اعتراض دانشجویان در پی ممنوعیت برپایی نماز در دانشگاه منچستر

دانشجویان یکی از دانشگاه‌های انگلیس، نسبت به محدودیت‌ها و فشارهای این دانشگاه برای عدم برگزاری واجبات دینی‌شان در ساعت‌های رسمی، اعتراض کردند.

به گزارش ایسکانیوز، تعدادی از دانشجویان دانشگاه منچستر نسبت به اقدامات نیروهای حراست این دانشگاه مبنی بر جلوگیری از اقامه نماز توسط آنها در ساختمان اصلی دانشگاه یا در ساختمان کتابخانه عمومی اعتراض گسترده‌ای کردند.

در این اعتراض، 170 دانشجو شرکت کردند که بیش از 86 درصد آنها در پی آن هستند که بتوانند واجبات دینی خود را در ساعت رسمی دانشگاه و سر وقت خود به جا آورند زیرا زمان کافی برای یافتن مکان مناسب ندارند و 96 درصد آنها خواهان اختصاص دادن مکانی مخصوص نماز در دانشگاه هستند. 17 درصد آنها نیز مقابله با فشار و ممنوعیت برایشان اهمیت بیشتری دارد.

به گفته این دانشجویان، هنگامی که آنان حتی در گوشه‌ای از حیاط دانشگاه به اقامه نماز می‌پردازند، نیروهای حراست دانشگاه نماز آنها را قطع کرده و مانع از عبادت‌شان می‌شوند. همچنین آنها در کلاس‌های درسی خالی یا در بخش‌های خلوت راهروهای دانشگاه نیز اجازه برپایی نماز ندارند.

سال گذشته دانشگاه منچستر نظرسنجی اینترنتی را بر روی سایت خود قرار داد که از دانشجویان خواسته بود نظر خود را مبنی بر ایجاد مکانی مخصوص نماز در فضای دانشگاه اعلام کنند که این اقدام با پیگیری همراه نبود.

همزمان با این اقدام، گروهی از دانشجویان مسلمان به صورت خودجوش به جمع‌آوری امضا از دانشجویان و اساتید از سایر ادیان اقدام کردند و 600 نفر آن را امضا کردند و یکی از اساتید در این باره گفته بود: با وجود اینکه مسیحی هستم اما دغدغه مهاجران سایر ادیان به ویژه مسلمانان را درک می‌کنم، زیرا تنها دینی که واجبات دینی روزانه زیادی دارد دین اسلام است.

پس از این اقدامات، دیگ مالک جانسون، رئیس دانشگاه منچستر اظهار کرد: ریاست دانشگاه به دلیل نبود مکانی برای اقامه نماز مسلمانان دچار حاشیه‌ها و لطمه‌های بسیاری شده است. علاوه بر این در سال‌های اخیر، تعداد حملات کلامی و جسمی به دانشجویان مسلمان به ویژه توسط دانشجویان یهودی افزایش یافته است و ما در پی این مساله هستیم تا امنیت را در همه بخش‌های دانشگاه حاکم کنیم تا دانشجویان با وجود گرایش‌های دینی مختلف بتوانند به ادای واجبات دینی خود بپردازند.

منبع: خبرگزاری رضوی

کد خبر: 844250

وب گردی

وب گردی