تولیدات داخلی سرخورده از بی توجهی مسئولان داخلی/ آمادگی جهت افزایش تسهیلات به تولیدکنندگان لوازم خانگی

تولید داخلی در کشور به دلیل نبود حمایت از سوی مسئولان همیشه با مشکل مواجه بوده است که نتیجه این رفتار ها، شکل‌گیری پشتوانه‌ای بزرگ برای واردات کالاهای مصرفی از خارج است که از طرفی به غارت هرچه بیشتر ثروت ملّی و خروج پول از کشور انجامیده است.

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ تولید داخلی و تولیدگرایی در کشور ما با برخی موانع و معضلات مبهم و بعضا پیچیده‌ای روبروست. بسیاری از این موانع ریشه در ساختار اقتصادی – اجتماعی ایران دارد و با وجود همه تلاش‌هایی که تاکنون برای رونق دادن به تولید صورت گرفته است ، همواره بعنوان سدّی محکم راه شکوفایی تولید ملّی را بسته درصورتی‌ که هریک از این موانع از سر راه برداشته شوند و در برخی روش‌ها تجدید نظر اساسی صورت گیرد، می‌توانیم شاهد شکوفا شدن تولیدات وطنی و رونق روزافزون اقتصاد ملّی و باروری همه فرصت‌های بکر سازندگی ایران زمین باشیم.

براساس این گزارش وقتی به سراغ سازندگان داخلی کشور می‌رویم مدام این قشر زحمتکش به مشکلات خود اشاره می‌کنند و می‌گویند متاسفانه حمایت از تولید داخلی در کشور به خوبی متناسب با شعار سال محقق نمی‌شود، به گونه‌ای اکثر سازندگان با موانع زیادی برای توسعه فعالیت و ارائه کالای تولیدی خود به بازار هستند. تا جایی‌که ورود کالاهای مشابه خارجی رنگ از رخسار تولیدکنندگان داخلی گرفته است. علاوه براین موضوع یکی از کلیدی‌ترین مشکلات، موانع بانکی است که بانک‌ها در ارائه تسهیلات سختگیرانه برخورد می‌کنند و مدام با ارائه بخشنامه‌های جدید موانع زیادی را برای تولیدکنندگان و سازندگان داخلی می‌تراشند.

بانک‌های موجود کشور هرکدام به فراخور موقعیت خود و شرایط زمانی، به سمت مسئله‌ای خاص متمایل هستند و تزریق منابع پولی کشور در بخش بازرگانی و یا سرمایه‌گذاری‌های خاص توسط شرکت‌های زیرمجموعه خود را به تامین مالی بخش‌های مختلف تولیدی ترجیح می‌دهند و در جواب مراجعه سرمایه‌گذاران و تولیدکنندگانی که بخش بسیار بزرگی از گردش مالی جامعه ناشی از زحمات شبانه روزی آنان است، می‌گویند که منابع پولی برای پرداخت به تولید نداریم ! . نتیجه این رفتار بانک‌ها شکل گیری پشتوانه ای بزرگ برای واردات کالای مصرفی از خارج است که از طرفی به غارت هرچه بیشتر ثروت ملّی و خروج پول از کشور می‌انجامد و از طرفی نیز بازارهای داخلی را که باید اوّلین و بزرگترین پشتوانه برای تولید ملّی باشند ، بدون دریافت کوچکترین امتیازی از کالای بیگانه اشباع می‌کنند و موجب می‌شوند از بسیاری از ظرفیت‌های تولیدات داخلی استفاده نشود .

همچنین یکی دیگر از مشکلات جدی در سر راه تولید در کشور ما که دولت‌ها باید برای آن راهکاری می‌اندیشیدند، دشواری تامین منابع مالی برای سرمایه‌گذاری است. بانک‌ها با نرخ‌های بهره بالابه تولیدکنندگان وام می دهند که جبرانش امری است بسیار دشوار و به همین دلیل بخش اعظمی از واحدهای تولیدی با مشکلات زیادی روبه‌رو شدند. البته دولت تدبیر و امید به صورت دستوری از بهار امسال نرخ سود تسهیلات بانکی را پایین آورده که فعلا با مقاومت بانک‌ها و عدم پرداخت تسهیلات مواجهیم، اما این مساله‌ای است که باید به صورت ساختاری و با رفع بخش بزرگی از نیاز صنعت به منابع از طرق دیگر حل شود نه دستور به بانک‌ها.

