نخستین فصل کاوش محوطه باستانی ایزگام آغاز شد

یک باستان‌شناس گفت :از آنجایی که غرب مازندران تاکنون به‌طور هدفمند زیر پوشش مطالعات باستان‌شناسی قرار نگرفته و پرسش‌های اساسی و بنیادین در خصوص ساختارهای فرهنگی و هنری منطقه وجود دارد انجام کاوش‌های باستان شناسی از چندی پیش در این منطقه ضرورتی تام یافته است.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل ازمیزان، محمدرضا خلعتبری سرپرست هیئت علمی کاوش‌های باستان‌شناسی ایزگام دشت رامسر، گورستان ایزگام را یکی از گورستان‌های ارزشمند غرب استان مازندران دانست و گفت: این گورستان بر اساس یک برنامه بررسی و شناسایی اضطراری پژوهشی در سال 1368 مورد گمانه‌زنی قرار گرفته و وجود آثاری از عصر آهن 1 و 2 در آن مسلم شده بود.

به گفته این باستان‌شناس از آنجایی که غرب مازندران تاکنون به‌طور هدفمند زیر پوشش مطالعات باستان‌شناسی قرار نگرفته و پرسش‌های اساسی و بنیادین در خصوص ساختارهای فرهنگی و هنری منطقه وجود دارد انجام کاوش‌های باستان شناسی از چندی پیش در این منطقه ضرورتی تام یافته است.

وی با اشاره به این نکته که هیئت کاوش‌های باستان‌شناسی شامل کارشناسانی از رشته‌های مختلف از جمله باستان‌شناس، انسان‌شناس جسمانی، مردم‌شناس، ژئوفیزیک، پارینه سنگی، ژنتیک و... است ابراز امیدواری کرد که تا آغاز فصل دوم کاوش این محوطه باستانی، نتایج به‌دست‌آمده در قالب کتاب تدوین و آماده چاپ شود.

وی با اشاره به پایان کار این هیئت در تاریخ 27 مهر گفت: نخستین فصل کاوش، گمانه‌زنی، مستندسازی و مطالعات سنجش از راه دور محوطه باستانی ایزگام، بر اساس برنامه‌های مصوب پژوهشی پژوهشکده باستان‌شناسی و با مجوز رئیس پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری انجام می‌شود.

705

کد خبر: 843670

وب گردی

وب گردی