اعلام خرید تضمینی گندم در هفته آینده / مطالبات به زودی پرداخت می شود

مدیر عامل شرکت بازرگانی دولتی ایران با اشاره به این که قیمت خرید تضمینی گندم برای سال آتی هفته آینده اعلام می شود، گفت: مطالبات گندم کاران به زودی پرداخت می شود.

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ یزدان سیف مدیر عامل شرکت بازرگانی دولتی صبح امروز در نشست خبری با اشاره به خرید تضمینی گندم گفت: تا کنون هشت میلیون و ۸۶۴ هزار تن گندم خریداری شده است که ۱۱۵ هزار و ۸۵۸ میلیارد ریال مبلغ کل گندم دریافتی است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی افزود: بیش از ۷۴ درصد این مبلغ به حساب کشاورزان واریز شده و تنها ۲۶ درصد آن باقی مانده است که امیدواریم با برنامه ریزی های انجام شده توسط سازمان برنامه و بودجه پرداخت شود.

سیف در ادامه افزود: در سال زراعی 95-96 5 میلیون و 900 هکتار، برای کشت گندم در نظر گرفته شده بود که از این مقدار به دلیل تنش‌های محیطی و سرما تنها 5 تا 5/5 میلیون هکتار از این زمین‌ها قابل برداشت شد.
همچنین نزدیک به 10112 مرکز خرید گندم تدارک دیده شد که کشاورزان بتوانند به سهولت و با راحتی گندم را تحویل بدهند.
مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران گفت: خوزستان، گلستان و فارس در این تولید را در سال زراعی گذشته داشتند و 3 استان اول در عرضه گندم خرید تضمینی به شرکت بازرگانی دولتی ایران بودند.
سیف با تاکید بر افزایش کیفیت و توجه ویژه به آن گفت: برخی معتقدند که گندم تولید داخلی توان تولید نان با کیفیت را ندارد در حالی که این طور نیست و طبق نظرسنجی‌های انجام شده در سال 95 که بخشی از گندم، گندم خبازی‌ها از واردات تامین شده براساس ارزیابی کیفیت نان نمره 82 کسب شد در حالی که این رقم در سال 96 که تمامی گندم مورد نیاز خبازی‌ها از تولید داخلی بود به 84 ارتقاء یافت و این موضوع نشان دهنده افزایش کیفیت گندم است.
به گفته معاون وزیر جهاد کشاورزی در این ارزیابی متغییرهای شکل، اندازه خمیر، کشش، رنگ و بافت نان و نیز قابلیت جویدن و عطر و طعم و بو مورد ارزیابی قرار گرفته است.


صادرات 400 هزار تن گندم


سیف در ادامه صحبت‌های خود با اشاره به افزایش صادرات در سال جاری گفت: یکی از مهمترین اتفاقات در بخش گندم صادرات 400هزار تن گندم به صورت مستقیم بود و در حال حاضر کشتی گندم ما در بندر امام خمینی (ره) در حال بارگیری برای یک شرکت ایتالیایی است که این موضوع نشان می‌دهد کشوری که مانند ایتالیا که مهد پاستای دنیا است مشتری گندم ما شده است و در این راستا تعاملات وسیع انجام شد و از ابتدای امسال تاکنون کارشناسان ایتالیایی از سیلوهای ما نمونه‌برداری‌های بسیاری انجام دادند و سرانجام مشتری ما شدند و ما امیدواریم در سال 96 صادرات یک میلیون تن گندم محقق شود.
او در ادامه با اشاره به برنامه این شرکت برای خرید تضمینی گندم در سال آینده گفت: یکی از برنامه‌های ما کاهش بار مالی دولت و سریعتر به پول رسیدن کشاورزان در سال 96 است که در این راستا از بخش خصوصی در سال آینده کمک خواهیم گرفت و نیمی از این مبلغ توسط بخش خصوصی تامین خواهد شد و این گام بزرگی در راستای کاهش تصدی‌گری دولت خواهد بود.
او افزود: قیمت نرخ خرید تضمینی گندم در دست بررسی است و هفته آینده اعلام خواهد شد.
مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی به خرید دانه‌های روغنی اشاره کرد و گفت: 200 هزار تن دانه روغنی از کشاورزان تحویل گرفته شد و مبلغ 525 هزار میلیارد تومان به آنان پرداخت شد.
سیف در ادامه سخنان خود با تاکید بر اینکه شرکت بازرگانی دولتی بخش مهمی در تضمین بازار و کاهش نوسانات قیمت‌ها ایفا کرده است گفت: در 6 ماهه اول سال 96 تمام فروش های شرکت‌های بازرگانی به جز طرح‌های خاص در قالب بورس عرضه شد که این موضوع به افزایش شفافیت کمک شایانی کرد ضمن اینکه با عرضه کالا به صورت ماهانه به بازار شاهد آرامش مناسبی در وضعیت بازار بودیم، چرا که یکی از نکات برهم زننده بازار عدم اطمینان از حضور کالا است که عرضه ماهانه توسط این شرکت منجر به افزایش آرامش و جلوگیری از تنش قیمت شد.
به گفته سیف، بیش از 100 هزار تن شکر و 105 هزار تن روغن و 20 هزار تن روغن خام و 35 هزار تن برنج عرضه شده است.
او افزود: شاخص قیمت بازار نشان می‌دهد که آرامش در بازار حاکم است که این موضوع ناشی از عملکرد مطلوب ستاد تضمین بازار است که با عرضه مناسب کالاها توانست از شوک قیمتی جلوگیری کند.


