هیچ مشکلی با وزارت بهداشت نداریم / بیمارستان فرهیختگان را با مشارکت تکمیل می کنیم

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران یادآور شد: ما تمام الزامات آموزشی، پژوهشی، اعتبار بخشی آموزشی، اعتبار بخشی درمانی را رعایت می کنیم چون دانشگاه های علوم پزشکی دارای سه بخش هستند که باید هر سه بخش در کنار هم و به صورت یکجا حرکت کنند تا بتوانند خروجی مطلوبی داشته باشند.

سید علی ابطحی سرپرست دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران در گفت و گو با خبرنگار سرویس دانشگاه خبرگزاری ایسکانیوز عنوان کرد: تفاوتی آموزشی بین دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم پزشکی و دانشگاه های علوم پزشکی وزارت بهداشت وجود ندارد و تشکیلات دانشگاه آزاد واحد علوم پزشکی اصولا همه ی دستورالعمل های ایجاد و توسعه را براساس ضوابطی قرارداده که وزارت بهداشت تنظیم کرده و ما تمام دانشکده ها را مانند دانشگاه های علوم پزشکی اداره می کنیم و هم الزامات آن را رعایت می کنیم.

وی خاطر نشان کرد: در حقیقت تمام واحد های علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی به نوعی یک دانشگاه علوم پزشکی محسوب می شوند که تجمیع شده اند و تمام رشته ها و واحدهای پزشکی دارای مجوز هستند.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران یادآور شد: ما تمام الزامات آموزشی، پژوهشی، اعتبار بخشی آموزشی، اعتبار بخشی درمانی را رعایت می کنیم چون دانشگاه های علوم پزشکی دارای سه بخش هستند که باید هر سه بخش در کنار هم و به صورت یکجا حرکت کنند تا بتوانند خروجی مطلوبی داشته باشند.

ابطحی ادامه داد: یک بخش درمان است که نیاز های مردم را در بخش بیماری و بهبودی تامین می کند، بخش دیگر آموزش است که نیاز های دانشجویان را در بخش درمان تکمیل کند، در بخش پژوهش نیز به خوبی گسترش داده ایم و برنامه توسعه ای داریم؛ البته زمینه این توسعه الزامات وزارت بهداشت بوده است که ما به آن پایبند هستیم.

وی گفت: این دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی که شکل گرفت تجمیع کل واحدهای پزشکی بود که حدود 24000 دانشجو را در خود جای داده است، امیداریم به سمتی حرکت کنیم که این تعداد افزایش پیدا کند و داوطلب دانشگاه آزاد اسلامی پزشکی را با اشتیاق انتخاب کند.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران با اشاره به موضوع تایید رشته های دانشگاه آزاد اسلامی افزود: ما هیچ رشته ای در طول سه سال گذشته بدون مجوز نگذاشته ایم و تمام رشته محل هایی که در کشور وجود داشت را مجوز گرفتیم و استاندارد ها را از وزارتخانه کسب کردیم که مستلزم ایجاد مراکز مهارت بالینی و استخدام اساتید شدیم.

ابطحی ادامه داد: ما در سه سال گذشته حدود 800 عضو هیئت علمی برای واحد پزشکی استخدام کردیم که این بار هزینه ای سنگینی را بر دانشگاه تحمیل می کرد؛ ما باید الزامات رشته های پزشکی را رعایت می کردیم.

وی عنوان کرد: تمام رشته های ما دارای مجوز وزارت بهداشت هستند و ما خودمان راضی نیستیم که رشته ای بدون مجوز دانشجو بگیریم ما حدود 300 رشته محل داریم که دانشگاه علوم پزشکی تهران 70 رشته محل را در خود جای داده است و 9 دانشکده را داراست ما هیچ مشکلی با وزارت بهداشت نداریم.

ابطحی با اشاره به اینکه دانشجویان پزشکی باید بیشترین مدت دوران تحصیل را در مراکز درمانی و بیمارستانی باشند، از همکاری مطلوب با بیمارستان های تامین اجتماعی گفت و ادامه داد: ما دو واحد ملکی امیرالمومنین و بوعلی را داریم و تعداد زیادی بیمارستان که شرایط مطلوب آموزش را داشتند که به عنوان عرصه بالینی ما قرار دارند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت: در عرصه علوم پایه هیچ مشکلی نداریم، تعداد اساتید و آزمایشگاه بسیار رضایت بخش هست.در عرصه بالینی چون تعداد تخت ملکی با تعداد دانشجو همخوانی ندارد، از سال های قبل تعدادی از بیمارستان های تامین اجتماعی و وزارت بهداشت مستقر در سطح کشور را در اختیار داریم و به دنبال آن هستیم که عرصه بالینی را بیشتر از پیش توسعه دهیم.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران در ادامه گفت: این مرکز درمانی 330 تخت خوابی است که اعتباری بالغ بر 150 میلیارد تومان نیاز داشت تا تکمیل شود، ما این مسئله را در هیات رئیسه مطرح کردیم و به دلیل بالا بودن رقم متاسفانه نتوانستیم آن را تامین کنیم.

وی افزود: البته بخشی از تجهیزات پزشکی بیمارستان فرهیختگان خریداری شده است که از سال گذشته آن را تحویل گرفتیم و همچنان ادامه دارد.

ابطحی تاکید کرد: ما می خواهیم با مشارکت، این بیمارستان را راه اندازی کنیم چون مدیریت آن هم بالاخره هزینه بردار است و با وضعیت مالی و اعتباری ما سازگاری ندارد، تجربه نشان داده است که برون سپاری و مشارکت با سازمان های همسو با آموزش اثربخشی دارد و مفید است ما به دنبال این هستیم که در این بیمارستان هم آموزش خوبی ارائه دهیم، هم درمان مطلوبی را داشته باشیم.

کد خبر: 844054

وب گردی

وب گردی