ورود زائران پاکستانی از طریق مرز میرجاوه به ایران

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای سیستان و بلوچستان گفت: بیش از 11 هزار زائر پاکستانی عتبات عالیات از 24 شهریور امسال تاکنون از طریق پایانه مرزی میرجاوه این استان وارد خاک جمهوری اسلامی ایران شدند.

به گزارش ایسکانیوز علی خانقائی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: ورود این زائران پاکستانی به خاک ایران اسلامی در این مدت با اتوبوس و پای پیاده انجام شده است.
وی افزود: 6 هزار و 28 زائر با 137 دستگاه اتوبوس پاکستانی و پنج هزار و 138 زائر به صورت پیاده در این مدت از مرز میرجاوه وارد سیستان و بلوچستان شدند.
وی گفت: پنج هزار و 104 نفر از این زائران مستقیم به سمت عراق رفتند اما 308 نفر قبل از عزیمت به عتبات عالیات برای زیارت به سمت قم و 616 نفر نیز به سمت مشهد مقدس راهی شدند.
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای سیستان و بلوچستان اظهار داشت: این آمار مربوط به زائران تردد کننده با اتوبوس های پاکستانی بوده است و اطلاعات دقیقی از زائران پاکستانی پیاده وجود ندارد اما بیشتر آنان به سمت عراق در حرکت هستند.
خانقائی افزود: سال گذشته 42 هزار زائر پاکستانی برای شرکت در مراسم محرم و اربعین از طریق مرز میرجاوه وارد ایران شدند که امسال پیش بینی می شود این آمار افزایش یابد.
وی گفت: امکانات لازم برای استراحت این زائران در پایانه مرزی میرجاوه پیش بینی شده است.
معاون امنیتی انتظامی استاندار سیستان و بلوچستان نیز چندی قبل در نشست ستاد اربعین گفت: با توجه به برنامه ریزی های انجام شده دستگاههای مختلف اجرایی، این استان با تمام امکانات آماده میزبانی از زائران پاکستانی عازم کربلای معلی هستند.
علی اصغر میرشکاری اظهار داشت: این استان یکی از کانون های مهم پذیرش زائران پاکستانی عازم عتبات عالیات است.
وی بیان کرد: موکب هایی در مرز میرجاوه برای پذیرایی و استقبال از زائران پاکستانی در نظر گرفته شده است.
وی ادامه داد: موکب هایی که به زائران امام حسین(ع) خدمات رسانی می کنند باید شناسنامه دار باشند تا در این زمینه با مشکلی رو به رو نشویم.
رئیس ستاد اربعین سیستان و بلوچستان گفت: این ستاد با همکاری تولیت آستان قدس رضوی بسته های فرهنگی از جمله یک جلد قرآن کریم با ترجمه اردو را در هنگام بازگشت زائران پاکستانی به کشورشان در مرز میرجاوه به آنان اهدا می کند.
میرشکاری اظهار داشت: امنیت و سلامت زائران پاکستانی برای ستاد اربعین سیستان و بلوچستان از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.
وی بیان کرد: بستر انتقال زائران پاکستانی از طریق راه آهن از زاهدان تا اهواز فراهم است که در این زمینه اداره کل راه آهن جنوب شرق نیز اعلام آمادگی کرده است.
به گزارش ایرنا سیستان و بلوچستان تنها راه ارتباطی پاکستان به حوزه آسیای میانه، اروپا و نیز کشور عراق و قلب آن یعنی کربلا است که مرز این استان پس از پیروزی انقلاب اسلامی به روی زوار پاکستانی برای رسیدن به این قلب زمین باز شده است.
زوار پاکستانی در راه رسیدن به سر مقصد معشوق پا بر خاک سیستان و بلوچستان گذاشته و گاه شبی را در این استان سپری می کنند.
فرهنگ غنی و عشق و علاقه مردم ایران زمین به ویژه مردم دیار نخل و آفتاب به سرور و سالار شهیدان سبب شده تا از این کاروان ها همچون برادر و میهمانی عزیز پذیرایی کنند تا احساس غربت نداشته باشند.
میرجاوه در 75 کیلومتری شرق زاهدان مرکز استان سیستان و بلوچستان و در همسایگی پاکستان واقع شده است.
ایران اسلامی از طریق استان سیستان و بلوچستان افزون بر 900 کیلومتر مرز زمینی با کشور پاکستان دارد.

900

کد خبر: 841396

وب گردی

وب گردی