مرکز آزمون، بازرسی و استاندارد صنعت برق و انرژی در پژوهشگاه نیرو تاسیس شد

مرکز آزمون، بازرسی و استاندارد صنعت برق و انرژی (آبا صبا) به منظور ایجاد بستر علمی برای برنامه‌های توسعه‌ای وزارت نیرو در پژوهشگاه نیرو تأسیس شد.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ به نقل از وزارت نیرو، به‌منظور تحقق چشم‌انداز پژوهشگاه نیرو به عنوان موسسه‌ای دانش بنیان با اعتبار جهانی و پیشرو در نوآوری‌های صنعت برق و انرژی، سازماندهی نهاد متولی آزمون، بازرسی و استاندارد در صنعت برق و انرژی و جهت رفع نیازهای صنعت، پاسخگویی به الزامات، قوانین و مقررات موضوعه در اسناد بالادستی و ایجاد بستر مناسب جهت اعمال برنامه‌های وزارت نیرو، مرکز آزمون، بازرسی و استاندارد صنعت برق و انرژی (آبا صبا) با تراز مدیریتی معاونت، با اتکا به مصوبات هیات امنا، در پژوهشگاه نیرو تأسیس شد.

صنعت برق ایران با بیش از 75 هزار مگاوات ظرفیت منصوبه نیروگاهی و تولید بیش از 300 تراوات ساعت انرژی الکتریکی در میان 15 کشور اول جهان قرار گرفته است که علاوه بر تأمین نیاز قریب به 30 میلیون مشترک داخلی قادر به صادرات برون مرزی نیز است. پیامدهای اجتماعی، فرهنگی و سیاسی در منطقه و جهان با توجه به موقعیت بین‌المللی ایران و تعدد مشترکین داخلی، مستلزم توجه بیش از پیش به تأمین کیفیت کالا و خدمات در حوزه صنعت برق و انرژی در تراز بین‌المللی است که توجه به تحقق این امر در بسیاری از اسناد بالادستی مورد اشاره و تاکید قرار گرفته است.

در نظام نامه مدیریت و راهبری پژوهش و فناوری وزارت نیرو، توسعه و ترویج استاندارد، تأمین خدمات آزمایشگاهی و پایش و نظارت بر رعایت استانداردها و حفظ کیفیت در کلاس جهانی از وظایف پژوهشگاه نیرو قلمداد شده است. همچنین در راستای تحقق چشم‌انداز پژوهشگاه نیرو به عنوان موسسه‌ای دانش‌بنیان با اعتبار جهانی و پیشرو در نوآوری‌های صنعت برق و انرژی، سازماندهی نهاد متولی آزمون، بازرسی و استاندارد در صنعت برق و انرژی، توسط هیات امنا بر پژوهشگاه نیرو تکلیف شده است. در همین راستا مرکز آزمون، بازرسی و استاندارد صنعت برق و انرژی (آبا صبا) در پژوهشگاه نیرو تأسیس و امیر فرهادی به‌عنوان مدیر این مرکز منصوب شد.

از اصلی‌ترین مزایای تشکیل این مرکز می‌توان به مواردی چون قابلیت اطمینان و پایداری در تأمین برق، افزایش بهره‌وری از طریق ارتقا کیفی کالاها و تأسیسات و بهبود بهره‌برداری، پوشش‌دهی ملاحظات زیست‌محیطی و ایمنی، اقتصادی نمودن تأمین برق اشاره کرد.

رعایت ملاحظات فوق مستلزم تأمین کیفیت و مطابقت با استاندارد کالاهای تخصصی مورد استفاده در صنعت برق می‌باشد. علاوه بر آزمون و تست کالاها و تجهیزات داخلی و خارجی، بازرسی و کنترل کیفیت دائمی در صنعت برق ایجاب می‌کند که برنامه‌ریزی‌های مدونی جهت توسعه و تدوین استانداردها و پایش و نظارت بر اجرای آن‌ها بعمل آید. این برنامه‌ها شامل بررسی و تأیید صلاحیت سازندگان تجهیزات صنعت برق، نظارت بر اجرای برنامه کنترل کیفیت (QcPlan)آن‌ها، بررسی گواهی آزمون‌های نوعی، آزمون‌های جاری و آزمون‌های دوره‌ای به منظور صدور گواهی کیفیت محصولات و اعتباردهی تامین‌کنندگان کالاها و تجهیزات می‌باشد. نظارت و پایش مذکور و همچنین ممیزی آزمایشگاه‌های مرجع، توسط بازرسینی صورت می‌پذیرد که خود براساس استانداردهای بین‌المللی تأیید صلاحیت می‌شوند.

هدف از اجرای این برنامه‌ها تحقق اهدافی چون: وحدت رویه و یکپارچگی در فرآیندهای کنترل کیفیت صنعت برق و انرژی، سیاستگذاری‌های متمرکز و توسعه توانمندی‌های ساخت داخل و حمایت‌های لازم از آن‌ها، ارتقا کیفی کالاها بویژه محصولات داخلی و توسعه بازارهای هدف اعم از بین المللی، منطقه‌ای و داخلی، یکپارچگی و قابلیت اعتماد اطلاعات در خصوص اقلام، کالاها، تجهیزات و کنترل کیفیت در صنعت برق و انرژی است.

402

کد خبر: 844187

وب گردی

وب گردی