وزیر کشور: تهران بیشترین حجم آسیب‌های اجتماعی را در کشور دارد

دیروز مراسم تودیع و معارفه استانداران پیشین و جدید تهران با حضور وزیر کشور، فرماندار تهران و حسین ‌هاشمی استاندار سابق و محمدحسین مقیمی، استاندار جدید تهران برگزار شد؛ جلسه‌ای که یک خبر هم درباره کودکان کار داشت.

به گزارش ایسکانیوز فرماندار تهران در حاشیه این جلسه گفت که تاکنون‌ هزار کودک متکدی در سطح شهر تهران «جمع‌آوری» شده است. عیسی فرهادی گفت که براساس مصوبه شورای اجتماعی وزارت کشور، جمع‌آوری کودکان متکدی در دستور کار قرار گرفته و اجرایی شده است: «تعداد بسیاری از کودکان متکدی جمع‌آوری‌شده از اتباع خارجی هستند، پس از این‌که کودکان متکدی از سطح شهر جمع‌آوری می‌شوند، توسط سازمان بهزیستی ساماندهی خواهند شد.» فرماندار تهران به جمع‌آوری نزدیک به ١٠٠٠ کودک متکدی از شهر تهران اشاره کرد: «جمع‌آوری کودکان متکدی یک طرح نیست بلکه مصوبه شورای اجتماعی وزارت کشور است و ما ملزم به اجرای آن هستیم.» او در پاسخ به این سوال که بعضی از اعضای شورای شهر تهران مخالف جمع‌آوری هستند هم، گفت: «اگر موردی بوده است، اعلام کنند تا بررسی شود.» این سخنان در شرایطی است که هفته گذشته نشستی از طرف پویش بدسرپرست تنها‌تر است، برگزار شد و در این نشست حسن غلامی، قائم‌مقام معاون سازمان خدمات اجتماعی شهرداری اعلام کرد که شهرداری تهران اعتقادی به اجرای طرح‌های اینچنینی ندارد. بنابراین مخالفت‌ها با این طرح اعلام شده است اما مسئولان وزارت کشور هیچ واکنشی نسبت به آن نداشته‌اند.

تهران دارای بیشترین حجم آسیب اجتماعی

به اعتقاد عبدالرضا رحمانی‌فضلی، وزیر کشور، تهران همچنان در حوزه آسیب‌های اجتماعی در صدر است. او دیروز در مراسم معارفه استاندار تهران به لزوم بهره‌گیری از ظرفیت مشارکت مردم در همه حوزه‌های اداره کشور اشاره کرد: «ما وارث شرایط تعیین‌شده بیش از ٧٠ساله گذشته هستیم. از این‌رو، اگر نتوانیم در حوزه برنامه‌ریزی و بودجه‌ریزی تغییری ایجاد کنیم، نمی‌توانیم بر آسیب‌ها فایق آییم. باید تغییر و تحول اساسی در ساختارها داشته باشیم، در غیراین صورت روند مهاجرت از روستا به شهرها ادامه پیدا خواهد کرد و در پی آن، توازن و تعادل‌نداشتن را شاهد خواهیم بود.» وزیر کشور درباره جلسه رهبری درباره آسیب‌های اجتماعی گفت که در حوزه آسیب‌های اجتماعی چهار جلسه رهبری معظم انقلاب وقت گذاشتند و سیاست‌گذاری کردند: «باید همین سیاست‌ها را پیگیری کنیم. متاسفانه بیشترین حجم آسیب‌های اجتماعی در تهران وجود دارد که باید استاندارمان به آن توجه کند. بی‌تردید استاندار ما باید بیشترین میزان تعامل و همکاری را میان دستگاه‌های اجرایی استان ایجاد کند. برنامه‌های دولت در انتخابات آزاد و قانونی اعلام شده و مردم برهمین اساس به دولت رأی دادند. بنابراین، این برنامه‌ها باید به درستی اجرا شود، چراکه خواست مردم است. بی‌تردید از افرادی استفاده می‌شود که به اجرای این برنامه‌ها اعتقاد داشته باشند. باید از مدیرانی که اعتقاد به برنامه‌های دولت دارند، در تصدی پست‌های مدیریتی استفاده شود.» او این را هم گفت که امنیت تهران مهم است و باید در همه حوزه‌ها برقرار شود: «بی‌تردید امنیت پایدار از نظر ما امنیت مردم است و همه باید در آرامش و امنیت باشند. گواهی می‌دهم در چهار‌سال گذشته انسجام و وحدت بالایی در میان شوراهای تأمین وجود داشته است. از این‌رو، با عقلانیت به سمت امنیت حرکت کردیم و در این حوزه نیز مشکلی نداریم. قطعا امنیت همانند هوایی است که استنشاق می‌کنیم.» او به توسعه متوازن در استان تهران اشاره کرد: «اولویت ما در اقتصاد افزایش مشارکت مردم خواهد بود. در حوزه سیاست هم توسعه سیاست داخلی که شامل مواردی ازجمله صیانت از آزادی‌های فردی و گروهی، برگزاری انتخابات قانونی، تقویت و افزایش مشارکت مردم می‌شود را مدنظر قرار دهیم.» عبدالرضا رحمانی فضلی این را هم گفت که ایجاد شرایط امن و آرام سیاست داخلی بدون هماهنگی قوه قضائیه، قوه مجریه، نیروی انتظامی، گروه‌ها و احزاب، مشارکت موثر مردم و... امکان‌پذیر نیست: «امروز خانه احزاب کار خود را انجام می‌دهد و هیچ مجوزی پشت در‌ها قرار نگرفته است. باید در جهت صیانت و تقویت شرایط موجود تلاش کنیم.»

