برگزاری کارگاه کتاب با موضوع محیط زیست

دو جلسه کارگاه کتاب تصویری سپیدار با موضوع محیط زیست در محل انتشارات فنی ایران برگزار شد.

به گزارش ایسکانیوز از جایزه سپیدار، ابتدا فریدون عموزاده خلیل از اساتید کارگاه هدف برگزاری این کارگاه را تشریح کرد و از نویسندگان و تصویرگران خواست در خلق آثار خود به صورت همزمان و بدون پیشی‌گرفتن متن یا تصویر بر هم داستان را پیش ببرند.

وی ادامه داد: یک کتاب تصویری خوب، کتابی است که نویسنده، تصویرگر و کودک مخاطب هرسه باهم داستان را پیش ببرند. و در شکل‌گیری این کتاب‌ها کارشناس محیط زیستی از همین مرحله اول ایده‌ها را شنیده و تأیید می‌کند.

در ادامه سیدرضا کروبی، مدیرعامل انتشارات فنی ایران از دغدغه‌های محیط‌ زیستی این انتشارات و لزوم آموزش کودکان در سنین ابتدایی مدرسه در جهت اهمیت به مسائل محیط زیستی اطرافشان گفت و افزود: محیط‌ زیست یک دغدغه جهانی ست ولی در این زمینه ما نیاز به بومی سازی مسئله داریم، تا بتوانیم این موضوع را برای کودکان به صورت ملموس و قابل درک بیان کنیم. در تألیف کتاب‌های محیط ‌زیستی باید در نظر داشته باشیم که انسان خود تخریب‌کننده اصلی محیط‌زیست است و از سوی دیگر خود درصدد جلوگیری از این مسئله قدم برداشته است.

هدی حدادی از اساتید دیگر کارگاه در ادامه برای نویسندگان و تصویرگران از ویژگی های کتاب تصویری موفق گفت و از نویسندگان و تصویرگران خواست در روایت کتاب‌های خود متن و تصویر را همزمان پیش ببرند.

بعد از آن، کیانوش غریب‌پور استاد تصویرگری برای شرکت‌کنندگان در کارگاه توضیح داد برای خلق کتاب تصویری کلمات محدودی باید استفاده شود و پیشنهاد داد متن کتاب‌های تصویری ۳۰۰تا ۵۰۰ کلمه باشد و سپس درباره قطع کتاب‌هایی که قرار است در کارگاه خلق شود و تعداد حداقل و حداکثر کتاب‌های تصویری توضیحاتی ارائه کرد.

کارشناس محیط‌ زیستی که در کتار اساتید، نویسندگان و تصویرگران در کارگاه حضور دارد، عطیه تک‌تهرانی، مدرس و فعال محیط زیستی است.

در ادامه نویسندگان و تصویرگران به معرفی و بیان ایده های خود پرداختند، نویسندگان و تصویرگرانی که سبک کاری نزدیک به هم داشتند در یک گروه قرار گرفته و در قالب ۲۰ گروه دونفره به رقابت خواهند پرداخت.

در این دو روز طرح ها و ایده‌های گروه‌ها مطرح و توسط داوران به بحث و بررسی گذاشته شد. تصویرسازی اولیه ایده‌های تایید شده تا دو هفته آینده آماده و به معرض داوری گذاشته می شود.

براساس این گزارش، دو جلسه بعدی این کارگاه روزهای ۲۷ و ۲۸ مهرماه برگزار خواهد شد و آثار خلق شده مورد تأیید داوران، توسط واحد کودک و نوجوان انتشارات فنی ایران، کتاب های نردبان، چاپ خواهند شد.

502

کد خبر: 843539

وب گردی

وب گردی