضور ایشان و با تغیر مسیر و انتخاب جایگزین های مناسب وضعیت مطلوبی برای دانشگاه آزاد اسلامی رقم بخورد.

این مقام دانشگاهی بیان داشت: تغییرات باید به آرامی صورت پذیرد. توانایی های یک استاد صرفاً داشتن مدرک نیست. دغدغه استادان نباید پر کردن ساعات موظفیشان باشد. اساتید باید به دنبال ارائه ایده ها و راهکارهای نو باشند.

دکتر قاضی مغربی افزود: دانشگاه واحد یادگار امام خمینی (ره) شهرری که به عنوان قطب" حمل و نقل و ترافیک " از سوی استان انتخاب شده، بایستی تمام فکر خود را بر روی حمل و نقل هوایی، دریایی، ریلی، زمینی، برون شهری و درون شهری متمرکز نمائیم که لازمه این حرکت رو به جلو ارتباط گرفتن با وزارتخانه ها، سازمان ها، شهرداری ها، فضاهای اجتماعی و علوم انسانی است.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد یادگار امام خمینی (ره) شهرری گفت: برای شرکت در یک کنفرانس علمی اخیراً سفری به کشور آلمان داشتم، در این سفر از دانشگاه حمل و نقل هوایی این کشور بازدید کردم و به دنبال عقد تفاهم نامه ای فی مابین دانشگاه آزاد و این دانشگاه ام. بنابراین می توانیم دروس اختیاری، رساله ها، شرکت های دانش بنیان خود را به سمت حمل و نقل سوق دهیم و در این راستا با هدف گذاری، تقویت رشته های میانی، ارائه دورسی همچون حقوق در حمل و نقل، هنر و معماری در حمل و نقل زمینه پذیرش و جذب دانشجو را فراهم آوریم.

دکتر قاضی مغربی افزود: متاسفانه در وزارتخانه ها، سازمان ها و ارگان ها بیشتر علوم تجربی مورد استفاده قرار می گیرد و علم تئوری در صنعت استفاده نمی شود باید دانشجویی پرورش دهیم متخصص که راحت وارد بازار کار شود.

دکتر سعید قاضی مغربی رئیس واحد یادگار امام خمینی (ره) شهرری با اشاره به این مطلب که یکی از پارامترهای فعال بودن مدیران گروه و روسای دانشکده ها کاهش تعداد استادان مدعو است گفت: این واحد دانشگاهی دارای ۳۸۰ عضو هیات علمی تمام وقت است، تک تک آنان دلسوز واحد و دانشجو هستند و علاقه به ارتقا واحد خود دارند بنابراین ملاک توانمندی یک استاد این است که وی توانایی انطباق خود با خواسته های واحد را داشته باشد.

دکتر قاضی مغربی بیان داشت: ما در دانشگاه و در یک فضای علمی مشغول به فعالیت هستیم و نباید به روش سنتی کارهای خود را انجام دهیم . حوزه آموزش، معاونت آموزش بایستی به گونه ای برنامه ریزی نمائید که توزیع کار در بین مدیران گروه عادلانه باشد نباید یک گروه ۱۰۰دانشجو و گروه دیگری ۱۰۰۰دانشجو داشته باشد و آن وقت هر دو گروه موظفی ۴۴ ساعت در هفته را پر کنند. باید اصل صرفه جویی در تک تک بخش ها و نظارت جدی بر حضور مدیران گروه صورت پذیرد.

این مقام دانشگاهی با اشاره به شرح وظایف مدیران گروه های آموزشی گفت: برنامه ریزی منظم و دقیق برای به حداقل رساندن تعداد روزهای حضور دانشجویان، ظرفیت کلاس ها و عدم ارائه کلاس های درسی در روز جمعه از جمله وظایف مدیران گروه است.

وی ضمن تاکید بر این اصل که هیچگاه علم و دانش را نباید فدای مسائل اقتصادی کرد گفت: دانشگاه آزاد اسلامی به هر حال یک بنگاه اقتصادی است و هیچ بودجه ای در قانون اساسی برای آن تعریف نشده است . بنابراین وظیفه استادان و کارکنان حفاظت از منابع و منافع واحد و صرفه جویی است .

