به گزارش ایسکانیوز منصوره رضوی می گوید: در شهرهای مختلف خوزستان از جمله اهواز، رامهرمز و ... نیز به شکل مراسم زنانه برگزار می شود. این مراسم آیینی در شهرستان بندر ماهشهر به صورتی متفاوت و با مدیریت و اجرای مردان به شکل مردانه اجرا می شود. این مراسم باشکوه را در مساجد، خانه های قدیمی و میدان شهر برگزار میکنند.
وی ادامه می دهد :روز هشتم محرم حوالی ظهر، از تمام نقاط شهر بندر ماهشهر سینیهای بزرگی از جنس مس، حصیر و ... که محتوای درون آن حنا، اسپند، شاخه های گیاه مورد، شمع، انواع شیرینی و گلاب است را با پارچه سبز پوشانده و به محل اصلی برگزاری مراسم میبرند و آنجا توسط تعدادی از زنان چیدمان می شوند.
کارشناس ثبت آثار ناملموس ادارهکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خوزستان با اشاره به اینکه از دیدگاه مردم ماهشهر هر کدام از محتویات سینی حضرت قاسم با نماد و نشانه ای تعریف می شوندمی گوید:پارچه سبز؛ نماد پاکی و قداست است و همچنین لباس رزم اهل بیت (ع) در روز عاشورا و به رشادت یاران امام حسین اشاره دارد. حنا؛ نمادی مبارک از زینت و آراستگی برای عروس در زمان قدیم است و اشاره به دامادی حضرت قاسم دارد. شمع؛ نمادی از روشنایی، پاکی و جاودانگی است که به مظلومیت یاران امام اشاره دارد.گلاب؛ نماد تازگی، طراوت، باروری و تدواوم زندگی است و به ازدواج حضرت قاسم اشاره دارد. شاخه ی گیاه مورد که یاس هم نامیده می شود؛ نماد راستی، صداقت، عشق، دوستی و معصومیت است که به عشق پاک و معصومیت حضرت قاسم اشاره دارد. اسپند؛ برای جلوگیری از چشم زخم است.
رضوی می گوید: شب هنگام سینی ها همچنان که پوشیده از پارچه ی سبز هستند در حسینیه یا خانه ی برخی بزرگان و در مجلسی مردانه قرار میگیرند و توسط یکی از بزرگان و یا روحانیون به آنها دعا خوانده می شود. طی مراسمی روضه خوانی می شود و پس از آن، مراسم سینی گردانی، در حالی که سینی ها بر سر تعدادی از داوطلبان جوان است، با صدای طبل و دمام و گاه همراهی اسب های سبز پوش با حرکت به سمت میدان شهر آغاز می شود.
وی با اشاره به اینکه تعداد زیادی از مردان و زنان سیاه پوش در گروه های سنی مختلف گروه سینی گردان را همراهی می کنند می گوید: در جلوی جمعیت علمهای بلندی که به پارچههای رنگارنگ مزین شدهاند قرار دارد و گهواره ای کوچک که یادآور طفل شش ماهه امام حسین (ع) است در میان جمعیت، روی دست قرار میگیرد.
در طی این مراسم مداحان به مداحی می پردازند و همراهان با سینه زنی همراهی می کنند. تعدادی نیز گلاب به سر و صورت حاضران هستند.
پس از مراسم جمعیت به سوی مبداء اولیه بازگشته و مردان محتویات سینی را به عنوان نذر و حاجت روایی بین مردم تقسیم میکنند. در این مراسم مردم نذورات قربانی خود را نیز شرکت می دهند.
خبرنگار: زهره حاجیان
700