توزیع 25 هزار تن برنج در محرم


مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران گفت: در طرح مخصوص محرم و صفر بیش از 25هزار تن برنج توزیع شد که 10 هزار تن آن مربوط به ذخیره شرکت بازرگانی دولتی است و 15 هزار تن آن مربوط به بخش خصوصی است که بخشی از آن در فروشگاه‌های زنجیره‌ای رفاه به قیمت مصوبه 3هزار و 150 تومان به هیات‌های مذهبی با معرفی‌نامه عرضه خواهد شد.
او افزود: همچنین 20هزار تن شکر با قیمت 2هزار و 520 تومان جهت عرضه به هیات‌ها در نظر گرفته شده است.
سیف از آرامش در بازار روغن خبر داد و گفت: با مذاکرات انجام شده با انجمن روغن نباتی آرامش بازار در محرم حاکم بود و در این راستا مشکلی وجود نداشت.

مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران به وضعیت بازارهای جهانی کالاهای اساسی اشاره کرد و گفت: تولید در دنیا افزایش یافته و این موضوع چالشی را به وجود آورده است چرا که به عنوان مثال در بخش گندم علی رغم افزایش تولید، تولید گندم با کیفیت افزایش نیافته است.همچنین در بخش برنج سطح تولید افزایش یافته و ما در کنار آن مصرف نیز با افزایش همراه بوده است. در این بخش شاهد ثبات هستیم. در حوزه رونق و دانه‌های رونقی نیز بازار آرام است و در بخش شکر با توجه به افزایش چغندر قند در بسیاری از نقاط دنیا مانند ایران روبرو هستیم که امیدواریم در کشور بتوانیم بیش از 900 هزار تن شکر استحصالی از چغندر داخلی را داشته باشیم که با احتساب هزار تن شکر استحصالی از نیشکر امیدواریم واردات شکر تا 5 سال آینده صفر شود.


