چرا شهدای دشت کربلا به "هفتاد و دو تن" شهرت یافتند؟

در واقعه کربلا یاران راستین امام حسین(ع) به همراه ایشان شهید می شوند، این افراد در منابع تاریخی و باور مردم به هفتاد و دو تن شهرت یافته اند.

به گزارش ایسکانیوز، شهدای کربلا به هفتاد و دو تن شهرت یافته اند در حالی که بسیاری از منابع تعداد این افراد را بیشتر عنوان کرده است.

چرا شهدای کربلا به «هفتاد و دو تن» شهرت یافتند، در حالی که تعداد واقعی آنان را بیش از این شمرده اند؟

علامه سید محسن امین (رحمه الله) در کتاب اعیان الشیعه، تعداد شهدا را به حدود 130 (یکصد و سی) تن رسانده است.

فرهاد میرزا در قمقام می نویسد: امام حسین (علیه السلام) روز پنج شنبه، دوم محرّم الحرام با هیجده (18) تن از اهل بیت و شصت (60) تن از انصار وارد سر زمین کربلا شد. بدیهی است، این مطلب مورد قبول موّرخان است که شب عاشورا 32 تن از لشکر عمربن سعد به امام (علیه السلام) پیوستند.

آنچه از تاریخ به دست می آید، فزونی شهدا در رکاب امام حسین (علیه السلام) است، ولی تعداد معروف آن هفتاد و دو (72) است.

سیّد بن طاووس در «لهوف» می نویسد: یاران امام حسین (علیه السلام) در روز عاشورا چهل وپنج (45) نفر سواره و یکصد (100) نفر پیاده بودند.


حجة الاسلام دکتر هادی امینی، فرزند علامه امینی(رحمه الله) صاحب الغدیر، در کتابی با نام «یاران امام»، بیش از 130 نفر را مورد شرح و تفصیل قرار داده است.

در پاسخ به پرسش بالا، باید بدین حقیقت توجه داشت که:

اولاً: این احتمال را، که تعداد شهدای کربلا واقعاً بیش از 72 تن نباشند، نمی توان از نظر دور داشت؛ زیرا: بعضی از مورّخان از جمله خواندمیر در کتاب «حبیب السیر»، می نویسد: روز عاشورا، سی و دو سواره و چهل پیاده، سربازان امام (علیه السلام) را تشکیل می دادند. و بعضی یاران امام را چهل تن نوشته اند و با حالت عرفانی یاران امام در شب عاشورا، 32 تن از لشکر عمر سعد به امام پیوستند طبق این نظر: اسامی شهدای دیگر، کسانی هستند که در صراط عاشورا، در فرصت های دیگر به شهادت رسیده اند، نه در روز عاشورا.

ثانیاً: ممکن است این تعداد، گویای تعداد شهدای سرشناس و معروف آن روز باشد، که از نظر گزارشگران و وقایع نویسانِ آن روز مورد توجه بوده اند.

ثالثاً: در حدیثی از امام صادق (علیه السلام) آمده است که آن حضرت ضمن رهنمودی درباره عالم رجعت و قیام موعود اسلام و حضور برخی از درگذشتگان، که در عالم برزخ زندگی می کنند و در رکاب آن حضرت بوده اند، به مفضّل خاطرنشان ساخته بود که 72 تن از شهدای کربلا نیز در رکاب موعود اسلام رجعت خواهند داشت و در قیام او حضور خواهند یافت. گرچه در این بیان، امام صادق (علیه السلام) تعداد شهدای کربلا را در 72 تن محدود نساخته و تنها این نکته را ثابت می کند که از جمع شهدای کربلا، 72 تن رجعت دارند، نه آن که تعداد شهدای کربلا بیش از هفتاد و دو تن نیستند.

شاید همین حدیث سبب شده است که بعضی گمان کنند شهدای کربلا بیش از 72 تن نیستند. متن حدیث چنین است: «.. فَالإثنان و سبعون رجلاً الذین قُتِلوا مع الحسین یظهرون معه؟ قال: نعم یظهرون معه...».


رابعاً: تعداد سرهایی که به کوفه و شام ارسال شده بود، حدود 72 تن بودند و بعید نیست که این مسأله نیز در اشتهار شهدای کربلا به 72 تن مؤثر باشد.

501

کد خبر: 841776

وب گردی

وب گردی