گنبد مطهر امام حسین (ع) ۷ متر مرتفع‌تر می‌شود

رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات گفت: با نصب گنبد جدید مرقد مطهر حضرت امام حسین(ع) ارتفاع این گنبد ۷ متر مرتفع تر می‌شود. عملیات ترفیع این گنبد و لاغرسازی ستون‌های حرم مطهر نیز تا حدود یک سال آینده پایان می‌یابد.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از تسنیم حسن پلارک رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات درباره تازه‌ترین برنامه‌های اجرایی این ستاد گفت: سوای از صحن عقیله بنی‌هاشم حضرت زینب (س)، سایر برنامه‌های اجرایی همانند لاغر سازی ستون‌ها و ترفیع گنبد مطهر امام حسین(ع) با جدیت در حال انجام است.

وی افزود: تاکنون 2 ستون از 4 ستون حرم مطهر امام حسین(ع) لاغر سازی شده و عملیات سومین ستون نیز به تازگی پایان یافته است.

پلارک یادآور شد:در حال حاضر عملیات لاغر سازی ستون‌ها موقتا انجام نمی‌شود و بعد از ایام اربعین کارگاه لاغر سازی آخرین ستون نیز مجدددا فعالیت خود را آغاز می‌کند.

وی با اشاره به این که لاغر سازی هرکدام از ستون‌های حرم مطهر امام حسین)ع) موجب افزایش فضای موجود در حرم شده است، گفت: پیش از لاغرسازی ستون‌ها فاصله هر کدام از ستون‌ها تا ضریح مطهر یک متر و نیم بوده است اما بعد از لاغر سازی هر کدام از ستون‌ها این فاصله به 4 متر افزایش یافته که قطعا در گنجایش حضور زائران اثرگذار است.

پلارک همچنین درباره عملیات ترفیع گنبد مطهر امام حسین(ع) گفت: سازه گنبد مطهر در حال حاضر آماده شده و برنامه‌ریزی برای سایر بخش‌ها مانند ساخت خشت‌ها نیز در حال انجام است.

رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات افزود: کار تهیه خشت‌ها تا چند ماه آینده با مشارکت مردم آماده می‌شود و به طور حتم این بخش‌ها حدود 6 ماه زمان‌ خواهد برد. به غیر از کار تهیه سازه و خشت‌ها سایر زیرساخت‌ها در گنبد مطهر نیز باید آماده شود.

پلارک گفت: قالب‌های بتنی در حال حاضر آماده شده و سایر زیرسازی‌ها‌،‌ستون، قبه و گنبد نیز باید انجام گیرد که این عملیات‌ها با برنامه‌ریزی و دقت مناسب مورد توجه قرار دارد.

وی افزود: گنبد مطهر پیش ساخته و بسیار مستحکم است و به صورت مونتاژ تهیه شده که پس از قطعه بندی و جداسازی به کربلا ارسال شده تا نصب آن انجام می‌گیرد.

رئیس گفت: کار نصب و مونتاژ دوباره این گنبد نیز نزدیک به 3 ماه زمان خواهد برد. این گنبد جدید روی همان گنبد قبلی قرار داده می‌شود. یعنی گنبد قبلی برداشته و حذف نمی‌شود و گنبد جدید در زمان حدود یک سال آینده نصب می‌شود .

پلارک با اشاره به این که کار ساخت گنبد در شهرهای کرمان، اراک و تهران انجام گرفته است، گفت: این گنبد سازه‌ای بسیار دقیق، مقاوم و بدون انحراف دارد که قطعات بتنی خاصی با آلیاژ مخصوص در آن به کار رفته است.

وی تاکید کرد که گنبد جدید بسیار زیبا، مقاوم، ضد ضربه و ضد انفجار است که با نصب آن 7 متر به ارتفاع گنبد فعلی افزوده می‌شود.

رئیس تصریح کرد: کار نصب گنبد جدید و عملیات ترفیع بعد از لاغرسازی ستون چهارم انجام می‌شود و در اصل عملیات لاغر سازی ستون‌ها وترفیع گنبد مطهر حدود یک سال به طول می انجامد.

700

کد خبر: 841842

وب گردی

وب گردی