قانون عصای سفید ،تامین جان روشندلان

رئیس پلیس راهور نیروی انتظامی گفت: امنیت در رفت و آمد بسیار مهم است با توجه به شرایط شهرنشینی که یا مسافر، راننده یا عابر پیاده هستیم ، باید در زندگی شهرنشینی جدید قوانین و مقررات را مد نظر قرار دهیم زیرا از اقدامات مهم که سبب آرامش می شود رعایت قوانین است.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از ایرنا، سردار تقی مهری گفت:براساس اجرای قانون عصای سفید، از این پس کسانی که از ویلچر (صندلی چرخدار) استفاده می کنند به عنوان عابر پیاده شناخته می شوند و عصای سفید روشندلان به عنوان تابلوی ایست محسوب می شود.

سردار تقی مهری در همایش بهار دانش و اجرایی شدن قانون عصای سفید تاکید کرد: تا زمانی که افرادی همچون روشندلان و یا استفاده کنندگان از ویلچر حرکت نکنند ، راننده اجازه حرکت ندارد.
این مقام ارشد انتظامی همچنین تاکید کرد : پیگیر تصویب جرائم شدیدتر برای آن دسته از رانندگانی هستیم که قانون عصای سفید را اجرا نکنند.
سردار مهری به امنیت در رفت و آمدها اشاره کرد و خاطرنشان کرد: امنیت در رفت و آمد بسیار مهم است با توجه به شرایط شهرنشینی که یا مسافر، راننده یا عابر پیاده هستیم ، باید در زندگی شهرنشینی جدید قوانین و مقررات را مد نظر قرار دهیم زیرا از اقدامات مهم که سبب آرامش می شود رعایت قوانین است.
وی یکی از راهبردهای مهم ناجا را ارتقای فرهنگ ترافیک عنوان کرد و گفت: از این طریق می توان از سوانح و تصادفات رانندگی جلوگیری کنیم.
به گزارش ایرنا قانون عصای سفید ، قانون بین المللی است که به تازگی در هیات وزیران به پیشنهاد وزارت کشور و به اسناد اصل 138 قانون اساسی جمهوری اسلامی به تصویب رسید و اجرایی شد.
آیین نامه راهنمایی و رانندگی موضوع تصویب نامه و اصلاحات بعدی آن اعلام شده که بند 18 ماده یک آن اصلاح شده است به این ترتیب که در تعریف افراد پیاده، آمده است، شخص غیر سوار که بدون استفاده از هر گونه وسیله موتوری یا غیر موتوری ، حرکت می کند یا فردی که از صندلی چرخ دار (ویلچر) استفاده یا مبادرت به جابه جایی کالسکه، چرخ دستی، جامه دان، سبدهای چرخ دار و مانند آن می کند، فرد پیاده است.
مهری گفت: رانندگان موظف هستند در صورت نزدیک شدن افراد استفاده کننده از صندلی چرخدار (ویلچر) یا عصای سفید از سرعت خود بکاهند و با سرعت مطمئن حرکت کنند که این متن به عنوان تبصره به ماده 129 الحاق می شود.
رئیس پلیس راهور و ناجا تصریح کرد : رانندگان موظفند در صورت نزدیک شدن به فرد استفاده کننده از عصای سفید که عصای خود را به علامت ایست به صورت افقی به رانندگان نشان می دهد، توقف کنند و پس از عبور آن فرد به حرکت خود ادامه دهند که این متن نیز به عنوان تبصره به ماده 140 الحاق می شود.
به گفته وی اگر راننده ای در محل توقف اختصاصی معلولان و جانبازان توقف کند جریمه می شود که این متن به عنوان بند ش به ماده 163 الحاق می شود.

دستور کار پلیس برای اجرای «پلیس یار نوجوان»
این مقام انتظامی در ادامه اظهار کرد: تفاهمنامه ای به عنوان «پلیس یار نوجوان» با آموزش و پرورش در سال جاری امضا شده است و در همین راستا برای سال 96 و 97 تفاهمنامه یاد شده را در دستور کار قرار داده ایم.
رئیس پلیس راهور نیروی انتظامی ، نقش همیاران پلیس را بی بدیل ارزیابی و خاطرنشان کرد:در زمان حاضر 10 میلیون همیار پلیس داریم .
وی یاد آور شد: اگر ضریب کشته های تصادفات در سال 84 ادامه می یافت الان باید 96 هزار کشته در پایان سال 95 می داشتیم اما اکنون کمتر از 16 هزار تن کشته شده اند این در حالی است که ما افزایش خودرو به حدود 20 میلیون خودرو و 11 / 5 میلیون موتورسیکت وصدور 27 میلیون گواهی نامه، داشته ایم اما با این وجود ، شاهد کاهش کشته شدگان تصادفات هستیم که این موضوع ناشی از اقدامات فرهنگی است.
همایش بهار دانش و اجرایی شدن قانون عصای سفید امروز در مدرسه نابینایان موفقیان برگزار شد.

705

کد خبر: 843803

وب گردی

وب گردی