الگوی بازبینی شهریه در مدارس غیر دولتی

مدیرکل مدارس غیردولتی وزارت آموزش و پرورش ضمن اعلام اینکه در حال بازبینی الگوی شهریه مدارس غیردولتی هستیم گفت: حتما امسال الگوی شهریه هم به جهت فنی و هم مکانیسم‌های تاثیرگذار در شهریه بازبینی می‌شود و امیدواریم برای سال تحصیلی آینده این الگو به حدی جامع و مانع باشد که حداقل نارضایتی را شاهد باشیم.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از ایسنا، حسن مسعودی درباره روند نظارت بر عملکرد مدارس غیردولتی اظهار کرد: تصور می‌کنم آنقدر که روی مدارس غیردولتی نظارت وجود دارد در هیچ نهاد و دستگاه دیگری وجود نداشته باشد.

وی افزود: از همان ابتدای تاسیس مدارس غیردولتی قوانینی وجود دارد و موسس باید حائز شرایط قانونی لازم باشد. برای موسس پس از دریافت موافقت اصولی وظایفی تعریف شده که بسیاری از آنها متوجه بعد نظارت کار است.

مدیرکل مدارس غیردولتی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه معاونت‌ها و واحدهای تخصصی آموزش و پرورش نیز بر عملکرد مدارس نظارت مستمر و دائمی دارند گفت: همانطور که بر مدارس دولتی نظارت می‌شود، عملکرد مدارس غیردولتی نیز مورد بررسی قرار می‌گیرد. علاوه بر این سه مرحله نظارتی از طریق شورای نظارت منطقه، شورای نظارت استان و شورای سیاست گذاری ستاد وجود دارد.

مسعودی درباره برخورد با مدارس متخلف در فصل ثبت نام اظهار کرد: گاهی اوقات "تصور تخلف" وجود دارد که عمدتا در بحث شهریه خودش را نشان می‌دهد. چرا همه سمت شهریه می‌روند؟ در حالی که مدرسه کارکردهای دیگری هم دارد و کارکرد آموزشی، برنامه درسی، پرورشی، تربیتی و نیروی انسانی آن برای ما مهمتر است.

وی افزود: تعریفی که ما از شهریه داریم با تعریفی که دیگران دارند بسیار متفاوت است. شهریه آن چیزی است که طبق برنامه درسی مصوب شده، ولی ممکن است پولی که مردم به مدرسه می‌دهند بیشتر باشد که آن هم بابت فاکتورهای دیگر است و جزو شهریه مصوب نیست که سرویس مدارس از جمله همین موارد است .

اعتراض از سوی موسسان نسبت به شهریه پایین مدارس

مدیرکل مدارس غیردولتی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه امسال بیشترین اعتراضات را از سوی موسسان نسبت به شهریه پایین مدارس داشتیم گفت: اعتراضات به علت بالابودن شهریه ها نبود، بلکه اعتراضاتی به علت پایین بودن میزان آن مطرح شد. بسیاری مسئولین و نهادهای نظارتی سراغ ما می آیند و ابراز می‌کنند شهریه ای که در فلان استان تعیین کردید پاسخگوی نیازشان نیست. چون شهریه را بر اساس الگو تعیین کردیم در برخی مناطق رشد کمی داشت. هرچند معتقدیم الگوی شهریه بر اساس شاخص‌ها و واقعیاتی که خود موسسان بیان کرده‌اند تعیین می‌شود و در فرمول قرار می‌گیرد.

مسعودی ادامه داد: موسسان ما ناراضی بودند؛ البته در قانون هم سازوکارهایی دیده شده و موسسان ما حق اعتراض داشتند و ما اعتراض ها را بررسی کردیم. مدارس زیادی داشتیم که امسال افزایش شهریه شان نسبت به سال قبل شش تا 9 درصد بود که با در نظر گرفتن همه ابعاد، مکفی نیست؛ حتی اگر نرخ تورم زیر 10 درصد باشد. تورم یکی از آیتم‌های تعیین شهریه است.

وی ضمن اعلام اینکه در حال بازبینی الگوی شهریه مدارس غیردولتی هستیم عنوان کرد: حتما امسال الگوی شهریه هم به جهت فنی و مکانیسم‌های تاثیرگذار در شهریه بازبینی می‌شود و امیدواریم برای سال تحصیلی آینده این الگو به حدی جامع و مانع باشد که حداقل نارضایتی را شاهد باشیم.

مدیرکل مدارس غیردولتی وزارت آموزش و پرورش افزود: البته ممکن است در برخی مدارس بیش از شهریه مصوب از خانواده‌ها پول بگیرند که منکر آن نمی‌شویم. تعیین شهریه فوق برنامه‌ها در اختیار انجمن اولیاء و کمیته تعیین شهریه منطقه است. البته راههایی برای کم کردن این شهریه وجود دارد. معتقدیم سرویس باید برای روزهای ناچاری باشد در حالی که همه به سمت سرویس مدرسه گرفتن سوق پیدا می‌کنند و دانش آموزان مسیر مدرسه را رفت و آمد نمی‌کنند. یا اینکه در برخی مدارس خانواده اصرار به تهیه غذای گرم از رستوان‌های خاص دارند که هزینه ها را بالا می‌برد. باید این موضوع نهادینه شود که در ساعات مدرسه، میان وعده تعریف شود و نه وعده غذایی. ما به تربیت دانش آموزی اصرار داریم و نباید بچه‌ها فرض کنند، هتل یا رستوران آمده‌اند.

706

کد خبر: 843946

وب گردی

وب گردی