15 هزار سالمند در 250 آسایشگاه زندگی می کنند/ جمعیت کشور رو به سالمندی می رود

رئیس دبیرخانه شورای ملی سالمندان در بزرگداشت هفته سالمندان گفت:در ایران بیشترین سالمند که نزدیک به متوسط سن سالمندی دنیا است با 13 درصد در استان گیلان زندگی می کنند و سیستان و بلوچستان با 6 درصد کمترین سالمند را دارد.

دکترمحسن سلمان نژاد به مناسبت هفته سالمندان در گفتگو با خبرنگار ایسکانیوز گفت :افزایش سالمند در هر استان یا شهربه دو موضوع بستگی دارد یکی افزایش سن سالمندان و دوم کاهش زاد و ولد یعنی هر چقدر زاد و ولد کمتر باشد طبعاً سن افراد بالا می‌رود و سالمندان افزایش می‌یابند.
وی افزود: در کشور ما خانواده ها به دلیل مسائل فرهنگی علاقه ندارند سالمندهای خودشان را در آسایشگاه بسپارند اما زمانی که بیماری های خاص مانند آلزایمر به سراغ سالمندان می آید خانواده ها مجبور می شوند که پدر یا مادر خود را به آسایشگاه بسپارند .

وی گفت:میزان سالمندانی که در مراکز شبانه‌روزی، مراقبت و نگهداری می‌شوند کمتر از 15 هزار نفر در کشور است که اغلب دچار بیماری خاص و آلزایمر هستند.

سلمان نژاد تاکید کرد :متاسفانه در کشورمان تعدادی سالمند مجهول الهویه داریم و با وجود تعداد بسیار کم آنها باز هم جای تاسف دارد .

رئیس دبیرخانه شورای ملی سالمندان با اشاره به اینکه 250 آسایشگاه تا سال 95 در کشور وجود داشت گفت:سازمان بهزیستی تلاش می کند تا امکانات آسایشگاه ها را ارتقا دهد.

گفتنی است شعار هفته جهانی سالمندان سال 96 حرکت به سوی آینده ،بهره‌گیری از استعدادها و مشارکت سالمندانی در جامعه است.

خبرنگار : حسین طالبی

706

کد خبر: 842301

وب گردی

وب گردی