تردد زائران از مرز رسمی خسروی از اول ماه صفر آغاز می شود

فرماندار قصرشیرین گفت: تردد زائران از مرز رسمی خسروی به عتبات عالیات از اول ماه صفر آغاز و از هموطنان درخواست می شود تا قبل از این تاریخ به مرز خسروی مراجعه نکنند.


به گزارش ایسکانیوز، فرامرز اکبری روز پنجشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: تردد انفرادی و کاروانی زائران به کربلای معلی و مکان های مقدس عراق از مرز رسمی خسروی در این شهرستان همچنان ممنوع است و این مرز به صورت یک طرفه برای ورود زائران عراقی به کشورمان باز است.

وی اظهارداشت: طبق توافقی که بین مسئولان بلند پایه کشورمان با طرف عراقی صورت گرفت، تاریخ اعزام و پذیرش زائران به عتبات عالیات از اول ماه صفر است و از این رو با توجه به در پیش بودن ایام تاسوعا و عاشورای حسینی از هموطنان درخواست می شود برای سفر به عتبات عالیات در این ایام از مرزهای دیگر تردد کنند.
فرماندار قصرشیرین گفت: فعالیت های اقتصادی در مرزهای خسروی و پرویزخان روال عادی دارد و تردد گردشگر و مسافر نیز از مرز رسمی پرویزخان انجام می شود.
اکبری افزود: ترانزیت سوخت بنا به تصمیم شورای عالی امنیت ملی کشورمان از مرز رسمی پرویزخان نیز تا اطلاع بعدی ممنوع است و در این مدت کامیون های حامل سوخت اجازه ورود و خروج به کشور را ندارند.
قبل از بسته شدن موقت مرز خسروی، روزانه سه هزار زائر از این معبر رسمی به عراق و داخل کشورمان تردد می کردند که از این تعداد یک هزار و 500 زائر عراقی وارد ایران می شدند و به همین تعداد نیز زائران ایرانی به عتبات عالیات سفر می کردند.
با پیگیری مسئولان استان و با ابلاغ نامه ای ازسوی وزارت کشور مبنی بر بازگشایی مرز خسروی در 28 اسفند سال 93 به استانداری کرمانشاه، اکنون این مرز رسمی و بین المللی بازگشایی شده است.
طبق تصمیم ستاد مرکزی اربعین قرار است امسال 500 هزار تن از زائران کشورمان و زائران اتباع خارجی از مرز رسمی خسروی در ایام اربعین حسینی به کربلای معلا عزیمت کنند.
شهرستان قصرشیرین دارای 14 واحد اقامتی شامل هتل و مهمانپذیر درجه یک تا سه با 322 اتاق و یک هزار و 200 تخت است که بیشتر این اماکن در اوایل دهه 80 ساخته شده است تا زائران عتبات عالیات در مسیر تردد خود به عراق یک شب را در این منطقه مرزی اقامت داشته باشد.
مرز خسروی نزدیکترین نقطه از کشورمان به بغداد، کربلا، کاظمین و سامراست که این مرز رسمی تا بغداد پایتخت کشور عراق 190، نجف 380، کربلا 300، کاظمین 203 و تا سامرا 326 کیلومتر فاصله دارد.
عملیات ساخت پایانه بین المللی مرز خسروی از سال 77 در نقطه صفر مرزی آغاز شد و این مجموعه در سال 81 با 75 میلیارد ریال اعتبار به بهره برداری رسید.
قصرشیرین با 27 هزار تن جمعیت در غرب کرمانشاه، بیش از 186 کیلومتر مرز مشترک با عراق دارد و در امتداد این مرزهای طولانی 2 مرز رسمی خسروی و پرویزخان قرار دارد که اولی هم مرز با حوزه حکومت مرکزی (بخش عربی) و دومی هم مرز با اقلیم کردستان عراق است.
مرز خسروی در 20 کیلومتری شهر قصرشیرین واقع شده است.

کد خبر: 841459

وب گردی

وب گردی