غلامرضا امیرخانی: کتابخانه به سبب ملی بودنش ماندگار شده است

معاونت سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران گفت: قانون، کتابخانه ملی را موظف به نگهداری از منابع کرده است و این خاصیت نامیرایی این مرکز فرهنگی است.

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایسکانیوز، غلامرضا امیرخانی معاونت سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران در آیین رونمایی از نشان و پوستر هشتادمین سالگرد تاسیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران که صبح امروز در سالن فرهنگ این مرکز برگزار شد، اظهار کرد: کلنگ تاسیس کتابخانه ملی از سال 75 زده شد و ساخت این بنای فرهنگی 8 سال به طول انجامید.

وی با بیان اینکه خیلی راحت اسامی گذشتگان را فراموش می کنیم گفت: بسیاری از گذشتگان ما که کارهای بزرگی در عرصه فرهنگی و نشر انجام داده اند امروز نامی از آنان باقی نمانده و کتابخانه ملی به سبب ملی بودنش نامش هنوز باقی مانده است و به پشتوانه قانون که کتابخانه ملی را موظف به نگهداری از منابع کرده است کتابخانه ملی خاصیت نامیرایی پیدا کرده است.

امیرخانی در ادامه از بزرگان کتابخانه ملی همچون دکتر بیانی به عنوان اولین رئیس کتابخانه ملی، سید محمد خاتمی به عنوان موسس کتابخانه ملی، مرحوم ایرج افشار بنیانگذار کتاب شناسی ملی یادی کرد.

معاونت سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران اظهار کرد: از سال 1369 کتابخانه ملی ایران با تصویب یک اساسنامه جدید از زیر مجموعه وزارت علوم خارج شد و به طور مستقیم زیر نظر ریاست جمهوری قرار گرفت که در هیچ جای دنیا این اقدام تاکنون انجام نگرفته و بالاترین نشان سازمانی برای کتابخانه ملی در نظر گرفته شده است.

وی افزود: تلاش های سه ساله دکتر صالحی امیری برای برپایی سالن اندیشگاه برای برپایی ده ها نشست در طول سال نیز قابل تقدیر است همچنین کتابخانه ملی در عرصه بین المللی نیز مورد توجه مقامات فرهنگی سایر کشورهاست و اغلب این افراد در سفر به ایران علاقمند به بازدید از کتابخانه ملی ایران هستند.

در ادامه این برنامه مدیرکل حوزه ریاست روابط عمومی و امور بین الملل پاسدار شیرازی به بیان برنامه های کتابخانه ملی تا پایان سال پرداخت.

از جمله این برنامه ها تقدیر از اهدا کنندگان کتاب به مجموعه کتابخانه ملی و رونمایی از مجموعه کتابهای نفیس جناب فاضلی،5 آبان ماه برنامه میراث جهانی سمعی و بصری، هفته دوم آبان ماه نمایشگاه نسخ خطی، رونمایی از یادماه اهدا کنندگان کتاب به کتابخانه در آذرماه، همچنین در آذرماه و هفته پژوهش ویژه برنامه ای برای هشتادمین سالگرد کتابخانه ملی، بزرگداشت استاد مهدث ارموی،در دهه فجر و بهمن ماه سلسله نشست های تخصصی چهار دهه دستاوردهای انقلاب

از 5 تا 9 اسفندماه برنامه اختتامیه و رونمایی از کتاب تاریخچه کتابخانه ملی و گزیده اسناد کتاب برگزار خواهد شد.

در پایان این برنامه از نشان ویژه و پوستر هشتادمین سال تاسیس کتابخانه ملی با حضور دکتر امیرخانی و پاسدار شیرازی رونمایی شد و حضار از نمایشگاه عکس هشتادمین سال تاسیس کتابخانه بازدید کردند.

502

کد خبر: 844504

وب گردی

وب گردی