دارایی : عاشورای حسینی  باعث  پیروزی انقلاب اسلامی شد

رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در پاکستان گفت: نهضت امام خمینی (ره) با الهام گرفتن از حماسه حسینی در ایران پیروز شد.

به گزارش ایسکانیوز از سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، به مناسبت ماه محرم و اهتمام دولت و ملت پاکستان در سوگواری شهادت جانسوز امام حسین (ع) و یاران آن حضرت صائمه عمران خبرنگار روزنامه «نوای وقت» اسلام آباد در گفت و گو با شهاب الدین دارایی رایزن فرهنگی کشورمان در پاکستان درباره آداب و رسوم ماه محرم و مراسم عزاداری حسینی (ع) در ایران گفت و گو کرد.

وی در این گفت و گو اظهار کرد: حضرت امام خمینی (ره) بنیانگذار انقلاب اسلامی فرمودند «خون بر شمشمیر پیروز شد» این آموزه های عاشورا و تاثیرگذاری عاشورای حسینی و محرم بود که انقلاب اسلامی پیروز شد و با الهام گرفتن از نهضت عاشورا، نهضت امام راحل (ره) در ایران پیروز شد.

دارایی درباره تاثیر حماسه حسینی (ع) بر نهضت اسلامی ایران گفت: قدرتهای استکباری با کمک صدام و پشتیبانی آمریکا، اسرائیل و دیگر کشورهای مرتجع عرب 8 سال جنگ را بر ایران تحمیل کردند و همین طور قریب چهل سال است که ملت ما شرائط سخت و دشوار تحریم و تهدید را از سوی زورگویان و مستکبران تحمل کرده است اما آنچه که عامل پایداری مردم بود همان درسی است که از واقعه کربلا آموختند که هیچگاه در برابر ظلم، نباید سر تسلیم فرود آورند و نهایتا ملت ما پیروز این مصاف نابرابر خواهد شد.

رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در پاکستان درباره تاریخچه و فلسفه عزاداری سید الشهداء (ع) اظهار کرد: بسیاری از مسلمانان عزاداری سیدالشهداء را یک عمل عبادی می دانند و این امر مربوط به ایران وایرانی ها نیست بلکه در عصر همان روز عاشورا بعد از شهادت امام و اصحاب باوفایش حضرت زینب (س) و دیگر بانوان حرم در صحنه کربلا جمع شدند و گریه و نوحه خوانی را آغاز کردند. همچنین گریه بر مصائب حادثه عاشورا و عزاداری قبل از حرکت کاروان اسراء به سرپرستی حضرت زینب (س) به سمت کوفه و سپس به سمت شام و خطبه های حضرت زینب (س) و امام سجاد (ع) در تاریخ درج شده اند.

وی افزود: شعار امام حسین (ع) در کربلا هیهات من الذله بود به این معنا که تا پای جان در جهت حق طلبی باید گام برداشت چون اهمیت حق از حفظ جان بیشتر است. ندای هل من ناصر ینصرنی، حسین (ع) در روز عاشورا آنهم پس از شهادت همه عزیزان، در حقیقت پیام برای نسل های آینده بود. امام حسین (ع) برای نجات نسل های آینده یاری می جوید که درخت توحید و یکتاپرستی را که درحال خشکیدن است را فراموش نکنند، آری حسین (ع) هم چگونه زیستن را به ما می آموزد و هم چگونه مردن را، همین فلسفه عزاداری است که ملت ایران به آن عمل می کند.

دارایی با اشاره به «تاریخچه عزاداری رسمی در ایران» گفت: در کتاب «الکامل فی التاریخ» اثر ابن اثیر آمده است در سال 353 ھ قمری در دوران حکومت آل بویه که سیطره آن از عراق تا داخل ایران گسترش داشت در زمان حکومت معزالدوله دیلمی به طور رسمی عزاداری آغاز شد و بازارها به طور رسمی تعطیل شد و همه مکان ها را سیاه پوش کردند، داد و ستد در آن روز تعطیل شد و آئین عزاداری محرم به طور رسمی آغاز شد.

رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران درباره «جایگاه و اهمیت عزاداری» اظهار کرد: ماه محرم کتابی است بسیار ارزشمند، صفحات ارزشمند این کتاب پُر از معرفت الله، انسانیت، عزت و آزادگی، کرامت و شرافت انسانی است. امام حسین (ع) به همه نسل های آینده در هر زمان و مکان پیام داد که ای حق طلبان و عدالت خواهان- بپاخیزید و در برابر زورگویان و ظلم آنها سرتسلیم خم نکنید. تجلیل از حسین ابن علی (ع) تجلیل از آزادگی و کرامت انسانی است و پرهیز از خواری امت است در دوره ای که شاه اسماعیل صفوی در ایران حاکم شد. عزاداری رسمیت بیشتری پیدا کرد. در مناطق آذربایجان، از قبل از محرم در دهه آخر ماه ذی الحجه برای استقبال از ماه محرم در منطقه به عنوان «شاه حسین (ع) وای حسین(ع)» آیین های ویژه ای برگزار می شد و هنوز هم رائج است و بدین شکل فرارسیدن ماه محرم و ایام سوگواری را اعلام می کند.

وی افزود: در زمان «قاجار» تعزیه وارد آیین و رسوم عزاداری مردم شد و سنت تعزیه خوانی واقعه عاشورا آغاز شددر دوره ناصرالدین شاه قاجار «تکیه دولت» با ظرفیت 15000 نفر در تهران ساخته شد که تعزیه خوانی درآنجا رواج داشت، تعزیه خوانی به عنوان میراث فرهنگی معنوی در یونسکو نیز ثبت شده است.

دارایی اظهار کرد: روزهای تاسوعا و عاشورا در سراسر ایران اسلامی تعطیل رسمی است و در این ایام سراسر کشور از دورترین روستاهای کشور تا پایتخت مردم همگی سیاه پوش می شوند. مغازه ها تعطیل، مراسم شادی و عروسی در ایام محرم و صفر برگزار نمی شود لیکن نحوه عزاداری ها در مناطق مختلف متفاوت است و هر منطقه شیوه عزاداری خاص خودش را دارد که قرن ها نسل به نسل ادامه دارد.

502

کد خبر: 842591

وب گردی

وب گردی