دکتر سعید قاضی مغربی رئیس واحد یادگار امام خمینی (ره) شهرری افزود: در کشورهای پیشرفته دنیا به علوم پایه خود بیش از حد بها می دهند، متاسفانه در ایران اینگونه نیست و ما چاره ای جز حرکت به سمت کارهای پژوهشی نداریم . باید بیاموزیم که چگونه با یکدیگر تعامل داشته باشیم و راه های درآمد زایی را آموزش ببینیم، انجمن های علمی را فعال و نشریه های علمی و پژوهشی منتشر نمائیم.

وی گفت: از فضای آموزشی کلاسیک دوری کنیم. چرا آموزشگاه های آزاد در سطح کشور گسترش یافته است؟ چون دانشگاه موفق به شناخت نیاز جامعه نشده، مدیران گروه نرم افزار کاربردی ، آموزشی برای دانشجو ارائه نداده اند. امروزه فرزندانمان مدرک دارند، دانشگاه های ما دارای مجهزترین آزمایشگاه ها و کارگاه ها است اما دورس حرفه ای ارائه نشده است تا دانشجو مطمئن شود پس از فارغ التحصیلی به راحتی جذب بازار کار می شود.

دکتر قاضی مغربی با تاکید بر استقلال دانشکده ها گفت: من در جایگاه رئیس این واحد دانشگاهی به سیاست گذاری کلان می پردازم، اختیارات تام با معاونین، روسای دانشکده ها و مدیران است.

وی با اشاره به این مطلب که مدیران کل باید از اعضای هیات علمی باشند بیان داشت:اعضای هیات علمی وارد عرصه کار شوند، آئین نامه ها، دستورالعمل ها و بخشنامه ها را با دقت مطالعه نمایند و کارهای محوله را با روش های نو و بدیع انجام دهند.

دکتر سعید قاضی مغربی رئیس واحد یادگار امام خمینی (ره) شهرری مطالبات خود از مدیران را رعایت مساوات، وقت کافی، تعاملات مناسب با دانشجو، امین و حافظ منابع واحد عنوان کرد.

دکتر قاضی مغربی گفت: شایسته سالاری در انتخاب معاونین، روسای دانشکده ها و مدیران ستادی، برگزاری همایش های ملی، داخلی و بین المللی با همکاری بخش خصوصی، برگزاری کارگاه های آموزشی، تخصصی و کاربردی کوتاه مدت و میان مدت با مشارکت اعضای هیات علمی، تعامل با بخش صنعت و انعقاد تفاهم نامه های همکاری، گسترش دفتر ارتباط با صنعت، راه اندازی انجمن فارغ التحصیلان ، فعال سازی سایت های دانشکده ها و راه اندازی مجدد تعاونی از جمله اهداف من در واحد یادگار امام خمینی (ره) شهرری که خود نیز به عنوان یکی از اعضای این واحد هستم می باشد.

وی گفت: با توجه به حدود اختیارات خود درصد راه اندازی نظام پیشنهادات و راهکارهای نوین هستم و برای استادانی که طرح های علمی ، پژوهشی و یا پروژه های بدیع ارائه نمایند تسهیلات ویژه ای قائل ام.

دکتر سعید قاضی مغربی رئیس واحد یادگار امام خمینی (ره) شهرری در پایان سخنان خود گفت: من یک مهندس هستم دارای ۲۸ سال سنوات خدمت و القاعده خروجی محور، کارهای خود را بر اساس علم و ضوابط انجام می دهم و این استنباط را دارم که با همکاری و یاری استادان، کارکنان و دانشجویان کارها به بهترین نحو انجام می پذیرد.

در این جلسه همچنین معاونین، روئسای دانشکده ها و مدیران گروههای آموزشی واحد به بیان نظرات خود پرداختند.

کد خبر: 841338

وب گردی

وب گردی