زندانیان با اشتغالزایی می‌توانند یک منبع درآمد برای خود و خانواده شان داشته باشند

مدیرعامل بنیاد تعاون زندانیان گفت: بنیاد تعاون زندانیان کشور با ایجاد ۸۰۰ واحد تولیدی در حوزه حرفه آموزی و ایجاد اشتغال مولد برای ۳۵ هزار نفر از زندانیان فعالیت خود را ادامه می‌دهد.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از میزان، بنیاد تعاون زندانیان در سال ۱۳۳۳ با هدف اشتغال و حرفه آموزی برای زندانیان آغاز به کار کرد و در حال حاضر با احداث ۸۰۰ واحد تولیدی در حوزه حرفه آموزی و ایجاد اشتغال مولد برای ۳۵ هزار نفر از زندانیان فعالیت دارد، بنیاد تعاون یک نهاد غیردولتی است که در ۵ ماهه نخست امسال ۷۲ میلیارد ریال دستمزد به زندانیان پرداخت کرده است.

بنیاد تعاون زندانیان با هدف توانمندسازی و بازگشت دوباره زندانیان به جامعه به دنبال ایجاد اشتغال در داخل زندان‌ها، پیرامون و خارج از زندان‌ها است تا تولید را با هدف فروش انجام دهد.

رحیم مطهرنژاد مدیرعامل بنیاد تعاون زندانیان اشتغالزایی را یکی از وظایف بنیاد تعاون زندانیان در بحث اقدمات اصلاحی و تربیتی دانست و گفت: زندانیان با اشتغالزایی می‌توانند یک منبع درآمد برای خود و خانواده شان داشته باشند.


مدیرعامل بنیاد تعاون زندانیان معتقد است با ایجاد شغل جدید برای زندانیان از هزینه‌های نظام برای مدیریت بر آسیب‌های اجتماعی کاسته می‌شود.


وی گفت: بنیاد تعاون زندانیان کشور با ایجاد ۸۰۰ واحد تولیدی در حوزه حرفه آموزی و ایجاد اشتغال مولد برای ۳۵ هزار نفر از زندانیان فعالیت خود را ادامه می‌دهد.

به گفته وی ۳۵ هزار زندانی در سراسر کشور در سایه اقداماتی که این بنیاد در حوزه توانمندسازی و اشتغالزایی برای آنان ایجاد کرده، بیش از ۱۱۰۰ نوع محصول تولید می‌کنند.

مدیرعامل بنیاد تعاون زندانیان کشور گفت: این تعداد زندانی در قبال کاری که انجام می‌دهند دستمزد و حق الزحمه دریافت می‌کنند.

مطهرنژاد با اشاره به ایجاد واحد‌های تولیدی در تمامی استان‌های کشور توسط بنیاد تعاون زندانیان کشور تصریح کرد: در حال حاضر هشت شرکت تخصصی وابسته به بنیاد در کشور فعالیت دارند.



وی در خصوص آموزش‌های فنی و حرفه‌ای به زندانیان نیز گفت: آموزش به زندانیان توسط سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای، سازمان زندان‌ها و بنیاد تعاون زندانیان مدیریت می‌شود و سالانه به طور متوسط ۷۰ هزار زندانی تحت آموزش قرار گرفته و گواهینامه دریافت می‌کنند تا زندانی پس از آزادی به راحتی جذب بازار کار شود.


مطهر نژاد معتقد است که نتیجه فعالیت‌های آموزش و اشتغال باید عدم بازگشت زندانیان به زندان‌ها باشد؛ اما حلقه اشتغال بیرون با داخل زندان قطع است و زندانی پس از خروج از زندان فراموش می‌شوند و جامعه، پذیرای زندانیان آزاد شده نیست.

به گفته مدیرعامل بنیاد تعاون زندانیان کشور اشتغال زندانی آزاد شده از زندان از آسیب‌های اجتماعی می‌کاهد.

وی تصریح کرد: زمانی که به اشتغال زندانیان پس از آزادی توجه شود بازگشت زندانی به زندان به زیر ۲ درصد می‌رسد که موفقیت بسیار بزرگی برای جامعه است و اگر به فکر اشتغال زندانی باشیم بازگشت مجدد به زندان‌ها کاهش می‌یابد.

مدیرعامل بنیاد تعاون زندانیان درباره تغییر نگرش مردم به زندانیان پس از طی دوران محکومیت و آزادی از زندان افزود: باید پذیرش زندانی پس از طی دوران محکومیت در جامعه بیشتر شود تا آمار آسیب‌های اجتماعی کاهش یابد.



مطهر نژاد با بیان اینکه مردم باید زندانی را بعد از آزادی به عنوان فرد جدید در جامعه بپذیرند، گفت: در ادامه فعالیت‌های بنیاد تعاون در سال ۹۶ برای ۲۰۰ نفراز زندانیان ظرفیت اشتغال جدید در فعالیت‌های کشاورزی، دامپروری، صنعتی، خدماتی و در ۸۰۰ واحد کوچک، متوسط و بزرگ در اداره واحد‌های تولیدی، صنعتی، کشاورزی، دامپروری، پرورش طیور و آبزیان اشتغال ایجاد شده است.


مدیرعامل بنیاد تعاون زندانیان از دولت و مجلس خواست تا برای تحقق کامل هدف بنیاد تعاون زندانیان به این مجموعه کمک کنند و برای حرفه آموزی و اشتغال زندانیان هم بودجه‌ای در نظر گرفته شود.




مدیرعامل بنیاد تعاون زندانیان کشور در ادامه گفت: مجتمع کشت و صنعت کوثر ساوه یکی از موفق‌ترین و بهترین مجتمع‌های بنیاد است که در پنج سال گذشته سه طرح توسعه‌ای ترمینال فرآوری پسته، میدان پسته خشک کنی و سوله درجه بندی و طرح آبیاری مکانیزه با تحت پوشش قرار دادن ۱۶۰ هکتار از باغات پسته با احداث استخر بزرگ با ظرفیت ۲۰ هزار متر مکعب آب را انجام داده است.

مطهرنژاد همچنین به اشتغال ۱۰۰۰ مددجو در زندان‌های استان کرمانشاه اشاره کرد و گفت: زندانیان در رشته‌های تولید پوشاک، تولید سنگ‌های آنتیک، صنایع دستی، مینا کاری، تولید قارچ، تولید شیرینی، تولید و بسته بندی قند، تولید گیوه، تولید ترشی، تولید فرش و ویترای روی ظروف اشتغال دارند.


وی افزود: تعداد ۱۴ کارگاه در این رابطه افتتاح شده است و دراین زمینه برای ۷۰ مددجوی زندان زنان در ۵ رشته اشتغال فراهم شده است.

مدیرعامل بنیاد تعاون زندانیان کشور با اشاره به ثبت برند حامی گفت: برای اینکه کالای زندانیان را بتوانیم به جامعه بشناسانیم نیاز به یک برند داشتیم که برند حامی ثبت شد، حدود 200 قلم از اقلام مختلف مانند صنایع دستی، فرش و مصنوعات چوبی و فلزی را با برند حامی تولید و عرضه می‌کنیم درکنار این کار 25 فروشگاه حامی در اقصی نقاط مختلف کشور مشغول فعالیت هستند. ۷۰۵

کد خبر: 841532

وب گردی

وب گردی