فرشاد مومنی گفت: بحث دور باطل رکود تورمی را به مسئله ی خروج غیر تورمی از رکود متنزل کرده اند
دکتر مومنی در گفت و گو با جماران در نقد بسته پیشنهادی دولت برای شکستن رکود اقتصادی، گفت: با تحلیلی غلط یا ناقص، بحث دور باطل رکود تورمی را به مسئله ی خروج غیر تورمی از رکود متنزل کرده اند، که حداقل سه غلط بزرگ در این عنوان وجود دارد.
یکم؛ در اقتصادی که بالغ بر چهار دهه اقتصاد تورمی را تجربه کرده است، مطرح کردن خروج غیر تورمی آن هم در شرایط فعلی که بنا به اذعان خود دوستان موضوع تحریم به این زودی ها حل و فصل نخواهد شد، نشان دهنده ی شدت غیر واقع بینانه بودن این مسئله است.
دوم؛ از این طریق خواسته اند که درهم تنیدگی تمام عیار میان روند های تورم زایی و رکود آفرینی را در اقتصاد ایران نادیده بگیرند.
سوم؛ کم اهمیت دانستن سطح تورم موجود در اقتصاد ایران، سبب شده است که هیچ کدام از این موارد، نسبتی با واقعیت و مصالح آینده کشور نداشته باشد.


سطح تورم موجود در اقتصاد ایران سومین رتبه در بالاترین میزان تورم در سطح دنیا
وی با اشاره به گزارش های اخیر صندوق بین المللی پول گفت: سطح تورم موجود در اقتصاد ایران سومین رتبه در بالاترین میزان تورم در سطح دنیا محسوب می شود. این برخورد سهل انگارانه و تبلیغاتی با پیچیدگی هایی که تورم کنونی ایران دارد و در هم تنیدگی هایی که با رکود پیدا کرده است، به نظر من به تامل نیاز دارد.


صنعت پتروشیمی در زمره ی فعالیت های به غایت آلودگی زا
مدیر موسسه دین و اقتصاد با توجه به وضعیت ساختار بازار کار موجود در ایران، گفت: گردآورندگان این بسته بنا به دلایل خاص اقتصاد سیاسی و نشان دادن پایبندی به تعهدات خود به گروه های ذی نفع خاص، صنعت پتروشیمی را به عنوان صنعت پیشران برگزیدند. در حالی که صنعت پتروشیمی به این صورتی که در ایران کار می کند، در زمره ی فعالیت های به غایت آلودگی زا و شدیدا آب بر است.


به ازای هر ٩٤٠ هزار دلار سرمایه گذاری تنها یک فرصت شغلی ایجاد می شود
این اقتصاد دان درباره ی بازار کار موجود در صنعت پتروشیمی، گفت: با توجه به بحران موجود در بازار کار ایران، این صنعت یکی از بدترین گزینه های قابل تصور محسوب می شود. به این دلیل که بر اساس مطالعاتی که در موسسه بین المللی مطالعات انرژی وابسته به وزارت نفت صورت گرفته است، در چهارچوب الگوی کنونی فعالیت های پتروشیمی ایران، برآورد کرده اند که در صنعت پتروشیمی به ازای هر ٩٤٠ هزار دلار سرمایه گذاری، تنها یک فرصت شغلی ایجاد می شود.
مدیر موسسه دین و اقتصاد با اشاره به نقش بسیار تعیین کننده ی مشارکت مردم در سرنوشت خودشان، گفت: با این میزان سرمایه گذاری می توانیم رشته فعالیت هایی در کشاورزی و جامعه روستایی معرفی کنیم که حدود هزار فرصت شغلی ایجاد شود. باید امیدوار بود که نهادهای نظارتی کشور و رئیس جمهور محترم اجازه ندهند که این طرز از برخورد سهل انگارانه با سرنوشت کشور تحت عنوان این بسته اخیر دولت شکل گیرد.
وی افزود: مسئله ی غم انگیز تر و قابل اعتنا تر، این است که گرد آورندگان بسته خروج از رکود تورمی ادعا کردند، این بسته در چهارچوب اقتصاد مقاومتی طراحی شده است. چطور می توانیم تصور کنیم افرادی در ربع اول قرن بیست و یکم به این جمع بندی رسیدند که با استمرار و شدت بخشی به خام فروشی، بنیه ی مقاومت اقتصاد ملی افزایش پیدا می کند؟


