فناوری نانو نیازمند توجه مسئولان/ وضعیت تجاری سازی چنگی به دل نمی زند

دوازدهمین جشنواره برترین شرکت های فناوری نانو در حالی برگزار شد که تأخیر بیش از یک ساعت و عدم حضور وزیر صنعت و معاون علمی فناوری ریاست جمهوری، باعث نارضایتی مدعوین و اصحاب رسانه ی حاضر در مراسم شده بود.

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ برترین های فناوری نانو در سال 95 در سه سطح شرکت های فناور برتر، شرکت های صنعتی برتر و شرکت های صادراتی برتر برگزیده، معرفی شدند.
این جشنواره که قرار بود ساعت 16 روز گذشته با حضور وزیر صنعت و معاون علمی، فناوری رئیس جمهور برگزار شود با بی برنامگی ساعت 17 و بدون حضور شریعتمداری و ستاری برگزار شد.

هفته های گذشته نیز نمایشگاه زیست فناوری که قرار بود زیر نظر معاونت علمی و فناوری برگزار شود به علت سفر معاون علمی و فناوری به همراه رئیس جمهور ، برگزاری‌اش به وزارتخانه ی دیگری سپرده شد.
شریعتمداری نیز که گویا برنامه ای جدی برای تجاری سازی فناوری های نانو ندارد شاید با غیبت خود در این جشنواره مهم، پیگیر سیاست های دیگر خود در حوزه های صنعت،بازرگانی و تجارت بوده است.
در این بین عملکرد ستاد نانو هم خالی از اشکال نیست، وقتی به رسانه های جمعی ساعت و مسئولان شرکت کننده در جشنواره اعلام می شود و در هر دو مورد حضار شاهد بی نظمی باشند، طبعا پیکان انتقادات را باید به سمت ستاد نانو نشانه گرفت که به دانش محض و مقالات نخبگان تکیه می کند و در حوزه ی کارآفرینی و تجاری سازی در حوزه ی نانو عملکرد مطلوبی ندارد.
در آیین برگزاری این جشنواره رئیس کمیسیون آموزش مجلس گفت: باید جایگاه خود در حوزه ی فناوری های نانو را ارتقا بخشیم با وجود اینکه در تولید علم و مقاله وضعیت بسیار خوب است مثلا در حوزه ی نانو رتبه ی چهار دنیا را در بخش مقالات داریم اما نتوانستیم از حوزه ی نظر به حوزه ی تجاری سازی و برویم که بستر خوبی در سال های گذشته فراهم شده است و دولت مکلف شده است که برنامه ی ششم توسعه را در این حوزه اجرا کند.

زاهدی افزود: امسال باید درصد محصولات فناوری متوسط به بالا 39 درصد شود و تا سال 1400 به 50 درصد برسد همچنین می بایست سهم فناوری متوسط به بالا در تولید ناخالص داخلی از ۱.۵ به 5 درصد برسد و طبق برنامه ریزی ها سهم صادرات محصولات فناوری بالا نسبت به کل صادرات از رتبه 6 به 3 ارتقا یابد.

او بیان داشت: یقین دارم فناوری نانو می تواند صادر کننده خوبی باشد ولی لازم است حمایت های بهتری صورت گیرد.

اما گویا حمایتی از این ایده های نوآورانه صورت نمی گیرد که وضعیت تجاری سازی این علم مطلوب نیست و در حوزه ی نانو فقط به دانش متخصصان می بالیم دانشی که بالقوه وجود دارد اما مسئولان نتوانستند برای این صنعت، بازار هدف پیدا کنند.
امروزه نوآوری به برگ برنده شرکت‌ها و سازمان‌‌ها تبدیل شده و از این رو اغلب بنگاه‌های صنعتی می‌کوشند با سریع‌ترین، کم‌هزینه‌ترین و کارآمدترین روش‌های ممکن، محصولات و خدمات نوآورانه‌‌ای را روانه بازار کنند. گرچه تا همین چند سال پیش، پژوهش و توسعه فناوری در بنگاه‌های صنعتی به واحدهای تحقیق و توسعه آن‌ها محدود می‌شد، اما اخیراً بنگاه‌های نوآور دریافته‌اند که با استفاده از ظرفیت‌های برون‌سازمانی در پژوهش و توسعه فناوری می‌توانند بنیه نوآوری خود را به طور چشمگیری ارتقا دهند و سریع‌تر، ارزان‌‌تر و کارآمدتر از قبل به نوآوری دست یابند.
403

کد خبر: 843985

وب گردی

وب گردی