برداشت‌های منظوم از ترجمه قرآن  با  شرایط خاص منتشر می‌شود/رعایت ضوابط نشر در چاپ خاطرات شهدا

سرپرست معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، گفت: متاسفانه مترجمانی بی توجه به ضوابط و قواعد به ترجمه قرآن مبادرت می کنند و به محتوای قرآنی آسیب می زنند، زیرا صحت ترجمه قرآن حساسیت بالایی دارد و برخی از ترجمه ها مجوز نمی گیرند.

محمد سلگی درگفت و گو با ایسکانیوز درباره ضوابط تایید ترجمه های قرآنی، اظهار داشت: مسئول تایید ترجمه های قرآنی ، معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است البته ترجمه قرآن به سایر زبان ها زیر نظر موسسه ای در شهر قم تدوین می شود و بررسی ترجمه قرآن برعهده معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است.

وی افزود: با توجه به مذاکراتی که معاونت فرهنگی با معاونت قرآن و عترت در رابطه با تایید ترجمه های قرآنی صورت گرفته برخی ضوابط در زمینه ترجمه قرآنی به تصویب رسید از جمله این ضوابط ممانعت از ترجمه منظوم قرآن است زیرا ترجمه منظوم به متن قرآن آسیب می زند.

سلگی اظهار کرد: ضوابط تایید ترجمه قرآنی بخصوص در غنای متن، کیفیت ترجمه، تسلط مترجم بر مفاهیم از جمله مواردی است که معاونت قرآن و عترت در ترجمه ها لحاظ می شود.

وی اضافه کرد: همه ترجمه ها که دارای ضوابط تایید شده باشد منتشر می شود و در این راستا ممکن است مترجم گمنامی ترجمه خوبی از قرآن انجام داده باشد و انتشار یک ترجمه ربطی به شهرت مترجم ندارد کما اینکه بسیاری از ترجمه های قرآنی مجوز می گیرند.

سرپرست معاونت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه ترجمه های منظوم در مورد قرآن کریم دیگر نوشته نمی شود گفت: برخی ترجمه ها که درقالب برداشت های منظوم از قرآن است، ترجمه قرآن محسوب نمی شود و این برداشت های منظوم از قرآن نیز با کیفیت و شرایط خاصی منتشر می شود و معاونت قرآن و عترت به جهت اینکه متاسفانه مترجمانی بی توجه به ضوابط و قواعد به ترجمه قرآن مبادرت می کنند و به محتوای قرآنی آسیب می زنند، زیرا صحت ترجمه قرآن حساسیت بالایی دارد و برخی از ترجمه ها مجوز نمی گیرند.

این مقام مسئول در مورد نشر آثاری در قالب خاطره نویسی از زندگینامه شهدا، اظهار کرد: روزانه چندین عنوان کتاب در قالب خاطره نویسی شهدا برای کسب مجوز به معاونت ارسال می شود زیرا در استان های مختلف گردآوری خاطرات شهدا در نهادها و تشکل های مختلف بر زندگینامه شهدا کار می کنند و ما در این رابطه اتفاقا مقید به چاپ آثار در خصوص زندگینامه این عزیزان هستیم.

وی درباره نظارت بر انتشار زندگینامه شهدا افزود: در برخی موارد کتابی بی اجازه خانواده شهید چاپ شده یا نسبت های ناروایی به شهید داده شده و خانواده شهید نسبت به چاپ این کتاب معترض شده اند و مواردی از این دست روی داده است اما خاطرات شهدا توسط نزدیکان و موسسات اغلب نگارش می شوند و عموما مجوز می گیرند ولی در موارد خاص نسبت ناروا توسط غیر، به شهید و خانواده وی مانند هر کتاب دیگری تخلف محسوب می شود و ضوابط نشر در بحث خاطرات شهدا مانند دیگر آثار رعایت می شود.

502

کد خبر: 844279

وب گردی

وب گردی