پژو 301؛ سدان 100 میلیونی با قدرت دنا!

در ادامه بررسی‌های سه محصول جدید ایران‌خودرو و پژو، بعد از تحلیل شاسی‌بلند 2008 به یک چهار درب صندوق‌دار می‌رسیم؛ خودرویی به نام 301 که گفته می‌شود جانشین برادرهای بزرگ‌ترش یعنی 405 و پارس است. البته با قیمتی تقریباً 3 برابر.

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ خودروسازان فرانسوی در دهه 20 میلادی یکه‌تاز بازار خودروهای خانوادگی اروپا بودند. به طوری‌که مدل‌هایی مانند رنو KZ و سیتروئن B2‌ فروش عمده این بازار را در اختیار خود داشتند. در حالی‌که سومین هم‌وطن این گروه یعنی پژو حضوری کم فروغ داشت. در واقع آنها با عرضه مدلی به اسم Type 177 نتوانستند آن‌طور که باید و شاید به رقابت بپردازند. عملاً باید این‌گونه برداشت کرد که پژو شکست بزرگی را با این مدل تجربه کرده بود. با شروع دهه 30 شرکت بر آن شد که بازگشتی باشکوه داشته باشد. به همین دلیل تمام همت خود را به کار بست و مدلی زیبا به اسم 301 را در سال 1932 روانه بازار کرد. حالا دیگر ورق برای پژویی‌ها برگشته بود. 301 به دلیل طراحی چشم‌گیر، قدرت مناسب و قیمت مقرون به صرفه‌ای که داشت در کل بازار اروپا با اقبال روبه‌رو شد. گفته می‌شود از این محصول چیزی بیش از 70 هزار دستگاه طی 4 سال تولیدش، فروخته شده بود. پرونده 301 در سال 1936 بسته شد و مدیران شرکت نسخه 302 را جانشین آن کردند. نزدیک به 75 سال بعد، شرکت یک بار دیگر قصد کرد تا این نام را زنده کند. در 2012 و طی نمایشگاه پاریس بود که جدیدترین ویرایش 301 رونمایی شد.

301 زیر ذره‌بین

همین ابتدای کار بد نیست بدانید که 301 های وارداتی هیچ‌کدام ساخت فرانسه نیستند. طبق نظر مدیریت پژو-سیتروئن (شرکت مادر) قرار بر این بوده است که 301 در سایت‌های ووهان چین، کادونای نیجریه و ویگو اسپانیا تولید شود. طبق استراتژی فروش، این محصول مختص بازارهای رو به رشد در نظر گرفته شده بود و نه بازارهای پیشرفته. در حقیقت 301 را می‌توان در آفریقا، تایوان، ترکیه، آمریکای لاتین و اروپای شرقی پیدا کرد. پژو برنامه‌ای برای فروش این مدل در فرانسه و یا انگلستان و در کل اروپای غربی ندارد. تولید جهانی این خودرو طبق آمار گروه PSA، طی یکی دو سال پیش تنها چیزی حدود 195 هزار دستگاه بوده است. آن‌طور که وبسایت رسمی ایران‌خودرو می‌گوید، پژو 301 با حجم موتور 1.6 لیتری قدرتی 114 اسب‌بخاری و گشتاوری 150 نیوتن‌متری دارد. در حالی‌که دنا دیگر محصول این شرکت با حجم موتوری 1.7 لیتری نیز همین قدرت را فراهم می‌کند.

