شهرداری می تواند ظرفیت پذیرش گردشگر در اصفهان را افزایش دهد

رئیس مرکز پژوهش ها و مطالعات شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به اهمیت بحث گردشگری در راستای دست یابی به درآمدهای پایدار گفت: شهرداری می تواند با شرایط فعلی و زیرساخت های موجود ظرفیت پذیرش گردشگر را در اصفهان تا سه برابر میزان فعلی افزایش بدهد.

به گزارش ایسکانیوز، کوروش خسروی رئیس مرکز پژوهش ها و مطالعات شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به اینکه در دنیا برای کسب منابع مالی جدید به سمت اخذ عوارض هوشمند از ساختمان ها رفته اند، اظهاز کزد: استفاده از این روش به چند دلیل در ایران قابل اجرا نیست و اگر شهرداری بخواهد تمام وجوهش را از مالیات عوارض ساختمان و عوارض خودرو دریافت کند به مردم فشار مالی زیادی وارد می شود.

وی با بیان اینکه همچنین در حال حاضر قوانین مجلس شورای اسلامی چنین اجازه ای را به شهرداری و شورای اسلامی شهر نمی دهد، اضافه کرد: کسب منابع مالی جدید با استفاده از روش اخذ عوارض هوشمند از ساختمان ها حرکتی است که باید با شیب بسیار ملایم و با مجوز مجلس شورای اسلامی و در یک جریان 10، 15 ساله صورت بگیرد تا این اتفاق محقق شود.

رئیس مرکز پژوهش ها و مطالعات شورای اسلامی شهر اصفهان تصریح کرد: اما راه های دیگری نیز وجود دارد که سریع بتوانیم در این دوره به درآمدهای پایدار برسیم و از تراکم فروشی و شهرفروشی نجات پیدا کنیم، چرا که در حال حاضر 40 درصد از بودجه شهرداری از تراکم فروشی و شهرفروشی تامین می شود که به هیچ عنوان خوب نیست.

وی با تاکید بر اینکه استفاده از مشارکت کارآفرینان و شهروندان یکی از راه های کسب درآمدهای پایدار است، ادامه داد: در دوره گذشته و در زمان مدیریت آقای جمالی نژاد و امور مشارکت های شهرداری اصفهان شاهد تجربه خوبی در این زمینه بودیم و به نظر بنده این الگو قابل بسط است و می تواند حتی کل بودجه شهرداری از این روش تامین شود که البته حتی ما اگر بتوانیم 10 درصد از 40 درصد درآمدی که ناشی از تراکم فروشی است را از این روش تامین کنیم، یک قدم بسیار بزرگی برای نجات شهر اصفهان برداشته ایم.

خسروی با اشاره به اینکه کارآفرینان و فعالان اقتصادی باید پروژه ها را تعریف کنند، شهرداری زیرساخت ها و حمایت ها را انجام بدهد و کارآفرینان و فعالین اقتصادی، فعالیت خود را انجام بدهند و شهرداری نیز سهم خود را بردارد، تاکید کرد: این مهم از یک سو یک منبع درآمد پایدار است و از سوی دیگر سبب رونق اقتصادی شهر می شود که استفاده از این روش یک سود چندجانبه به دنبال دارد.

وی با اشاره به اهمیت بحث گردشگری در راستای دست یابی به درآمدهای پایدار افزود: شهرداری می تواند با شرایط فعلی و زیرساخت های موجود ظرفیت پذیرش گردشگر را در اصفهان تا سه برابر میزان فعلی افزایش بدهد و این مهم سبب رونق اقتصادی شهر، کسب درآمدهای بیشتر برای شهروندان و تامین درآمدهای پایدار برای شهرداری می شود.

رئیس مرکز پژوهش ها و مطالعات شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: تعامل با شهرهای دیگر دنیا به ویژه شهرهای خواهرخوانده از دیگر راهکارهایی است که شهرداری برای کسب درآمدهای پایدار می تواند به آن ورود پیدا کند که این مهم در 10، 20 سال گذشته مسکوت بوده است.

وی با تاکید بر اینکه مرسوم است در دنیا که مبادله نمایشگاه بین دو شهر انجام شود، افزود: ما می توانیم در مرکز شهر و در بهترین نقطه شهر و در ارگ جهان نما به فعالین اقتصادی شهرهای دیگر دنیا غرفه و فضای نمایشگاهی بدهیم و سبب رونق اقتصادی شهر شویم.

خسروی گفت: در راستای این موضوع شهرداری برگزارکننده نمایشگاه نیست و شهرداری تنها زیرساخت های مورد نیاز را فراهم می کند و با تامین زیرساخت های موردنیاز برای این موضوع هم گردش مالی شهر را بالا می برد و به عنوان تامین کننده زیرساخت نیز می تواند درصدی از این صادرات و وارداتی که انجام می شود را هماهنگ کند و از آن بهره برداری کند.

وی اظهار کرد: اگر شهرداری در سه حوزه امور بین الملل، گردشگری و بحث مشارکت ها قوی ورود پیدا کند، تا پایان 4 سال آتی می تواند برای تامین درآمدهای خود از تراکم فروشی نجات پبدا کند.

901

کد خبر: 841926

وب گردی

وب گردی