ارائه پیش‌نویس طرح جامع توسعه صنعت فضایی در کشور

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به ارائه پیش‌نویس از طرح جامع توسعه صنعت فضایی در کشور تا دو ماه آینده، از هماهنگی‌ها برای قرار دادن ماهواره در مدار ۴۳.۵ درجه خبر داد.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ محمدجواد آذری جهرمی امروز در حاشیه مراسمی که به مناسبت هفته جهانی فضا برگزار شد، با بیان اینکه باید کاربردهای صنعت فضایی را در زندگی روزمره مردم بهینه کنیم، گفت: طبیعتا این عرصه با زندگی روزمره مردم ارتباطی نخواهد داشت اما خدماتی هستند که ما به سایر وزارتخانه‌ها و مجموعه‌ها می‌دهیم. از بعد تاثیرات علم فضا در عرصه مقابله با بحران، حفاظت از محیط زیست، مدیریت منابع آب، کشاورزی و هواشناسی باید مورد اصلاح قرار گیرد. درجه اهمیت این حوزه‌ها باید استخراج شده و متناسب با آن لایحه‌های کاربری صنعت فضایی را توسعه دهیم.

وی با بیان اینکه اگر تحقیق و توسعه مناسب با بهره‌برداری‌های کشور نباشد، توسعه دادن این حوزه‌ها هدر دادن هزینه است، افزود: باید دید در کشور چه حوزه‌هایی مورد نیاز است و متناسب با آن توسعه انجام داد. این موضوع به نیازسنجی در همه مجموعه‌های کشور و مطالعه تحقیقی سایر کشورها نیاز دارد که در نهایت نقشه راهبری و طرح جامع توسعه صنعت فضایی در کشور را خواهیم داشت.

پیش‌نویس طرح جامع توسعه صنعت فضایی تا دو ماه آینده

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ادامه داد: این موضوع یک ماه پیش در جلسه با سازمان فضایی مطرح شد و بناست تا دو ماه آینده یک پیش‌نویس اولیه از این طرح را داشته باشیم و با سایر سازمان‌ها به جمع‌بندی برسیم و بتوانیم طرح جامع توسعه صنعت فضایی در کشور را با مشارکت تمامی مجموعه‌ها داشته باشیم.

جهرمی با اشاره به هزینه و فایده پروژه‌های صنعت فضایی بیان کرد: بعضی از پروژه‌ها حاکمیتی بوده و اقتصادی نیستند و دولت و نظام باید در این عرصه سرمایه‌گذاری کنند و هزینه بدهد. مانند خدمات روستایی که در بسیاری از حوزه‌ها به لحاظ اقتصادی مقرون به صرفه نیست بلکه تعهد حاکمیت است اما بعضی پروژه‌ها می‌تواند اقتصادی باشد از جمله پروژه‌های سنجشی.

او ادامه داد: البته برای این پروژه‌ها باید بازار ایجاد کرد. از خصلت‌های هفته فضایی نیز این است که این موضوع را ترویج و فناوری‌های این حوزه را تشویق کند تا مجموعه‌هایی که می‌توانند از این حوزه استفاده کنند، سرمایه‌گذاری داشته باشند. در آن صورت عمده پروژه‌های صنعت فضا، اقتصادی خواهد بود.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات خاطرنشان کرد: پیش از این چون ترویج این موضوعات را مناسب پیش نبردیم و یا یکپارچه نبوده‌، عمده هزینه و فایده متناسب نبوده است اما این حوزه ظرفیت آن را دارد که پروژه‌ها را اقتصادی و مقرون به صرفه کنیم و از ظرفیت بخش خصوصی بهره ببریم.