محور قرار دادن اصول آرمانی و اندیشه های امام خمینی
مومنی گفت: ما می توانیم با خلاص کردن خودمان از دغدغه های مربوط به منافع گروه های پر نفوذ و با محور قرار دادن اصول آرمانی و اندیشه های امام خمینی و اسناد بالا دست نظام برنامه ریزی کشور، هم از اشتباهات فاحشی که مطرح شد خارج شویم و هم واقعیت ها را بهتر ببینیم و به معنای دقیق کلمه، بنیه ی مقاومتی این اقتصاد را از طریق افزایش فرصت های شغلی مولد و باز آرایی ساختار نهادی برای مهار روند افزایش سرطانی مشاغل غیر قابل طبقه بندی بهبود بخشیم.


به فعالیت های خام فروشی مدال فعالیت های پیشران داده اند
این اقتصاددان درباره خام فروشی توضیح داد و گفت: در این بسته به شکل بسیار غم انگیز و نگران کننده ای، اتکا به صدور نفت خام و گاز و تولید محصولات پتروشیمیایی که عموما خصلت خام فروشی دارد، به عنوان راهبرد اصلی و بخش های پیشران در اقتصاد ملی معرفی شده اند. بسیار شگفت انگیز است که بعد از بحث هایی که در این سال ها مرتبط با آسیب های بزرگ و کوچک اقتصادی که نظام ملی از خام فروشی متحمل شده است، مسئولان در این سند اخیر به فعالیت های خام فروشی مدال فعالیت های پیشران داده اند.


بسته فاقد یک چشم انداز روشن است
استاد دانشگاه علامه طباطبایی در توضیح برخورد دوگانه مدیریت اقتصادی کشور با بسته ی «خروج غیر تورمی از رکود» گفت: هنگامی که به گردآورندگان این بسته اعتراض می شود که بسته فاقد یک چشم انداز روشن است و راهبرد ها و توصیه هایی دارد که در امتداد اهداف دور مدت کشور نیست، معمولا این عذر را مطرح می کنند که این یک بسته ١٨ ماهه است. به این معنا که تنها می خواهد نیمه دوم ١٣٩٣ و سال ١٣٩٤ را پوشش دهد.
مدیر موسسه دین و اقتصاد ادامه داد: در این سند ادعا شده که بهبود فضای کسب و کار در دستور کار قرار گرفته است. اگر اراده جدی واقعا بخواهد در این زمینه وجود داشته باشد، چیزی نیست که در یک دوره زمانی کمتر از ده سال قابل دستیابی باشد. این مسئله در مورد راهبرد اتکا به صادرات غیر نفتی نیز صدق می کند.


باید چیزی تولید شده باشد تا مسئله ی صادراتش موضوعیت پیدا کند
مومنی درباره اتکای بسته «خروج غیر تورمی از رکود» به صادرات غیر نفتی افزود: گردآورندگان بسته به این مسئله بدیهی اولیه توجه نکرده اند که اگر بخواهیم صادرات غیر نفتی را توسعه دهیم، شرط لازم و بنیادی آن این است که باید مشکلات تولیدمان را برطرف کرده باشیم. ابتدا باید چیزی تولید شده باشد تا مسئله ی صادراتش موضوعیت پیدا کند.
عضو هیئت علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی با تاکید بر اینکه برطرف کردن موانع تولید در اقتصاد ایران بیش از دو دهه در دستور کار مدیریت اقتصادی کشور قرار داشته است، گفت: اگر نگوییم پس رفت های بزرگ در این دوره اتفاق افتاده است، می توانیم بگوییم که پیشرفت های محسوسی نیز در این زمینه نداشته ایم. همه ی این مسائل باید در افق زمانی بلند مدت حل و فصل شود.

کد خبر: 84192

وب گردی

وب گردی