ثبت اختراع «دستگاه هشداردهنده انحراف اجزای سازه‌ای آسیب دیده در بناهای تاریخی»

عضو هیات علمی گروه معماری دانشگاه آزاد اسلامی بردسیر موفق به ثبت اختراع «دستگاه هشداردهنده انحراف اجزای سازه‌ای آسیب دیده در بناهای تاریخی» شد.

به گزارش ایسکانیوز، حسین فلاح عضو هیات علمی گروه معماری دانشگاه آزاد اسلامی بردسیر گفت: با توجه به اینکه بناهای تاریخی همواره در معرض آسیب‌های مختلف از جمله فرسایش محیطی اجزای کالبدی و سازه‌ای (دیوار، ستون، قوس، طاق و گنبد) قرار دارد، این دستگاه جهت آگاهی و پیشگیری از پیشرفت آسیب اجزای کالبدی بناهای تاریخی طراحی و ساخته شد.

عضو هیات علمی گروه معماری دانشگاه آزاد اسلامی بردسیر با بیان اینکه اجزای سازه‌ای بناهای تاریخی در معرض آسیب‌های مختلف دچار فرسایش، تغییر شکل و انحراف از راستای خود می‌شوند، افزود: دستگاه هشداردهنده انحراف اجزای سازه‌ای آسیب دیده در بناهای تاریخی، مرمت‌گر را از آسیب بنا مطلع می کند تا با اقدامات پیشگیرانه از پیشرفت آسیب جلوگیری شود.

این پژوهشگر و مخترع دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به اینکه سازه‌های خشتی و آجری به دلیل فرسایش، در گذر زمان نیازمند اقدامات مرمتی است، گفت: چنانچه این آسیب‌ها در مراحل اولیه شناسایی شود، با اقداماتی در مقیاس کوچک، قابل مرمت است.

فلاح، آسیب‌های بناهای تاریخی را رانش دهانه قوس به طرفین، انحراف دیوار از محور عمودی و رانش طاق عنوان کرد و افزود: این دستگاه نسبت به تغییر شکل اجزا واکنش نشان می‌دهد و گروه حفاظت بنا را از محل و زمان آسیب مطلع می کند.

وی با اعلام اینکه دستگاه از سه بخش حسگر، ماژول رادیویی و پردازش کننده اصلی تشکیل شده است، گفت: حسگرها شامل فوتوسل، ال.ای.دی لیزر و ماژول رادیویی فرستنده و گیرنده است که در موقعیت‌های حساس بنا نصب می شود.

عضو هیات علمی گروه معماری دانشگاه آزاد اسلامی بردسیر با اشاره به اینکه این اختراع به شماره 77419 در سازمان ثبت اسناد و املاک کشور به ثبت رسیده است، گفت: ساختار دستگاه طراحی شده، فرایند عملکرد و هشدار دهندگی آن نوآورانه بوده است.

ثبت 3 اختراع، ارائه بالغ بر5 مقاله در مجامع ملی و بین‌المللی و کسب مدال نقره نمایشگاه اختراعات ارشمیدس روسیه در سال 2010 از دیگر افتخارات این پژوهشگر است.

کد خبر: 844222

وب گردی

وب گردی