وضعیت خوب ذخایر استراتژیک در کشور


سیف در ادامه با اشاره به ذخایر مطلوب استراتژیک کشور گفت: 12 میلیون تن موجودی گندم ما و شرایط بسیار خوبی را از لحاظ اقتصادی، سیاسی و امنیتی داریم. همچنین، در حوزه سایر کالا هم ذخایر ما سطح مطلوبی دارد و میتوان گفت: در بخش شکر و روغن ذخایر ما بی‌نظیر است.
مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران با اشاره به مکانیزم تعیین قیمت خرید تضمینی گندم در سال آینده گفت: تا امروز کشاورزانی که گندم را به ما تحویل دادند و نامشان در سامانه بانکی ثبت شده است پول خود را دریافت کردند و این شامل حال کشاورزانی که تا 28 مردادماه در این سامانه ثبت نام کردند نیز می‌شود. ضمن اینکه، مطالبات گندمکاران به زودی پرداخت خواهد شد.
او افزود: در سال آینده، مکانیزم طراحی شده است تا با ورود بخش خصوصی شاهد فساد نباشیم و در این راستا سامانه با مشارکت بورس کالای ایران برای اطلاع از گندمکاران راه‌اندازی شده که ظرف دو ماه آینده مشخصات کسانی که گندم کشت کردند در این سامانه مشخص می‌شود و پس از آن با وجود دو سناریو قیمت خرید تضمینی مشخص خواهد شد که مقدماتی فراهم شده و تا پایان مهر ماه مذاکرات نهایی خواهد شد و ما امیدواریم در پایان آذر ماه اطلاعات گندمکاران را به طور کامل داشته باشیم.
سیف افزود: در این مکانیزم 38 اقدام اجرایی در نظر گرفته شده که امیدواریم با اجرای این طرح شاهد بهبود وضعیت باشیم. ضمن اینکه، برای تامین مالی نزدیک به 4 هزار میلیارد تومان تسهیلات برای بهره‌گیری کارخانجات شده است.
مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران در پاسخ به ایسکانیوز مبنی بر آمار واردات برنج‌های آلوده به کشور گفت: این آمار به طور دقیق در دست ما نیست و باید آن را از وزارت بهداشت پیگیری کرد چرا که برخی از محموله‌های برنج ترخیص موقت می‌دهند اما اجازه ورود به کشور را نمی‌دهند.
او با اشاره به واردات برنج در کشورهایی مانند امارات متحده عربی گفت: در نیمه نخست سال واردات از کشور امارات متحده عربی انجام شده چرا که برخی از شرکت‌های وارد کننده ما نمایندگی در این کشور داشتند و پس از ورود برنج به این کشور به صادرات مجدد اقدام کردند.
سیف تصریح کرد: اما نکته مهم این است که در سال جاری حجم قاچاق برنج کاهش یافته است. چرا که در سال‌های گذشته بررسی میزان صادرات کشورهای دیگر به ایران و واردات برنج نشان از این داشت که بخشی از این برنج به صورت قاچاق به کشور وارد شده است اما در سال 95 و 96 این اتفاق به واسطه سیاست‌های تعرفه‌ای مناسب کاهش یافته است.
او در پاسخ به این سوال که آیا واردات برنج از عراق انجام شده است گفت: از این موضوع بی‌اطلاع هستم.
او به این نکته نیز اشاره کرد که، در سال 96 یک میلیون و 660 هزار تن برنج ثبت سفارش شده است که این رقم در سال گذشته یک میلیون و 591 هزار تن بوده است.
سیف تاکید کرد: در زمان برداشت محصول برداشت برنج داخلی واردات برنج به کشور ممنوع است و امسال در این مدت به میزان بسیار کمی برنج وارد کشور شد که آن هم به دلیل این بود که کامیون‌ها پشت در گمرک مانده بودند.
معاون وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به واردات برنج‌های آلوده گفت: واردات برنج‌های آلوده به کشور تحت شرایط بسیار سختی انجام می‌شود و برنجی که به کشور وارد و سپس ترخیص و اجازه مصرف داده می‌شود برنج سالم و بالاتر از استانداردهای جهانی بوده است.
سیف در پاسخ به سوالی مبنی بر انتقاد از واردات روغن به کشور گفت: اگر کارخانجات روغن ما، دانه‌های روغنی را به کشور وارد و ادغام به تولید رونق کنند ما نیز واردات خود را کاهش می‌دهیم اما در زمانی که این امر رخ نمی‌دهد ما ناچار از واردات هستیم.
او افزود: اتفاق خوبی که اکنون در کشور رخ داده این است که تجارت خارجی در اختیار تولید قرار گرفته است. به عنوان مثال:‌واردات شکر خام بدون چغندر قند خام امکان پذیر نیست

سیف تصریح کرد: سال 95 سال رویایی در حمایت از تولید روغن و دانه‌های روغنی بدون دخالت دولت نیست اما متاسفانه مجلس در بودجه سال 96 بندی را اضافه کرد که این موضوع بدون هماهنگی با بخش اصلی بود و برای واردات روغن خام و دانه‌های روغنی تعرفه گذاشت که این موضوع ریاست بازرگانی را به هم ریخت و امروز شرکت بازرگانی دولتی ایران علی رغم تجربه خرید تضمینی سال گذشته مجبور به این شد که وارد عمل شود.

400

کد خبر: 843603

وب گردی

وب گردی