تهران-ایسکانیوز: شورای امنیت سازمان ملل متحد عصر روز گذشته، جلسه ای در مورد مقابله با داعش برگزار کرد که قرار بود در این نشست ایران نیز حضور پیدا کند. کشورهای عضو دائم و موقت شورای امنیت در این جلسه حضور پیدا و در رابطه با رسیدن به راهکارهای بین المللی جهت مقابله با داعش بحث و تبادل نظر کردند.

جان کری، وزیر امورخارجه آمریکا با بیان اظهاراتی متفاوت، از ایران خواست که برای مقابله با داعش به ایفای نقش بپردازد. این اظهارنظر جان کری در شرایطی مطرح می شود که جمهوری اسلامی ایران بارها از قدرت های جهانی خواسته نقش ایران را در تحولات منطقه ای به رسمیت بشناسد. وزیر امور خارجه آمریکا البته سه روز گذشته نیز در گفت و گویی حاشیه ساز با یکی از نمایندگان جمهوری خواه مجلس نمایندگان و در جلسه استماع سنای آمریکا اعلام کرد ممکن است ایران هدایت مبارزه با داعش را بر عهده بگیرد.

او در این باره به مارکو روبیو، سناتور تندروی جمهوری خواه گفت: من نمی خواهم وارد فرضیات شوم، اما مفروض شما این است که ایران و سوریه هیچ توانایی برای مبارزه با داعش ندارند. من می گویم که چه کسی می داند؟ من نمی دانم چه اتفاقی آنجا رخ خواهد داد. اگر ما شکست بخوریم و به سختی شکست بخوریم، چه کسی می داند که آن ها (ایران و سوریه) چه تصمیمی خواهند گرفت؟

کری این اظهارات را یک روز پس از تشکیل اجلاس ائتلاف بین المللی علیه داعش مطرح کرد. در این جلسه از ایران به عنوان یکی از اصلی ترین متحدان منطقه ای عراق برای حضور دعوت نشد و وزیر خارجه آمریکا درست یک هفته پیش از برگزاری این اجلاس صراحتا اعلام کرد ایران به دلیل فعالیت های پراکنده ای که در گذشته داشته، نمی تواند در این کنفرانس حضور یابد.

محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران نیز در جلسه شورای روابط خارجی آمریکا با اتخاذ موضعی به اظهارات کری واکنش نشان داد.  وی نشست پاریس را  "ائتلاف توبه کاران" نامید و گفت داعش نه دولت است نه اسلامی است بلکه یک سازمان پیچیده تروریستی است. عباس عراقچی، مذاکره کننده ارشد تیم هسته ای ایران نیز بعد از حضور در نشست مدیران سیاسی ایران و 1+5 در جمع خبرنگاران حاضر شد و در خصوص داعش گفت: ما با آمریکائی ها درباره داعش، عراق و یا هیچ چیز دیگری به جز موضوع اتمی مذاکره و گفتگو نکرده ایم.

بر این اساس موضع ایران در خصوص مقابله با داعش، همواره مبتنی بر سیاست راهبردی ایران در قبال عراق بوده است. این سیاست راهبردی شامل کمک به حفظ تمامیت ارضی عراق، حفظ حقوق اقوام و اقلیت ها و سازماندهی قدرت متناسب با ترکیب جمعیتی است که در اظهارات مقامات جمهوری اسلامی همیشه مورد توجه قرار گرفته است. ایران همچنین همیشه تاکید کرده است که معتقد به تعیین سرنوشت هر کشور توسط مردم همان کشور است.

 
کد خبر: 84425

وب گردی

وب گردی