آیین  سینی گردانی  یا عروسی حضرت قاسم در بندر ماهشهر

به گفته کارشناس ثبت آثار ناملموس اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خوزستان آیین سنتی سینی گردانی حضرت قاسم(ع)، فرزند امام حسن مجتبی (ع) هر ساله در هشتم ماه محرم برگزار می شود. این آیین که با عنوان عروسی قاسم نیز یاد می شود در استان‌های مختلف ایران از جمله خوزستان طی آداب و رسوم خاصی برگزار می شود.

به گزارش ایسکانیوز منصوره رضوی می گوید: در شهرهای مختلف خوزستان از جمله اهواز، رامهرمز و ... نیز به شکل مراسم زنانه برگزار می شود. این مراسم آیینی در شهرستان بندر ماهشهر به صورتی متفاوت و با مدیریت و اجرای مردان به شکل مردانه اجرا می شود. این مراسم باشکوه را در مساجد، خانه های قدیمی و میدان شهر برگزار می‌کنند.

وی ادامه می دهد :روز هشتم محرم حوالی ظهر، از تمام نقاط شهر بندر ماهشهر سینی‌های بزرگی از جنس مس، حصیر و ... که محتوای درون آن حنا، اسپند، شاخه های گیاه مورد، شمع، انواع شیرینی و گلاب است را با پارچه سبز پوشانده و به محل اصلی برگزاری مراسم می‌برند و آنجا توسط تعدادی از زنان چیدمان می شوند.

کارشناس ثبت آثار ناملموس اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خوزستان با اشاره به اینکه از دیدگاه مردم ماهشهر هر کدام از محتویات سینی حضرت قاسم با نماد و نشانه ای تعریف می شوندمی گوید:پارچه سبز؛ نماد پاکی و قداست است و همچنین لباس رزم اهل بیت (ع) در روز عاشورا و به رشادت یاران امام حسین اشاره دارد. حنا؛ نمادی مبارک از زینت و آراستگی برای عروس در زمان قدیم است و اشاره به دامادی حضرت قاسم دارد. شمع؛ نمادی از روشنایی، پاکی و جاودانگی است که به مظلومیت یاران امام اشاره دارد.گلاب؛ نماد تازگی، طراوت، باروری و تدواوم زندگی است و به ازدواج حضرت قاسم اشاره دارد. شاخه ی گیاه مورد که یاس هم نامیده می شود؛ نماد راستی، صداقت، عشق، دوستی و معصومیت است که به عشق پاک و معصومیت حضرت قاسم اشاره دارد. اسپند؛ برای جلوگیری از چشم زخم است.

رضوی می گوید: شب هنگام سینی ها همچنان که پوشیده از پارچه ی سبز هستند در حسینیه یا خانه ی برخی بزرگان و در مجلسی مردانه قرار می‌گیرند و توسط یکی از بزرگان و یا روحانیون به آن‌ها دعا خوانده می شود. طی مراسمی روضه خوانی می شود و پس از آن، مراسم سینی گردانی، در حالی که سینی ها بر سر تعدادی از داوطلبان جوان است، با صدای طبل و دمام و گاه همراهی اسب های سبز پوش با حرکت به سمت میدان شهر آغاز می شود.

وی با اشاره به اینکه تعداد زیادی از مردان و زنان سیاه پوش در گروه های سنی مختلف گروه سینی گردان را همراهی می کنند می گوید: در جلوی جمعیت علم‌های بلندی که به پارچه‌های رنگارنگ مزین شده‌اند قرار دارد و گهواره ای کوچک که یادآور طفل شش ماهه امام حسین (ع) است در میان جمعیت، روی دست قرار می‌گیرد.

در طی این مراسم مداحان به مداحی می پردازند و همراهان با سینه زنی همراهی می کنند. تعدادی نیز گلاب به سر و صورت حاضران هستند.

پس از مراسم جمعیت به سوی مبداء اولیه بازگشته و مردان محتویات سینی را به عنوان نذر و حاجت روایی بین مردم تقسیم می‌کنند. در این مراسم مردم نذورات قربانی خود را نیز شرکت می دهند.

خبرنگار: زهره حاجیان

700

کد خبر: 841599

وب گردی

وب گردی