این خودرو مانند دیگر تولیدات ایران‌خودرو از ضعف شدید آپشن و امکانات رنج می‌برد. به‌طوری‌که شاید بیراه نباشد اگر بگوییم غیر از جعبه‌دنده اتوماتیک 301، دیگر هیچ تفاوتی بین این مدل و مدل دنا به چشم نمی‌آید. حتی در وبسایت رسمی ایران‌خودرو که اغلب تجهیزات جزئی را بزرگ‌نمایی می‌کند نیز آیتم دندان‌گیری دیده نمی‌شود. تصور کنید مشتری ایرانی که دیگر در زمینه خودرو متخصص شده و فرق تجهیزات معمولی و آپشن رفاهی را درک می‌کند، وقتی به این سایت مراجعه می‌کند و در قسمت تجهیزات این عبارات را می‌خواند: سیستم ترمز ضد قفل (ABS)، کیسه هوای راننده و سرنشین جلو، فرمان هیدرولیک، غربیلک فرمان چرمی، قابلیت تنظیم ارتفاع، رادیو با نمایشگر LCD، تیونر، پخش CD، چهار بلندگو، USB، فیش ورودی، بلوتوث، دکمه‌های کنترل روی فرمان، چراغ‌های مه‌شکن جلو و عقب، چراغ‌های سقفی عقب، چراغ داخل صندوق، شیشه‌های برقی جلو و عقب، زیر سیگاری و فندک، دکمه فشاری برقی برای درب صندوق بر روی داشبورد. این آیتم‌هایی هستند که بخش فروش و بازاریابی ایران‌خودرو قصد دارد به کمک آن جایگاه ویژه‌ای برای محصول جدید ایکاپ (ایران‌خودرو-پژو) فراهم کند.

با عبور از بحث کلیشه‌ای قدرت اندک و آپشن‌های ضعیف، به قسمت طراحی می‌رسیم. اگر 301 را با مدل‌هایی مانند 405 و پارس مقایسه کنیم طبیعتاً از نظر طراحی یک سر و گردن بالاتر خواهد بود. ولی در نظر داشته باشید که این یک محصول متعلق به سال 2017 است و آن دو مدل دیگر خودروهایی هستند با طراحی 30 ساله. 301 را باید را رقبای فعلی‌اش قیاس کرد. مانند هیوندای اکسنت و تویوتا کرولا مقایسه کرد. آن وقت است که می‌فهمیم فرانسوی‌ها به درستی این محصول را راهی بازارهای مترقی اروپایی نکرده‌اند. طراحی این سدان اصلاً در حد و اندازه‌های یک خودروی اروپایی مدرن نیست. این روزها حتی چینی‌های نه‌چندان معروف نیز سراغ زبان بصری به مراتب بهتر می‌روند.

301 در بازار

قیمت‌گذاری و فروش 301 نیز مانند دیگر تولیدات جدید ایران‌خودرو و پژو محل حرف و حدیث‌های بسیاری بود. باز هم موجی از نارضایتی‌ها و اعتراضات نسبت به نحوه فروش این خودرو مطرح شده است. دیگر برای مشتریان این تناقض در رفتار و گفتار ایران‌خودرویی‌ها و این ضعف مدیریت عادی شده است. ابتدا مدیران ارشد شرکت آمدند و قیمت 301 را چنان دقیق 58 میلیون تومان اعلام کردند که تصور نمی‌شد مو لای درز آن برود. ولی طبق روال گذشته بعد از این اظهار نظر، تیم روابط عمومی و ارتباط رسانه‌ای ایران‌خودرو در سایه‌ها ناپدید شد و تا زمان پیش‌فروش آفتابی نشدند. همان زمانی که خیلی خونسرد اعلام شد که قیمت 301 بنا به دلایلی به 83 میلیون و 839 هزار تومان رسیده ولی این را اشاره نکردند که قیمت فوق،‌ بدون احتساب مالیات است. در واقع قیمت نهایی 301 چیزی حدو. د 95 میلیون تومان خواهد بود. البته تا این لحظه!

نکته جالب توجه در این میان آن است که بخش فروش و بازاریابی ایران‌خودرو و چه بسا روابط عمومی و ارتباط با رسانه این شرکت خود نقش اصلی شکل‌گیری بازار سیاه را ایفا می‌کنند. چراکه اکنون این خودرو در بازار آزاد تا قیمت 97 میلیون نیز خرید و فروش می‌شود. در حال حاضر 301 یک خودروی وارداتی است و قیمت‌گذاری آن تابعی از تعرفه‌ها و عوارض خودروهای خارجی. بعید به نظر می‌رسد در صورت تولید داخلی این خودرو و کاهش چشم‌گیر هزینه‌ها، شرکت قصد کاهش قیمت نهایی آن را نیز داشته باشد.

400

کد خبر: 844471

وب گردی

وب گردی