جنگ قدرت میان فرزندان رئیس جمهور تاجیکستان آغاز شد

انتشار خبر بیماری جدی امامعلی رحمان رئیس‌جمهور تاجیکستان اوضاع پایتخت این کشور را به‌شدت امنیتی کرده است و اتفاقات جدید در هرم قدرت این کشور در حال نمودار شدن است.

به گزارش خبرگزاری ایسکانیوز، در هفته گذشته خبری منتشر شد مبنی بر اینکه «امامعلی رحمان» رئیس‌جمهور تاجیکستان دچار بیماری شدید شده و برخی اخبار انتشاریافته حکایت از وضعیت وخیم و حتی مرگ وی داشت، این خبر به‌سرعت میان مردم تاجیکستان دست به دست می‌شد و موجی از حرف و حدیث‌ها در رابطه با آینده سیاسی این کشور را مطرح ساخت.

امّا آنچه در سایه این خبر اتفاق افتاد و از نظرها دور ماند، ایجاد وضعیت امنیتی بود که با انتشار خبر بیماری رحمان و یا وخیم‌تر شدن بیماری وی در دوشنبه حاکم شد و این همان چیزی است که پیش‌بینی می‌شد: «یعنی جنگ قدرت میان خانواده رحمان و نفر سوم».

«سیمومن یتیم‌اف» رئیس کمیته دولتی امنیت ملی تاجیکستان، نفر سومی است که در سایه حرکت می‌کند.

هم‌زمان با انتشار خبر بیماری رحمان، شهر دوشنبه حالت امنیتی به خود گرفت و این نشان از آن داشت که همه نگران آینده خود بودند.

یتیم‌اف با امنیتی کردن فضای شهر دو هدف را دنبال می‌کرد: اول آن‌که (با این کار همان طور که قبلاً نیز گفته شده بود ) دوشنبه را به کنترل خود درآورد، در این حالت اگر مشکل بیماری رحمان جدی می‌شد، وی در اولین فرصت قدرت را به دست می گرفت و با توجه به قدرتش قطعاً وزرای دفاع و کشور نیز وی را همراهی می‌کردند .

دوم این که در صورت، بهبود وضعیت جسمانی رحمان، وی بار دیگر به رحمان نشان داده که در نبود وی، توانسته امنیت دوشنبه را تأمین کرده و به رئیس‌جمهور تاجیکستان خدمت کرده و اجازه ظهور و بروز مخالفان وی را نداده است.

در هر حال اتفاقات امنیتی دوشنبه، در واقع نمایش قدرتی بود که یتیم‌اف به‌واسطه آن توانست به روحیه خانواده رحمان یعنی «رستم» پسر و «آزاده» دختر رحمان بزند و باید در آینده شاهد حوادث در رابطه خانواده رحمان و یتیم‌اف باشیم که پیش‌بینی می‌شود نخستین واکنش از سوی رستم رحمان در برابر یتیم‌اف باشد.

با توجه به اعتماد گسترده امامعلی رحمان به یتیم‌اف، اختلاف میان کمیته دولتی امنیت ملی تاجیکستان و خانواده رئیس‌جمهور می‌تواند تا حدی در رأس هرم قدرت این کشور شکاف جدی ایجاد کند.

کد خبر: 843875

وب گردی

وب گردی