در ٤ ‌سال گذشته هیچ کنسرتی در استان تهران لغو نشد

استاندار سابق تهران دیروز از استانداری خداحافظی کرد. حسین‌ هاشمی در این مراسم به برخی از اقدامات انجام شده در دوره مسئولیت خود اشاره کرد، ازجمله بحث لغو کنسرت‌ها: «در ٤‌سال گذشته هیچ کنسرت مجوزداری در استان و شهر تهران لغو نشده است. در این ٤‌سال سعی شد فضای امنیتی در تهران حاکم نشود و زمانی که استاندار شدم، محور کار را بر تعامل و همکاری قرار دادم و به پلیس گفتم برخورد فیزیکی ممنوع است و در این ٤‌سال اتفاقی رخ نداد. تنها مسأله‌ای که در این مدت از آن گذشت نکردم فساد اخلاقی و مالی بود. در این مدت به تمام احزاب گفتیم برای برگزاری همایش و برنامه خود، مجوز نمی‌خواهند فقط با فرمانداری هماهنگ کنند. طی ٤‌سال گذشته کنسرت‌ها در استان تهران بدون مشکل برگزار شد و به داخل دانشگاه‌ها ورود نکردیم چون شورای نظارت داشتند.» سخنان او در شرایطی است که در طول ٤‌سال، هشت کنسرت مجوزدار در تهران لغو شده است. کنسرت اپرای عاشورا در آذرماه‌ سال ۱۳۹۳، کنسرت علی لهراسبی در ۱۶ اردیبهشت‌ماه ۱۳۹۴، کنسرت پرواز همای در خردادماه ۱۳۹۴، کنسرت کاوه یغمایی، کنسرت‌گذار حسام‌الدین سراج، حجت اشرف‌زاده و کاوه آفاق در‌ سال ٩٤ لغو شد. در کنار همه اینها، در سی‌امین جشنواره موسیقی فجر از حضور پری ملکی روی سن جلوگیری شد.

دو تذکر جهانگیری به ‌هاشمی در موضوع آب و هوا

به‌ گزارش ایسنا، استاندار سابق تهران در بخش دیگری از حرف‌هایش، به بهبود وضع آلودگی هوای پایتخت در دولت یازدهم اشاره کرد: «در بحث آلودگی هوا وقتی تهران را تعطیل کردیم، تذکر گرفتم و توبیخ شدم و قرار شد برای تعطیلی با معاون اول رئیس‌جمهوری هماهنگی انجام دهم اما این موضوع سبب شد دوبار آلودگی هوای شهر تهران در هیأت دولت مطرح شود.»‌ هاشمی گفت که موضوع کمبود آب را هم مطرح کردم که از آقای جهانگیری تذکر گرفتم: «پنج‌میلیون متر مکعب کمبود آب در تهران داشتیم که آبفا و آب منطقه‌ای در این حوزه ضربتی عمل کردند، اما مدیریت مصرف باید ادامه پیدا کند چراکه مشکل خشکسالی داریم. در استان تهران هم مشکل کیفیت آب داشتیم اما امروز هیچ مشکلی در حوزه کیفیت و کمیت آب نداریم. تصفیه‌خانه‌های استان تهران درحال تکمیل است که البته باید این موضوع پیگیری شود. ما در کشاورزی رتبه نخست کشور را به دست آوردیم که برای بسیاری عجیب بود. در ابتدای دوره، ٢٩‌هزار هکتار آبیاری تحت فشار داشتیم که امروز صددرصد افزایش داشته است.»‌ هاشمی همچنین از افزایش ٩‌هزار نفری ظرفیت کمپ‌های ترک اعتیاد استان تهران خبر داد و گفت که در ‌سال ١٣٩٤ ظرفیت ٤٠٠ نفری در کمپ شفق برای نگهداری معتادان متجاهر وجود داشت، اما امروز در استان تهران برای ١٠‌هزار نفر ظرفیت ایجاد شده است.»

بحران آب در تهران جدی است

به گزارش فارس، محمدرضا عارف، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی هم از دیگر سخنران‌ها بود. او بحران آب در کشور را موضوعی بسیار جدی عنوان کرد و گفت که تهران در این‌خصوص رتبه اول را دارد. او حرف‌های دیگری هم زد: «استان تهران از لحاظ آسیب‌های اجتماعی وضع نگران‌کننده‌ای دارد و شاخص‌های طلاق بسیار افزایش‌ یافته است. حاشیه‌نشینی، بافت فرسوده، آلودگی هوا و محیط‌ زیست از دیگر چالش‌‌های استان تهران به شمار می‌رود که باید برای آن تدبیری اندیشیده شود.» به‌گفته او، وضع شاخص‌های استان تهران در امر توسعه، مطلوب نیست و این استان با چالش‌های مختلفی روبه‌رو است.

شهروند

700

کد خبر: 842503

وب گردی

وب گردی