جهرمی با اشاره به بودجه لازم برای پروژه‌های صنعت فضایی اظهار کرد: تا امروز پروژه‌ای نبوده که به لحاظ اجرایی مشکل بودجه داشته باشد. اگر نقشه جامع فضای کشور استخراج شد، بررسی می‌کنیم که پروژه‌های حال حاضر کفایت می‌کند یا باید پروژه‌های جدیدی تعریف کنیم و متناسب با آن برآورد بودجه انجام دهیم و از دولت و مجلس بخواهیم ردیف‌های خاص اعتباری برای آن قرار دهند. البته بودجه خاصی برای این حوزه اختصاص داده نشده و منابع آن اکنون از محل درآمد و هزینه وزارت ارتباطات است.

او با اشاره به تدوین برنامه ۱۰ ساله فضایی گفت: این برنامه برای توسعه صنعت فضایی از بعد اپلیکیشن‌ها و المنت‌هاست اما لایه کاربردی در این صنعت باید ترسیم شود. البته تعارضی بین لایه کاربری و آنچه به لحاظ پژوهشی تدوین شده، وجود ندارد اما ممکن است لازم باشد برخی از اهداف برنامه ۱۰ ساله هم بازنگری شود.

برقراری ارتباطات ماهواره‌ای در کوهستان مقرون به صرفه نیست

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در پاسخ به نیاز برای برقراری ارتباطات ماهواره‌ای در مناطق کوهستانی بیان کرد: گزارشی مبنی بر اینکه مردم در کوهستان برای برقراری ارتباط از گوشی‌های ماهواره‌ای استفاده می‌کنند، نداریم. البته سازمان هلال احمر، اورژانس، آتش‌نشانی و صدا و سیما از ارتباط ماهواره‌ای استفاده می‌کنند. این سازمان‌ها به صورت تجاری از سازمان تنظیم مقررات ارتباطات مجوز دارند و در این عرصه محدودیتی نداریم.

جهرمی ادامه داد: اما ارائه این سرویس‌ها شامل همان مدل هزینه و فایده است که البته تاکنون جزو پدیده‌های حاکمیتی نبوده است و به لحاظ اقتصادی نیز مقرون به صرفه نیست. بنابراین تلاش می‌کنیم از همان ظرفیت‌های بین‌المللی با رعایت قوانین ایران استفاده شود.

هماهنگی برای قرار دادن ماهواره در مدار

او با بیان اینکه در روال نقاط مداری با توجه به نیاز به ITU درخواست داده می‌شود، گفت: این درخواست مربوط به بخش صدا، تصویر و دیتا خواهد بود. ما تاکنون نقطه فضایی از دست ندادیم و در مدار ۳۴ درجه هماهنگی فرکانس داده‌ای صورت گرفته است.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه به لحاظ پخش صدا و سیما در نقاط ماهواره‌ای مشکل نداشتیم، اضافه کرد: مدارها به مدت دو ساله رزرو می‌شوند و باید در آنها ماهواره قرار گیرد اما در دولت‌های قبل با توجه به فرآیند تحریم سازمان فضایی نتوانستند در مدار، ماهواره قرار دهند. با هماهنگی‌هایی که با سازمان صدا و سیما، سازمان فضایی و تنظیم مقررات انجام شده، نقاط جدیدی درخواست دادیم و هماهنگی‌ها در حال انجام است.

جهرمی ادامه داد: برای قرار دادن ماهواره در مدار ۴۳.۵ درجه در حال هماهنگی هستیم تا بتوانیم این نقطه را ثبت کرده و نیاز خود را برطرف کنیم. تلاش می‌کنیم با قرار دادن ماهواره این نقاط را حفظ و پایدار کنیم.

او در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه به عنوان یک عضو کابینه معتقد است که برجام قابل مذاکره است، گفت: رئیس‌جمهور نیز تاکید کرده‌اند که برجام قابل مذاکره مجدد نیست و شرایط آن در زمان مشخص به یک توافق بین‌المللی رسیده است و طرفین بر آن توافق کرده‌اند. به همین دلیل نیازی نیست که این توافق مجددا تکرار شود.

منبع: ایسنا

401

کد خبر: 842651

وب گردی

وب گردی