پاییز فصل گرانی ارز/قیمت دلار وابسته به تصمیمات ترامپ است

یک کارشناس بازار ارز گفت: براساس تجربیاتی که طی سال های گذشته به دست آمده، قیمت دلار از مهر تا آذرماه با افزایش نسبی همراه می شود، بنابراین این امر بیش از صحبت های ترامپ، بر افزایش قیمت دلار تاثیرگذار بوده است.

اباذر نجمی، کارشناس بازار ارز در گفت و گو با خبرنگار گروه اقتصادی ایسکانیوز دلیل رشد قیمت دلار طی 2 روز گذشته را اینگونه بیان کرد: طی چند روز گذشته قیمت دلار تا 3900 تومان در نوسان بود اما این افزایش قیمتی که روز گذشته شاهد آن بودیم به دلیل صحبت های ترامپ درخصوص برجام بود که باعث ایجاد جو روانی در بازار شد.

او در ادامه بیان کرد: براساس تجربیاتی که طی سال های گذشته به دست آمده ،قیمت دلار از مهر تا آذرماه با افزایش ملایمی همراه می شود، بنابراین می توان گفت که این امر بیش از صحبت های ترامپ بر افزایش قیمت دلار تاثیرگذار بوده است.

نجمی به دلیل افزایش قیمت دلار در پاییز هر سال اشاره و بیان کرد: به طور سنتی در نیمه دوم سال، دولت با افزایش رونق اقتصادی، چرخش معاملات و تقاضا همراه می شود و همچنین با توجه به نزدیک شدن پایان سال، دولت نیازمند تامین و جبران بودجه است که این امر بر افزایش قیمت دلار تاثیرگذار خواهد بود.

به گفته این کارشناس بازار ارز، این افزایش قیمت دلار در حد معمول است و باعث ایجاد حساسیت در بازار نمی شود، در حال حاضر وضعیت بازار مساعد و هیجانی که جو بازار را بهم بزند، ایجاد نشده است.

او افزود: در صورتی که ترامپ تصمیمات خود را درخصوص برجام را به کنگره ارجاع دهد و نااطمینانی ها در این خصوص کمرنگ تر شود امکان کاهش قیمت دلار به مدت موقت وجود دارد.

نجمی با بیان اینکه کاهش نرخ سود بانکی تاثیر چندانی را در بازار ارز ایجاد نکرد، گفت: در صورتی که بانک ها زیر بار کاهش نرخ سود بانکی می رفتند و بخشنامه را اجرایی می کردند بازهم تاثیر خاصی را در این بازار ایجاد نمی کرد زیرا میزان ریسک در بانک کمتر است و سپرده گذاران تمایل به سرمایه گذاری در بانک ها را خواهند داشت.

401

کد خبر: 844311

وب گردی

وب گردی