طرح اشتغال 20 هزار نفر در صنعت فرش دستباف/عدم همکاری صندوق کارآفرینی امید

مدیرعامل اتحادیه تعاونی فرش دستباف با اشاره به بدقولی صندوق کارآفرینی امید در همکاری برای پرداخت تسهیلات اشتغالی گفت:سه ماه است که طرح جدید ایجاد اشتغال در این صنعت از معاونت تعاون به صندوق کارآفرینی رفته است اما مانند گذشته همکاری نمی کنند.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ عبدالله بهرامی، مدیرعامل اتحادیه تعاونی فرش دستباف، درباره آخرین وضعیت جزئیات ایجاد 20هزار شغل در تعاونی فرش دستباف گفت:سه ماه است که این طرح در صندوق کارآفرینی امید مسکوت مانده است و بارها هم پیگیری کرده ایم اما اعلام می کنند در دست بررسی کارشناسان است.

مدیرعامل اتحادیه تعاونی فرش دستباف بیان کرد: این طرح را ابتدا به معاونت تعاون فرستادیم بعد از آنکه آنها تأیید کردند به صندوق کار آفرینی امید فرستاده شده است اما هنوز خبری از ارائه تسهیلات و اجرای این طرح نیست.

بهرامی ادامه داد:ارائه جزئیات طرح ایجاد 1000 شغل در 20 تعاونی فرش به صورت پایلوت به دفتر توسعه اشتغال وزارت کار ارسال شده است و چند روز گذشته دفتر آقای منصوری ،معاونت اشتغال وزارت کار اعلام کردند که طرح هنوز بررسی نشده است.چه زمانی قرار است بررسی شود مشخص نیست. اولین بار این طرح را به خدمت آقای وزیر ارائه کردیم و بسیار استقبال کردند.

او با اشاره به پرداخت تسهیلات 1.5میلیارد دلاری ایجاد اشتغال گفت: چرا سهم بخش تعاون دراین بخش مشخص نیست.

بهرامی همچنین با بیان اینکه به ازای 15میلیون تومان سرمایه گذاری می توان یک شغل دائمی در بخش مزبور ایجاد کرد، اظهارداشت: فرش دستباف ایران بعنوان یکی از مهمترین صنایع دستی و بیانگر تمدن، فرهنگ، هنر و تاریخ ایران زمین که قدمتی دیرینه داشته و از جنبه های مختلفی حائز اهمیت است.

مدیرعامل اتحادیه تعاونی فرش دستباف به بدقولی صندوق کارآفرینی امید در همکاری با تعاونی ها گفت: در سال 93نیز تفاهم‌نامه4جانبه برای اشتغال‌زایی4300 نفری در صنعت فرش دستباف که یک سوی آن صندوق کارآفرینی امید بود منعقد کردیم که در راستای آن تفاهم نامه تعهدات صندوق این بود که حداکثر پرداخت به هر تعاونی مبلغ یک میلیارد ریال و همچنین ایجاد خط اعتباری تا سقف پانصد میلیارد ریال برای تعاونی‌ها است.اما این تفاهم نامه محقق نشد و در آن زمان هم صندوق هیچگونه همکاری با ما نداشت.

مدیر عامل اتحادیه سراسری تعاونی‌های تولیدکنندگان فرش دستباف ایران تاکید کرد:از جمله تعهدات اتحادیه در راستای این تفاهم‌نامه ارائه آمار بافندگان، طراحی و ارائه نقشه‌های مشخص شده برای بافندگان، طراحی و ارائه نقشه‌های مشخص شده برای بافت فرش با هماهنگی مرکز ملی فرش، عقد قرارتولید با بافندگان مشمول، بازاریابی و فروش تولیدات، همکاری با صندوق در جهت وصول اقساط، ارائه گزارش ادواری نحوه هزینه‌کرد تسهیلات به شورای راهبردی ملی و کارگروه استانی و تامین حداقل 20 درصد از منابع مالی طرح توسط مجری طرح با افتتاح حساب نزد صندوق‌ استان ها بود. اما با عدم همکاری صندوق آن پرونده بایکوت شد و فقط برای ما هزینه های بسیاری صرف شد.

بهرامی افزود:درحال حاضر نه بازاریابی مناسبی در حوزه فرش وجود دارد و نه بازار هدف مشخص است. علاوه بر این ایران حضور مستمر در نمایشگاه های بین المللی ندارد. به همین دلیل فرش دستباف در وضعیت رکود و بحرانی به سر می‌برد.فرش دستباف نمادی از اقتصاد مقاومتی است . از یکسو در تهیه مواد اولیه و نیروی انسانی متکی به توان داخل است ؛ از سوی دیگر فرش دستباف چرخه توانمندی در اقتصاد دارد. در مبحث اقتصادی، فرش دستباف از مزیت بالایی برخوردار است و انتظار می‌رود مسئولان توجه ویژه به آن داشته باشند .درحال اجرای این طرح برای 20تعاون و هر تعاونی ایجاد 50 شغل را به معاونت تعاون پیشنهاد داده ایم و منتظر دستور وزارت کار هستیم. تمام زیرساخت ها برای اجرای طرح آماده است. برنامه ریزی برای این است که این شغل ها در رشته های طراحی فرش،بازاریابی،تولید فرش به کار گرفته شود.

منبع: تسنیم

403

کد خبر: 844532

وب گردی

وب گردی