مدیرعامل بانک قوامین: در هفته نیروی انتظامی اقدامات را پررنگ‌تر می کنیم / بیش از 6 درصد از نقدینگی کشور در قوامین وجود دارد / تجربه ناموفق سال های گذشته نباید تکرار شود

دکتر غلامحسن تقی نتاج مدیرعامل بانک قوامین در آستانه هفته نیروی انتظامی (ناجا) ضمن بازدید از باشگاه خبرنگاران دانشجویی ایران(ایسکانیوز) در نشستی با خبرنگاران این مجموعه به سوالات آنان پاسخ داد.

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ باشگاه خبرنگاران دانشجویی ایران (ایسکانیوز) صبح امروز چهارشنیه 12 مهرماه، میزبان دکتر غلامحسن تقی نتاج مدیرعامل بانک قوامین بود. دکتر تقی‌ نتاج ضمن بازدید از این خبرگزاری، گفت‌وگویی صمیمانه با مدیران مجموعه و نشستی خبری با خبرنگاران داشت که او در این نشست، به ارائه گزارش در خصوص فعالیت‌های بانک قوامین پرداخت .

غلامحسن تقی نتاج مدیرعامل بانک قوامین در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار اقتصادی ایسکانیوز؛ در خصوص برنامه های بانک قوامین به مناسبت هفته نیروی انتظامی اظهار کرد: بانک قوامین مفتخر است که نتیجه فعالیت‌های خود را در راستای تولید امنیت و کمک به تولید، به ویژه امنیت در داخل کشور به مصرف برساند.

او با اشاره به اینکه بانک قوامین در گذشته با نام موسسه مالی و اعتباری به ارائه خدمات می‌پرداخت، گفت: از سال 90 به بعد به عنوان بانک تعریف شد و همواره سعی شد با عنوان بانک به اهداف عالی خود در ارائه خدمات دست پیدا کند. بانک قوامین همواره حقوق و منافع سهامداران را در نظر داشته و براین باوریم که سهامدارن از عموم آحاد جامعه هستند.

تقی‌نتاج تصریح کرد: بانک قوامین به عنوان یک بانک غیر دولتی در راستای ایفای مسئولیت اجتماعی مطمئنا هر آن چرا که سرمایه گذاری می کند، در راستای کمک به تولید انبوه و امنیت در کشور است و به طور یقین در مناسبت هایی مثل هفته نیروی انتظامی (ناجا) خدمات و اقدامات را پررنگ‌تر می کنیم و این امر مهم همیشه مدنظر همکاران مجموعه برای تلاشگران عرصه نیروی انتظامی بوده است و ما در این هفته هم مثل سایر ایام تماما در خدمت پرسنل خدوم نیروی انتظامی خواهیم بود.

مدیرعامل بانک قوامین در خصوص ارائه خدمات به کارکنان نیروی انتظامی گفت: مجموعه بانک قوامین طبیعتا یک مسئولیتی در ارتباط با مجموعه خود دارد و این مسئولیت هم در راستای تداوم فعالیت‌هایش است.


او تصریح کرد: مجموعه بانک قوامین در طی این مدت تلاش وافر و قابل توجهی را انجام داده تا بتواند قیمت تمام شده پول را اصطلاحا در درون سازمانی خود کاهش دهد. مجموعه همکاران با 8 هزار نفر تقریبا در 800 نقطه عملیاتی در سراسر کشور با تلاش‌های شبانه روزی که انجام می‌دهند، توانستند این توفیق را داشته باشند. چیزی که بدست آمده تقریبا 5 درصد توانستیم در طی دو سال گذشته قیمت تمام شده هر واحدی پولی را کاهش دهیم. این امر ضمن اینکه به تداومی بانک قوامین کمک می کند کمکی به اقتصاد ملی نیز محسوب می شود.

تقی‌نتاج ادامه داد: حتما عزیزانی که در ابعاد مختلف علمی مشغول هستند، می دانندکه کشور ما سال‌هاست از فاصله منفی بین بازده نرخ واقعی اقتصاد و نرخ بازده پولی رنج می برد. نرخ بازده واقعی اقتصاد به اصطلاح حدود زیر 10درصد است، در حالیکه نرخ بازده پولی متاسفانه بالاتر از 20 درصد است.

مدیرعامل بانک قوامین با اشاره به اینکه بیش از 6 درصد از نقدینگی کشور در این بانک وجود دارد، افزود: با کاهش هزینه ها در این شرایط رقابتی که در اقتصاد کشور وجود داشته، بانک قوامین روزبه روز چابک تر فعالیت خود را انجام دهد.

