اعتراضات مردمی بحرین سوژه یک مستند شد/اثر ایرانی  در جمع 10 انیمیشن برتر جشنواره اینسبرگ

از متقاضی شدن مستند «بیمارستان سلمانیه» که روایتی از اعتراضات مردمی بحرین است، تا انتخاب ​«آدم خانگی» در جمع 10 انیمیشن برتر جشنواره «اینسبرگ» اهم اخبار مهم مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی است.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از روابط عمومی جشنواره بین‌المللی سینماحقیقت، عابدین مهدوی مستندساز بحران سینمای ایران با جدیدترین اثر مستندش «بیمارستان سلمانیه» که روایتی از اعتراضات مردمی بحرین است، متقاضی شرکت در یازدهمین دوره جشنواره بین‌المللی سینماحقیقت شد.

این فیلم مستند 46 دقیقه‌ای با تصویری از کودکانی شروع می‌شود که بر دوش پدران خود در تظاهراتی آرام، پرچم بحرین را در دست دارند و شعر و سرود می‌خوانند و شادند و با تصویری پایان می‌گیرد که کودکی زخمی در آغوش پرستاری است که در راهروی بیمارستان سلمانیه، با چشمانی اشکبار می‌دود.

داستان این فیلم در درون بیمارستان سلمانیه شهر منامه روایت می‌شود و اتفاقات و اعتراضات مردمی در بحرین، از سال 2011 تا 2016 در درون این بیمارستان به تصویر کشیده می‌شود و راوی این اتفاقات هم نوجوانان و جوانان بحرینی هستند...

عابدین مهدوی متولد سال 1360 در تهران و دانش‌آموخته کارشناسی کارگردانی سینما است. وی از جمله فیلمسازان مستند بحران است که از سال 1382 تاکنون، بیش از 30 اثر مستند را در مناطق جنگی و بحرانی دنیا تهیه و کارگردانی کرده است؛ از جمله نسل درد، غزه، هائیتی زنده است، فرزندان بولیواری، دکتر زاکا، شعر بدون مرز، چرا جنگ؟، خوش آمدید به موگادیشو، اینجا خانه ماست، برادر من، خط سبز و...

عوامل تولید «بیمارستان سلمانیه» عبارتند از: پژوهشگر، نویسنده، کارگردان و تهیه‌کننده: عابدین مهدوی، فیلمبرداران: عابدین مهدوی و گروه تصویربرداران جوان منامه - بحرین، صدابردار و صداگذار: نادر علیمردانی، تدوینگر: سیدمجتبی هاشمی، گوینده متن: ایرج شریفی، آهنگساز: گروه موسیقی آنوبیس، مدیران تولید: الیزا محمود، علی مصطفی و مهدی طهرانی، دستیاران کارگردان: مهرداد حسین‌زاده و سارنگ هاشمی، تهیه شده در: مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی

یک روز کاری 9 هنرمند «با این دست‌ها»ی رضا حائری

«با این دست‌ها» به کارگردانی رضا حائری مستندی درباره‌ی یک روز کاری از ۹ آرتیزان یا استاد هنرهای کاربردی در شهرهای مختلف ایران است. این ۹ هنرمند توانسته‌اند هنرهای سنتی یا کاربردی ایران را برای استفاده در زندگی امروزی و سلایق مدرن تطبیق دهند. تحولی که آنها در هنرهای سنتی ایران ایجاد کرده ا‌ند باعث شده آثار این هنرمندان در نمایشگاه‌های مختلفی در ایران و در کشورهای مختلف دنیا به نمایش گذاشته شوند.

رضا حائری قصد دارد از این مستند 39 دقیقه‌ای برای نخستین بار در یازدهمین دوره جشنواره سینماحقیقت رونمایی کند.
وی فیلم‌های مستند «پایان همه محدودیت‌ها»، «پرو آخر»، «امامزاده و اینترنت»، «گزارش ناتمام»، «۱۲۷ یک بند ایرانی»، «برای کتابهایم» و «پسران سندباد» را در کارنامه فیلمسازی خود دارد.

تندیس دوره دوم جشنواره سینماحقیقت، جایزه بزرگ فستیوال ریودوژانیرو، جایزه داوران فستیوال بارسلونا و جایزه سپنتا از جشنواره ایرانیان سانفرانسیسکو، از جمله جوایز این مستندساز است.

عوامل تولید مستند «با این دست‌ها» عبارتند از: پژوهشگر و کارگردان: رضا حائری، تصویربردار: امیر موسوی، صدابردار: حسین صدیقی، تدوینگر: بهمن کیارستمی، دستیار کارگردان: فربد مهاجر، تهیه‌کننده: سیمین دهقانی و رضا حائری، تهیه شده در «الری ای جی»

مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی سازمان امور سینمایی، یازدهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم مستند ایران «سینماحقیقت» را طی روزهای 19 تا 26 آذرماه 1396، با شعار «حقیقت بهترین راهنماست» که از فرمایشات حضرت علی(ع) است، در شهر تهران برگزار خواهد کرد.

«آدم خانگی» در جمع 10 انیمیشن برتر جشنواره «اینسبرگ» اتریش قرار گرفت

شانزدهمین دوره جشنواره بین‌المللی محیط زیست و طبیعت «اینسبرگ» طی روزهای 18 تا 21 مهرماه 96 در کشور اتریش برگزار خواهد شد و انیمیشن «آدم خانگی» ساخته «مرضیه ابرار پایدار» بعنوان یکی از 10 فیلم انیمیشن برتر جشنواره روی پرده خواهد رفت. این فیلم‌ها تولید کشورهای اتریش، ایران، آلمان، فرانسه، هلند، کرواسی و سوئیس هستند.

پیش از این اعلام شده بود که «آدم خانگی» موفق به کسب جایزه بهترین فیلم انیمیشن سومین دوره جشنواره بین‌المللی NEZ هند و نامزد دریافت جایزه از دهمین جشنواره جهانی فیلم محیط زیستی «کوالالامپور» هم شده است که طی روزهای ۲۳ تا ۲۹ اکتبر 2017 در مالزی برگزار خواهد شد.

این فیلم ضمن قرار گرفتن در لیست 15 فیلم کوتاه انیمیشن برتر جشنواره کانتربری Canterbury انگلیس، در جشنواره‌ بین‌المللی کارتون و انیمیشن سئول SICAF و جشنواره فیلم‌های بسیار کوتاه «سئول» کره‌جنوبی نیز به نمایش درآمده است.

نیمیشن «آدم خانگی» داستان یک مرد فروشنده حیوانات است که در مغازه‌اش به خواب رفته و خود را گرفتار در قفس حیوانات و کابوسی ترسناک می‌بیند. او در پی نجات از حیوانات می‌گریزد، ولی هربار به مانعی برخورد می‌کند...​

501

کد خبر: 843690

وب گردی

وب گردی