جزئیات تهیه و تصویب طرح‌های خروج پادگان‌‌ها از حریم شهرها

راهبردهای معماری‌شهری و طراحی‌شهری با هدف دستیابی به راهبرد اصلی ارتقای کیفیت فضاهای شهری از جمله راهبردهای کلان وزارت راه و شهرسازی در تحقق سیاست کلان توسعه شهری تشریح شد.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ به نقل از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، معماری شهری و طراحی شهری دو نمونه از راهبردهایی هستند که به عنوان راهبردهای فرعی برای تحقق راهبرد اصلی ارتقای کیفیت فضاهای شهری در دولت یازدهم در دستور کار قرار گرفتند و بر اساس آن نیز مجموعه اقداماتی برنامه‌ریزی و سیاستگذاری شد تا ارتقای کیفیت فضاهای شهری که از راهبردهای اصلی وزارت راه و شهرسازی برای تحقق سیاست توسعه شهری بود، محقق شود.

بر همین اساس و بر اساس گزارشی که از سوی مرکز توسعه و سیاست‌های راهبردی وزارت راه‌و‌شهرسازی جمع‌آوری شده است، جزئیات راهبردهای معماری‌شهری و طراحی‌شهری به شرح زیر است:

معماری شهری

در راهبرد معماری شهری، تصویب آیین‌نامه اجرایی مسابقات معماری انجام شد.

اقدامات اجرایی انجام شده در این راستا شامل اخذ مصوبه " ارزیابی مسابقات معماری" از شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران (93.4.23)، اخذ مصوبه" دستورالعمـل­ اجرایی آیین­‌نامه­ جامـع برگزاری­ مسابقـات طراحی معماری و شهرسازی" از شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران (94.1.31) بود.

اهم وظایف دبیرخانه دائمی بر اساس مصوبه فوق نیز شامل ثبت مسابقات معماری و شهرسازی، نظارت بر فرآیندهای اجرایی و محتوای مسابقات، رسیدگی به ابهامات و تفسیر مفاد مصوبه حاضر درصورت نیاز، از طریق دبیر شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران، وصول شکایات مربوط به مسابقات و رسیدگی به آن در هیأت رسیدگی به اختلافات، تشکیل آرشیو جامع مسابقات، مستندسازی و آسیب‌شناسی مسابقات و نظارت بر حسن اجرای آیین‌نامه جامع بود.

ایجاد زمینه‌های بهره‌گیری از آموزه‌های معماری بومی در ساخت‌وسازهای معاصر در راهبرد چهارم معماری شهری ایجاد شد.

طرح مطالعاتی «مستند‌سازی ابنیه مسکونی با رویکرد استخراج آموزه‌های معماری بومی وکاربرد آن در ساخت و سازهای معاصر» با هدف شناخت بهینه مسکن و سنت سکونت در شهرهای منتخب به منظور برنامه‌ریزی و طراحی مرتبط با طبیعت، تاریخ و فرهنگ بستر، شناسایی ویژگی‌های قابل کاربرد در ساخت و سازهای معاصر از ابنیه بومی و شناخت آسیب­‌های ناشی از ضوابط و مقررات ساختمانی شهرهای منتخب (سنندج، گرگان، میبد، بندرلنگه) انجام شده است. در این طرح پس از ارائه مبانی نظری، مستندسازی و تحلیل مستندات خانه­‌های منتخب در شهرهای چهارگانه، آموزه‌های کلی معماری بومی تبیین شده و ضوابط و مقررات ساختمانی شهر از این منظر آسیب‌شناسی می‌شود.

طراحی‌شهری

سیاست‌های اتخاذشده در طراحی‌شهری شامل ترویج و توسعه مقولات اسکان بشر و توسعه شهرنشینی مطلوب، تبادل تجربیات با سایر کشورها در راستای تلاش برای زندگی شهری بهتر، تشکیل کمپین ملی شهری، طراحی ایستگاه‌های راه‌آهن، تهیه، بررسی و راهبری پروژه های طراحی فضای شهری، تهیه و تصویب طرح‌های مرتبط با بهره‌گیری از فرصت خروج پادگان‌ها به منظور ارتقای کیفیت فضاهای شهری بود.

در خصوص تشکیل کمپین ملی شهری باید این نکته را یادآور شد که کمپین ملی شهری ایران، به عنوان شعبه­‌ای از کمپین جهانی شهری در مهرماه سال 1394 و در خلال فرآیند آماده­‌سازی کنفرانس هبیتات (3)، با هدف حساس­‌سازی شهروندان ایرانی نسبت به مسائل شهری و نیز حساس­‌سازی تصمیم­‌سازان و تصمیم­‌گیران نسبت به نقش مهم شهروندان در حل این مسائل راه­‌اندازی شد. این کمپین با استفاده از شعار “I’m a City Changer” و شعارهایی که کشورها، با راه­‌اندازی کمپین ملی شهری خود در نظر می­‌گیرند، بستر اولیــه را برای همفکری بیشتر در مورد مسائل مختلف شهری فراهم می­‌آورد.