بنابراین برای مقابله با این موضوع و زنده‌ نگه‌داشتن تولید داخلی بایستی تمامی قوانین موجود کشور باید در جهت اولویّت قرار گرفتن تولید مورد بازبینی و کارشناسی مجدد قرار گیرند و قوانینی وضع شود که ارزش‌های اجتماعی را به سمت تشویق مردم به سمت تولید گرایی و مولّد واقع شدن هدایت نماید تا بصورت طبیعی در میان اقشار مختلف مردم جامعه ، تولید ملّی بعنوان افتخار ملّی رسمیت یافته و به باور جمعی آنان تبدیل شود .

در همین راستا غلامحسن تقی نتاج مدیر عامل بانک قوامین در گفت و گو با خبرنگار گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ در خصوص ارائه تسهیلات به تولید‌کنندگان داخلی گفت: بانک قوامین یکی از بانک‌هایی است که بخشی از وام، تسهیلات را به تولیدات داخلی اختصاص داده است، در حالیکه بعضی از بانک‌ها بخشی از تسهیلات خود را به بازرگانان بین‌المللی ارائه می‌دهند؛ بنابراین بانک قوامین این گونه عمل نکرده است.

او با اشاره به اینکه بیش از 90 درصد وام و تسهیلات این بانک در راستای حمایت از تولیدات داخلی بوده است و این سرمایه‌گذاری‌ها در سطح کلان نیز اتفاق افتاده است.

تقی‌نتاج تاکید کرد: در سه سال گذشته با توجه به راهبری‌هایی که توسط مرجع نظارتی بازار پولی بانک مرکزی صورت گرفته ما سعی کردیم در حوزه فعالیت خرد و متوسط ورود پیدا کنیم. به همین خاطر محصولات متنوعی از جمله طرح آرامین را در این راستا تعریف کردیم.( بانک قوامین در یکی از جدیدترین طرح ها و اقدامات خود در خصوص پرداخت تسهیلات به مشتریان و جذب منابع جدید اقدام به رونمایی طرح تسهیلاتی خود به نام طرح آرامین کرده است. نحوه دریافت وام 200 میلیونی بانک قوامین در این مطلب بیان می شود.) این وام برای کمک به فعالیت‌های اقتصادی خرد و متوسط در کشور ارائه می‌شود.

مدیرعامل بانک قوامین افزود: از آنجا که توان بانک‌ها کاهش پیدا کرده، بنابراین ما با طراحی محصول سعی کردیم همکاری بین متقاضی و تسهیلات در مجموعه بانک قوامین را گسترش دهیم و این فعالیت‌ها همچنان ادامه دارد.

او تصریح کرد: بانک قوامین در سطح اقتصاد خانوار این آمادگی را دارد با فراهم کردن شرایط همکاری بین بانک قوامین و تولیدکنندگان بزرگ داخلی در حوزه لوازم خانگی را افزایش دهد.

گفتنی است برخی از کارشناسان اعتقاد براین دارند که باید گره‌های تولید را باز نمود تا به تولیدکنندگان کمک شود و باید بانک‌ها تسهیلات خود را برای سرمایه در گردش مورد نظر قرار دهند تا اقتصاد مقاومتی قوت پیدا کند. چرا که حمایت از تولید محصولات داخلی، فرهنگ سازی و تشویق مردم به خرید کالاهای داخلی از تاکیدات رهبر معظم انقلاب در ابلاغ سیاست های اقتصاد مقاومتی است.

گزارشگر: حبیبه رحیمیان

402

کد خبر: 843015

وب گردی

وب گردی