واگذاری پالایشگاه نفت کرمانشاه غیرقانونی بود/ رانت هزار میلیارد تومانی با واگذاری به بخش خصوصی

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با تاکید براینکه واگذاری پالایشگاه نفت کرمانشاه مطابق با فرمایشات مقام معظم رهبری و همسو با اقتصاد مقاومتی نیست، گفت: متاسفانه با واگذاری غیرمنطقی و ارائه قیمت‌های صوری به جای قیمت واقعی باعث شد که با اختلاس چندهزار میلیارد تومانی امید جوانان جویای کار از بین برود.

احمد صفری عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ با انتقاد از واگذاری پالایشگاه نفت کرمانشاه به بخش خصوصی اظهار کرد: فروش این پالایشگاه به صورت غیرقانونی بوده به طوری که در این واگذاری نزدیک هزار میلیارد تومان رانت وجود دارد تا جاییکه حدود 2 هزار میلیارد تومان سرمایه ملی به تاراج رفته است.

او با تاکید براینکه واگذاری پالایشگاه نفت کرمانشاه مطابق با فرمایشات مقام معظم رهبری و همسو با اقتصاد مقاومتی نیست گفت: متاسفانه با واگذاری غیرمنطقی و ارائه قیمت‌های صوری به جای قیمت واقعی باعث شد که با اختلاس چندهزار میلیارد تومانی امید جوانان جویای کار از بین برود.

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفت: یکی از بندهای قرارداد این بود که وقتی پالایشگاه آناهیتا به مرحله توسعه‌ای رسید پالایشگاه نفت به این پالایشگاه منتقل شود اما متاسفانه با بی‌برنامگی و واگذاری غیرقانونی بخاطر منافع بعضی از افراد اجرایی نشد.

صفری با اشاره به اینکه پالایشگاه کرمانشاه دومین پالایشگاه نفت کشور است، افزود: در مدت ۸ سال دفاع مقدس مردم کرمانشاه برای حفظ پالایشگاه تلاش‌های زیادی کردند ، لذا چرا باید با لابی گری ها پالایشگاهی که بیش از ۲ هزار میلیارد تومان ارزش دارد به میزان ٢١٠ میلیارد آن هم به صورت اقساطی به فروش برسد.

گفتنی است که پالایشگاه نفت کرمانشاه در زمان جنگ ۸ ساله ایران و عراق چندین بار مورد حمله هوایی نیروهای عراق قرار گرفت. اما به لحاظ موقعیت استراتژیکش هیچگاه تعطیل نشد. اشغال منطقه نفت شهر سبب شد تا نفت پالایشگاه کرمانشاه از نفت خام سنگین جنوب تأمین شود. در سال‌های میانی جنگ عملیات بهسازی پالایشگاه انجام گرفت و طی آن در سال ۱۳۶۳ ظرفیت پالایشگاه به ۲۵ هزار بشکه در روز افزایش پیدا کرد.

402

کد خبر: 843994

وب گردی

وب گردی