از این­‌رو، دفتر برنامه اسکان بشر ملل متحد در ایران به همراه کمیته ملی اسکان بشر، کمپین ملی شهری ایران را با شعار «من، شهرم را می­سازم» راه­‌اندازی نمود. این کمپین به دنبال یافتن راه­‌حل برای مسائل شهری کشور بود تا با همکاری جامعة­مدنی و کارشناسی در ایران «دستورکار جدید شهری» خود را به کنفرانس هبیتات(3) ارائه کند و دارای 6 حوزه فعالیتی است. حوزه‌های فعالیت دفتر اسکان بشر ملل متحد در ایران شامل انسجام اجتماعی و شهرهای زیست‌پذیر برای تمام اقشار مردم، چارچوب قانونی شهری، توسعه فضایی، اقتصاد شهری، و محیط‌زیست شهری، مسکن و خدمات اولیه شهری است.

با راه‌­اندازی کمپین ملی شهری ایران این فرصت فراهم شده است تا بتوان نظرات کارشناسی خارج از نظام دولتی و افکار عمومی را هم جلب و در تکمیل گزارش ملی جمهوری اسلامی ایران و پس از طی فعالیت یک­ساله مشارکتیِ خود در مهرماه سال 1395 کتابچه شهر دلخواه ایرانیان را به عنوان تنها گزارش شهروندی جهان به کنفرانس «هبیتات 3 » ارائه کرد.

در طراحی ایستگاه‌های راه‌آهن نیز موارد زیر حاصل شد:

ایجاد فضاهای مشترک با سایر سیستم‌­های حمل­‌ونقل در ایستگاه­های مسافری، تجاری­‌سازی و افزایش کیفیت خدمات ایستگاهی در حوزه نفوذ ایستگاه­‌ها، تعامل با سیاستگذاران شهری در برنامه‌­ریزی برای توسعه وبازآفرینی فضای شهری و پیرامون ایستگاه­‌ها، محوطه­‌سازی فضاهای اطراف ایستگاه­‌های راه‌آهن، پیاده‌­سازی توسعه مبتنی بر حمل و نقل در طراحی ایستگاه­‌ها (TOD)

تهیه، بررسی و راهبری پروژه­‌های طراحی فضای شهری نیز از دیگر اقدامات انجام شده بود که شامل خیابان 29 بهمن تبریز، میدان ولایت فقیه ارومیه، رودخانه بابل رود شهر بابل، محور خیابان شهدا خرم­آباد، مرکز تجاری شهر بوشهر (خیابان‌های نادر و صفوی)، خیابان امام خمینی یزد از چهارراه شهدا تا انتهای خیابان مسجد جامع، محور ورودی شهر گرگان از سمت ساری، شهر مهاباد اصفهان، محور بزرگمهر زاهدان، خیابان امام خمینی شهر گنبد، طراحی شهری رودخانه شهر خرم­آباد (براساس دستور مقام‌عالی وزارت مورخ 93.3.30 بود.

طراحی شهری رودخانه خرم‌رود، بررسی خیابان شهید انصاری شرقی در بافت تاریخی قزوین، بررسی طرح تفصیلی بافت تاریخی شیراز، پروژه طراحی شهری پیرامون محـور حرم حضرت معصومه (س) تا جمکران– قم، طرح ساماندهی بلوار آیت‌الله خامنه‌ای قزوین، طراحی شهری ایستگاه راه آهن تا حرم مطهر شهر قم نیز از دیگر اقدامات بود.

تهیه و تصویب طرح‌های مرتبط با بهره‌گیری از فرصت خروج پادگان‌ها به منظور ارتقای کیفیت فضاهای‌شهری از دیگر اقداماتی بود که انجام شد.

عرصه­‌های شهری آزاد شده به واسطه قانون فروش و انتقال پادگان­‌ها و سایر اماکن نیروهای مسلح به خارج از حریم شهرها (مورخ 88.6.1)، فرصتی مناسب جهت تأمین سرانه کاربری­های شهری و ایجاد عرصه‌­های عمومی به‌منظور برقراری جریان زندگی شهری هستند. یکی از وظایف و اختیارات این دفتر بهره‌­گیری مناسب از فرصت ایجاد شده به واسطه خروج پادگان­‌ها در راستای ارتقای کیفیت فضای شهر و بافت پیرامون است. در این رابطه اقدامات زیر انجام شد:

- اراضی موسوم به سیصد هکتاری اصفهان (گل نرگس) -(اخذ مصوبات از شورا‌ی‌عالی شهرسازی و معماری)

- پادگان صفر هفت خرم‌آباد (تهیه طرح شهرسازی اراضی پادگان 07 ارتش در شهر خرم‌آباد)

- بررسی موضوع تغییرکاربری پادگان‌ها در چارچوب قانون خروج پادگان‌ها مصوب 88.6.1(پادگان 06تهران)

- بررسی طرح پادگان شهید فرامرزی ساری

- بررسی طرح تفصیلی پادگان لشگر 64 ارومیه.

- انعقاد قرارداد با مشاوران ذی‌صلاح برای مطالعات طرح جامع و راهبردی 33 ایستگاه راه آهن

402

کد خبر: 841398

وب گردی

وب گردی