شیراز-ایسکانیوز: تعرض به حریم درجه یک پاسارگاد و ساخت و سازهای غیرمجاز در حریم‌های مختلف مجموعه تاریخی جهانی پاسارگاد از شکایت قانونی میراث فرهنگی فارس به تهدید برخی مدیران، کارشناسان و فعالان میراث فرهنگی توسط مدیران این کارخانه کشیده است.


به گفته تعدای از حاضران در بازدید میدانی از این مجموعه جهانی، روز پنجشنبه 27 شهریورماه، هنگام بازدید مدیر پایگاه میراث جهانی پاسارگاد، سه تن از نمایندگان تشکل‌های فعال میراث فرهنگی و چند نفر از کارشناسان که پس از برگزاری جلسه‌ای برای بررسی وضعیت ساخت و ساز کارخانه ترشی‌سازی در حریم درجه یک پاسارگاد تشکیل شد بود، مدیر کارخانه ترشی‌سازی به همراه حدود 14 تن از کارگزان کارخانه گروه بازدیدکننده را احاطه و تهدید کرده‌اند.


یکی از فعالان میراث فرهنگی که در این بازدید حضور داشته می‌گوید: «هنگام بازدید، مدیر کارخانه و همراهانش که به 14 نفر می‌رسیدند ما را احاطه کرده و دوربین‌های ما که از اموال دولتی هم بود را گرفتند که البته دوربین‌ها را پس گرفتیم. این گروه علاوه بر توهین، تک تک حاضران را تهدید کردند که این درگیری تا برخورد فیزیکی هم پیش رفت و در نهایت ما فرار کردیم.»


یکی دیگر از حاضران در این بازدید می‌گوید: «مدیر کارخانه ضمن برخورد توهین‌آمیز می‌گفت که میراث فرهنگی هیچ کاری نمی‌تواند برای متوقف کردن ساخت و ساز این کارخانه انجام دهد.»


از حدود سه ماه پیش ساخت کارخانه ترشی‌سازی در حریم درجه یک مجموعه تاریخی پاسارگاد آغاز شده و تا کنون تا ساخت کامل اسکلت فلزی، پوشاندن بخشی از دیواره اسلکت، ساخت ساختمان نگهبانی و دیوارکشی کامل کارخانه پیش رفته است.


حکم دادگاه برای شکایتی که اداره میراث فرهنگی استان فارس از این ساخت و ساز کرده در مرحله نخست به نفع کارخانه‌دار بوده است اما اداره میراث فرهنگی فارس شکایت خود را پیگیری می‌کند.

کد خبر: 84218

وب گردی

وب گردی