یادآوری روزهای اسارت در «رقص روی یک پا»

انتشارات سوره مهر خاطرات شفاهی اسماعیل یکتایی را در کتاب «رقص روی یک پا» به عنوان اثر ملی منتشر کرد.

به گزارش ایسکانیوز از سوره مهر، کتاب «رقص روی یک پا» خاطرات شفاهی اسماعیل یکتایی لنگرودی آزاده و جانباز ۷۰ درصدی دوران دفاع مقدس است که به قلم مصطفی مصیب‌زاده به نگارش درآمده و توسط انتشارات سوره مهر به عنوان اثر ملی منتشر شده است.

اسماعیل یکتایی لنگرودی نامی آشنا در عرصه دفاع مقدس گیلان و ایران است؛ جانباز هفتاد درصدی که همواره و در طول سال‌های پس از اسارت با کلام نافذش روایتگر دلاورمردی‌های مردم این سرزمین بوده و هست، روایت‌هایی که پیش از این در سال 1370 در همان اوان آزادی از اردوگاه‌های عراق در کتاب کوچکی با عنوان «تکریت 11» در حوزه هنری گرد آمد، که اگر چه صفحات آن اندک، اما بسیار تاثیرگذار و تکان دهنده است. کتاب «رقص روی یک پا» تقریبا همه آن چیزی است که «اسماعیل» از دوره کودکی تا «قربانگاه» اردوگاه‌های عراق در دل داشت و بر زبان جاری کرده است.

«رقص روی یک پا»، حاصل پنجاه ساعت گفتگوی نویسنده با یکتایی است که در آن سعی شده است بدون دخل و تصرف در گفته‌های راوی و با نهایت امانت‌داری و همچنین با زبانی ساده و روایت محور پیش برود. خاطرات این کتاب صرفا چیدن کلمات در کنار یکدیگر نبوده، بلکه همواره سعی بر رونمایی و شناساندن بخش کوچکی از تاریخ این مرز و بوم است. تاریخی که ریشه در اعتقادات ما دارد و شناخت زوایای پنهان آن می‌تواند مردم این سرزمین را با بخشی از تاریخ دفاع مقدس کشورمان آشنا کند و بخشی از تاریخ معاصر ما که همزمان با کودکی تا پایان اسارت اسماعیل یکتایی است را نشان دهد.

کتاب در چهارده بخش یا روایت به بیان خاطرات خودگفته‌ی اسماعیل یکتایی می‌پردازد که تکیه‌ اصلی کتاب روی بخش دفاع مقدس و جنگ و دوران اسارت یکتایی است و علاوه بر زندگی او زندگی دیگر رزمنده‌هایی که هم‌رزم او بودند هم روایت شده و به آن پرداخته است. کتاب پر است از لحظات شیرین و تلخی که واقعیت جنگ و اسارت بوده است و تاریخ را با زبان داستانی روایت می‌کند.

در پشت جلد این کتاب می‌خوانیم: «نوبت به ما رسید و با سربلندی به سمت هواپیما رفتیم. پا که روی اولین پله گذاشتم، یاد غلامرضا افتادم. بدنم خشک شد و نفسم بند آمد. توان حرکت نداشتم. انگار پاهایم را به زمین دوخته بودند. عرق سردی روی پیشانی‌ام نشست. صورت غلامرضا در حالی که می‌خندید، جلوی چشمم آمد. یاد شوخی‌هایش افتادم. خنده‌هایی که در سخت‌ترین شرایط، حتی در آخرین لحظه زندگی روی لب‌هایش بود. حرفش، زمانی که پایش قطع شده بود، توی گوشم می‌چرخید: «اسماعیل نمی‌دونستم با چه رویی باید کنار تو راه برم، ولی حالا... با خودم گفتم: «اسماعیل؟... اسماعیل؟... بدون غلامرضا داری برمی‌گردی؟»

کتاب «رقص روی یک پا» نوشته‌ مصطفی مصیب‌زاده و به سفارش حوزه هنری استان گیلان در 518 صفحه با شمارگان 2500 نسخه و به بهای 18000 تومان از طرف انتشارات سوره مهر روانه بازار کتاب شده است.

502

کد خبر: 843382

وب گردی

وب گردی