قطار دیپلماسی آمریکا به ایستگاه آخر رسید!

همزمان با تلاش های آمریکا برای بستن گلوگاه های اقتصادی کره شمالی، رکس تیلرسون وزیر امور خارجه آمریکا روز شنبه با مقامات چین وارد گفتگوهای حساسی خواهد شد.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از الجزیره، در شرایطی که کره شمالی همچنان در شیب تند دستیابی به اهداف هسته ای و موشکی خود بسر می برد آمریکا نقش مهمی را برای دولت چین به منظور دفع هر گونه رویارویی نظامی آن کشور با پیونگ یانگ قایل است.

پیش از این دولت چین پیروی از قوانین تنبیهی سازمان ملل علیه کره شمالی را اعلام کرده بود و وزیر بازرگانی چین تاکید کرد که شرکت های کره شمالی و نیز فعالیت های مشترک اقتصادی پیونگ یانگ و چین تا ماه ژانویه تعطیل خواهند شد.

با این وجود همچنان بدبینی هایی در خصوص همراهی کامل چین در فشار به پیونگ یانگ نزد مقامات آمریکایی وجود دارد.

جان مک کین سناتور آمریکایی و رییس کمیته نیروهای مسلح آمریکا از اینکه چینی ها تمام توان خود را برای تحت فشار قرار دادن پیونگ یانگ به کار برده باشند ابراز تردید کرد.

در همین باره، "اینر تانژن" یک تحلیلگر سیاسی و مشاور دولت پکن مساله تنش بین آمریکا و کره شمالی را همانند حرکت دو قطار از روبروی یکدیگر دانست و گفت: از یکسو کره شمالی برای برنامه هسته ای خود در قانون اساسی قداست قایل است در نتیجه امکان منصرف کردن او وجود ندارد. از سویی دیگر نیز آمریکا نمی تواند یک کره شمالی هسته ای را که قادر است قلمرو سرزمینی اش را هدف قرار دهد تحمل کند.

این تحلیلگر در ادامه، دیپلماسی را تنها معبر عبور از این بحران دانست.

گفتنی است دیدار امروز تیلرسون و مقامات چین در شرایطی صورت می گیرد که سخنگوی وزارت خارجه چین از دریافت سیگنال های مثبت آمریکا برای حل این بحران از طریق گفتگو خبر داده است.

کد خبر: 841667

وب گردی

وب گردی