نتاج در پاسخ به سوال خبرنگار ایسکانیوز که چرا سود سهامداران کارکنان نیروی انتظامی با گذشت دو سال هنوز پرداخت نشده است، گفت: نمی خواهم فرافکنی کنم و مسئولیت را به گردن سازمان‌های دیگر بیندازم اما باید بپزیریم که موسسات پولی و بانکی در درجه اول بایستی مراقبت کنند تا زیان ندهند و من فکر می کنم که بانک قوامین این وظیفه را به درستی انجام داده است.

او ادامه داد: همکاران حتما از طریق سایت کدال که سایت رسمی بورس است ملاحظه کردند که بانک قوامین اصلا زیان‌ نداده و صورت سود و زیانش منجر به سود شده است، اگرچه سود بالایی نیست ولی این عدد قابل توجه است. بانک قوامین توانسته 50تا 100 میلیارد تومان سود را شناسایی کند ولی تقسیم سود تابع ضوابط بانک مرکزی و متعاقبا بورس اوراق بهادار است.

او همچنین اظهار داشت: بانک مرکزی به دلیل اینکه نسبت کفایت سرمایه بانک‌های ایرانی در مقایسه با استانداردهای جهانی کمتر است، بانک‌ها را ملزم کرده تا زمانی که نسبت کفایت سرمایه شان استاندارد نشده از تقسیم بیش از 10 درصد سودشان خودداری کنند و ما نیز طبیعتا بایستی الزامات بانک مرکزی را اجرایی کنیم. اینکه بیان می شود اصلا سودی تقسیم نکردند درست نیست ما 10درصد سود حاصله را تقسیم و به حساب سهامداران پرداخت کردیم، اگرچه عددش کم است ولی بانک قوامین توانسته از زیانش جلوگیری کند. در ضمن بخشی از سود که تقسیم نشدهیعنی 90درصد سود در حساب بانک است و این گونه نیست که از بانک خارج شده بنابراین سهامداران زیانی از سهامشان ندیدند.

او با اشاره به تفاوت نرخ بازده اقتصادی گفت: نرخ بازده اقتصادی که پایین تر از 10درصد است و نرخ بازده پولی بالاتر از 20درصد است که به عنوان سیاه‌چاله فعلی اقتصادی ایران تلقی می شوند که این امر سبب از بین رفتن بسیاری از سرمایههای انسانی، اجتماعی، فرهنگی و انواع سرمایه هایی که در کشور می‌شود، بنابراین باید توجه ویژه ای به این موضوع شود و بانک قوامین نیز به این امر مهم توجه خواهد داشت.

مدیرعامل بانک قوامین با تاکید بر اینکه در صورت توجه به این سرمایه‌ها می توان شاهد رونق اقتصادی کشور بود، اظهار داشت: چند سال گذشته، سالی با عنوان سال سرمایه و تولید نامگذاری شده بود که متاسفانه با عبور از این سال، توجه به تمام سرمایه‌های موجود در کشور به فراموشی سپرده شد و با وجود چاله بین این دو نرخ سرمایه های موجود در کشور نابود شدند.

نتاج با بیان اینک به نزدیک شدن دو نرخ بازده باید به عنوان ابزار دقیق در اقتصاد کشور توجه شود، افزود: این نکته باید مورد تحقیق و تفحص بسیاری از مسئولان قرار گیرد و از سوی رسانه تاکید بسیار زیادی به آن شود تا بتوانیم شاهد بهبود روند اقتصادی کشور باشیم.

مدیرعامل بانک قوامین گفت: در صورتی که نرخ بازده اقتصادی واقعی بالاتر از نرخ بازده بازار پول داشته باشد اقتصاد کشور به شرایط طبیعی خود خواهد رسید.

او اظهار داشت: این نرخ ممکن است در کشوری به جز ایران 1 درصد باشد، در صورتی که نرخ طبیعی در ایران بین 10 تا 20 درصد است، بنابراین تاکید برکاهش پایین تر از 10 درصد زمینه ای را ایجاد می کند که چند سال گذشته آن را تجربه کردیم و اقتصاد کشور را به چالش می‌کشاند.

نتاج گفت: تجربه ناموفق سال های گذشته را نباید دوباره تجربه کنیم و اکنون با اقدامات جدیدی که آغاز شده امیدواریم شاهد رونق اقتصادی واقعی باشیم و نیز نرخ بازده اقتصادی کشور به جایگاه اصلی خود بازگردد.

به زودی مشروح گفت‌وگوی مکتوب و تصویری با دکتر غلامحسن تقی نتاج مدیرعامل بانک قوامین در خصوص نظام بانکداری کشور در سایت و کانال تلگرامی ایسکانیوز منتشر خواهد شد.

402

کد خبر: 842900

وب گردی

وب گردی